Dla MZK Bielsko-Biała liczy się każda złotówka. „Wykup Bolka i Lolka” do powtórki
7 października 2025 r. Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej unieważnił przetarg na zakup dwóch używanych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MIDI. Powód?
Złożona oferta przekroczyła budżet zamawiającego i nie spełniła wszystkich wymagań SWZ. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego MZK Bielsko-Biała unieważnił przetarg na dwa elektrobusy?
- Ile wynosiła oferta Solarisa i o ile przekroczyła budżet miasta?
- Jakie kryteria oceny ofert zastosowano w postępowaniu?
Bolek i Lolek
Postępowanie dotyczyło zakupu dwóch używanych elektrobusów klasy MIDI, znanych w Bielsku-Białej jako „Bolek” i „Lolek” – pojazdów Solaris Urbino 9 LE electric, które MZK eksploatuje od 2022 r. w ramach leasingu długoterminowego. Umowa leasingowa dobiega końca w tym roku, a miejski przewoźnik planował przejąć pojazdy na własność, aby utrzymać je we flocie jako część lokalnego transportu zeroemisyjnego. Autobusy te obsługują głównie przewozy szkolne oraz weekendowe linie miejskie o mniejszym napełnieniu.
Przetarg został ogłoszony 26 sierpnia 2025 r. w trybie sektorowego przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy Pzp (art. 376 pkt 1). Zamówienie obejmowało dostawę dwóch używanych elektrobusów o wieku do 3 lat, w pełni niskopodłogowych, z napędem elektrycznym i systemem ładowania plug-in. Wymagano pojazdów pochodzących z rynku UE, w pełni sprawnych technicznie i spełniających normy bezpieczeństwa oraz komfortu pasażerów.
Całość inwestycji finansowana była ze środków własnych spółki – bez udziału funduszy unijnych.
Pod względem technicznym MZK oczekiwał autobusów klasy MIDI, o napędzie w pełni elektrycznym, z ładowaniem typu plug-in, długości ok. 9 metrów i pojemności pasażerskiej do 56 osób. Pojazdy miały być w pełni niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, rampę dla wózków i baterie trakcyjne o pojemności minimum 250 kWh, pozwalające na dzienny zasięg w warunkach miejskich. Zakład planował ich wykup w IV kwartale 2025 r., aby utrzymać ciągłość eksploatacji po zakończeniu umowy leasingowej.
Jedna oferta
W postępowaniu złożono tylko jedną ofertę: Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. zaproponował dostawę dwóch elektrobusów za 2.927.400 PLN brutto (czyli 2.380.000 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus electric na poziomie 1.190.000 PLN netto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 2.829.000 PLN brutto, czyli około 2.300.000 PLN netto. Oferta Solarisa przekroczyła więc budżet zamawiającego o 98.400 PLN brutto.
Co więcej, po przeprowadzeniu oceny formalnej MZK uznał, że oferta nie spełnia w pełni warunków zamówienia, wskazując niezgodność treści oferty z zapisami SWZ – na tej podstawie została odrzucona na mocy art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. W konsekwencji MZK Bielsko-Biała unieważnił całe postępowanie, powołując się dodatkowo na art. 255 pkt 3 ustawy – czyli przekroczenie dostępnych środków finansowych. Spółka w oficjalnym komunikacie podkreśliła, że obecny plan inwestycyjny nie przewiduje zwiększenia finansowania w tym zakresie.
Czekamy na powtórkę przypominając, że w pierwotnym postępowaniu zastosowano następujące kryteria oceny ofert:
✅ Cena – 60%
✅ Rozwiązania techniczne – 20%
✅ Warunki gwarancji – 10%
✅ Termin realizacji dostawy – 10%
Szczegółowe informacje o zamówieniu na:
https://platformazakupowa.pl/transakcja/1151365
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze