Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rok bateryjnych pociągów w Czechach. Potwierdziły swoją przydatność

inforail
22.12.2025 16:30
0 Komentarzy

Rok temu w Kraju Morawsko-Śląskim po raz pierwszy w regularnym ruchu pasażerskim pojawiły się pociągi bateryjne. České dráhy otworzyły tym samym nowy rozdział bezemisyjnego transportu kolejowego, stając się pierwszym przewoźnikiem w Czechach, który wdrożył tę technologię do codziennej eksploatacji.

Po dwunastu miesiącach funkcjonowania nowoczesne jednostki potwierdziły wysoką niezawodność, wymierne korzyści ekologiczne oraz rosnącą popularność wśród pasażerów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie efekty eksploatacyjne i środowiskowe przyniósł pierwszy rok użytkowania pociągów bateryjnych w Kraju Morawsko-Śląskim?
  2. W jaki sposób technologia bateriowa wpłynęła na komfort podróży i zainteresowanie pasażerów koleją na obsługiwanych liniach regionalnych?
  3. Jakie są plany dalszego rozwoju floty pociągów bateryjnych i zastępowania składów spalinowych w Czechach w kolejnych latach?

680 tysięcy kilometrów w rok

Cztery akutrolejowe zespoły trakcyjne kursujące w Kraju Morawsko-Śląskim obsługują linię S8 na trasie Ostrawa – Studénka – Štramberk – Veřovice. W ciągu pierwszego roku eksploatacji pociągi te przejechały łącznie około 680 tysięcy kilometrów, z czego blisko połowę w trybie całkowicie bateryjnym, bez korzystania z trakcji elektrycznej.

Jednostki łączą możliwość jazdy pod siecią trakcyjną z zasilaniem bateryjnym na odcinkach niezelektryfikowanych. Pozwala to na realizację bezpośrednich połączeń tam, gdzie wcześniej konieczna była przesiadka między pociągami elektrycznymi i spalinowymi.

Sprawdzona technologia i większy komfort podróży

Bateriowe pociągi wykazały się wysoką niezawodnością także w trudnych warunkach zimowych. Nowoczesne jednostki są w pełni bezbarierowe, klimatyzowane i wyposażone w pokładową sieć Wi-Fi, gniazdka do ładowania urządzeń elektronicznych oraz elektroniczne systemy obsługi pasażerów.

Dzięki poprawie komfortu i skróceniu czasu podróży zainteresowanie koleją na obsługiwanych trasach wzrosło nawet o 20 procent. Pasażerowie doceniają możliwość bezpośredniego dojazdu oraz nową jakość podróżowania na liniach regionalnych.

Wymierne korzyści dla środowiska

Zastosowanie napędu bateryjnego przynosi także znaczące efekty ekologiczne. Szacuje się, że dzięki zastąpieniu pociągów spalinowych nowymi jednostkami roczna oszczędność oleju napędowego wynosi co najmniej 200 tysięcy litrów. Przekłada się to na redukcję emisji dwutlenku węgla o około 500 ton rocznie.

Baterie ładowane są zarówno podczas jazdy i postoju pod siecią trakcyjną, jak i dzięki rekuperacji energii w trakcie hamowania, również na odcinkach pozbawionych trakcji.

Kolejne pociągi już w planach

Sukces pierwszego roku eksploatacji otworzył drogę do dalszego rozwoju tej technologii. W rozkładzie jazdy 2026/2027 do obecnych czterech jednostek ma dołączyć kolejnych 15 pociągów bateryjnych. Pozwoli to na dalszą ekologizację regionalnego transportu kolejowego w Kraju Morawsko-Śląskim oraz stopniowe zastępowanie składów spalinowych.

Czeskie doświadczenia z eksploatacją bateriowych pociągów są również prezentowane innym regionom. Przewoźnik posiada już praktyczne know-how w zakresie obsługi i serwisowania tego typu taboru, którym dzieli się w ramach pokazowych przejazdów organizowanych w całym kraju.

Bateryjny RegioPanter
Bateryjny RegioPanter/foto: CD

Silne wsparcie finansowe regionów

Zakup nowych pociągów bateryjnych jest możliwy dzięki znacznemu wsparciu ze środków przeznaczonych na rozwój ekologicznego transportu kolejowego. Kraj Morawsko-Śląski należy do najbardziej skutecznych beneficjentów tego programu, co umożliwi dalszą wymianę taboru i poprawę jakości powietrza w regionie.

Władze regionu podkreślają, że nowe pociągi w ciągu najbliższych dwóch lat zastąpią składy spalinowe na liniach niezelektryfikowanych, przyczyniając się do ograniczenia emisji i zachęcając mieszkańców do częstszego korzystania z kolei.

Pierwszy rok eksploatacji pokazuje, że pociągi bateryjne mogą stać się realną alternatywą dla diesla na liniach regionalnych i ważnym elementem transformacji transportu kolejowego w kierunku zeroemisyjnym.

Komentarze