Solaris potwierdza: Urbino 10,5 electric zadebiutuje w Kielcach. Umowa ZTM podpisana
Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach podpisał umowę z Solaris Bus & Coach na dostawę pięciu autobusów elektrycznych wraz z montażem infrastruktury ładowania.
To oznacza debiut modelu Solaris Urbino 10,5 electric w polskim transporcie publicznym. Inwestycja jest kolejnym krokiem w rozwoju zeroemisyjnej komunikacji miejskiej w Kielcach – cały czas w oparciu o markę Solaris. . O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl.
Rozkład jazdy:
- Jaki model autobusu elektrycznego wybrały Kielce i dlaczego?
- Jakie parametry techniczne otrzymają nowe pojazdy dla pasażerów?
- Ile kosztuje kontrakt i z jakich środków jest finansowany?
Kielce pierwszym odbiorcą w Polsce
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach formalnie zawarł umowę z Solaris Bus & Coach sp. z o.o. na dostawę pięciu autobusów elektrycznych klasy MIDI oraz montaż trzech ładowarek plug-in.
Umowa obejmuje dostawę pięciu autobusów Solaris Urbino 10,5 electric oraz montaż trzech stacjonarnych ładowarek na terenie Dworca Autobusowego przy ul. Czarnowskiej 12. Jak poinformował magistrat, Kielce będą pierwszym miastem w Polsce, do którego trafi ten model autobusu elektrycznego.
„Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach podpisał w piątek umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę pięciu autobusów elektrycznych oraz montaż trzech ładowarek” – przekazano w oficjalnym komunikacie miasta.
„Pojazdy mają trafić do miasta do czerwca 2027 roku” – dodano.
Model Solaris Urbino 10,5 electric miał swoją premierę 3 października 2025 roku podczas targów Busworld 2025 w Brukseli. Kielce zdecydowały się na autobus nowej generacji, który wypełnia lukę pomiędzy klasycznymi autobusami 12-metrowymi a mniejszymi elektrobusami MIDI.
Zamówione autobusy elektryczne będą miały 10,5 metra długości, 27 miejsc siedzących oraz rzadko spotykany w tej klasie układ trzech par podwójnych drzwi, co ma znacząco przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach i poprawić płynność kursowania w komunikacji miejskiej.
Za napęd odpowiadać będzie silnik elektryczny o mocy 250 kW, zapewniający dynamiczną jazdę w warunkach miejskich. Autobusy zostaną wyposażone w baterie trakcyjne Solaris High Energy o pojemności 352 kWh, które mają umożliwić osiągnięcie zasięgu co najmniej 250 km w rzeczywistych warunkach eksploatacji miejskiej.
„Baterie trakcyjne o pojemności 352 kWh mają umożliwić zasięg co najmniej 250 km w warunkach miejskich” – podkreślono w informacji ZTM.
Kielecki standard
Komfort pasażerów i kierowcy zapewni system ogrzewania i klimatyzacji oparty na pompie ciepła, wykorzystującej naturalny i neutralny dla środowiska czynnik chłodniczy CO₂. Na pokładzie znajdą się także system neutralizacji bakterii i wirusów, przyciski oznaczone alfabetem Braille’a, ładowarki do urządzeń mobilnych oraz elektroniczne tablice informacji pasażerskiej wewnętrzne i zewnętrzne.
Dzięki kompaktowej długości Solaris Urbino 10,5 electric ma dobrze sprawdzić się na trasach przebiegających przez wąskie ulice śródmieścia i osiedli mieszkaniowych.
Nowe linie
Nowy tabor będzie obsługiwał dwie nowe linie komunikacyjne, które obejmą zarówno centrum Kielc, jak i ulice osiedlowe. Autobusy pojawią się m.in. na ulicach Czerwonego Krzyża, Wesołej, Św. Leonarda, Kościuszki, a także na ulicach Śląskiej, Leszczyńskiej, Mielczarskiego oraz Hożej.
Ładowarki plug-in zostaną zainstalowane na parkingu Dworca Autobusowego przy ul. Czarnowskiej 12 i będą służyć do nocnego oraz postojowego ładowania autobusów elektrycznych.
Wartość dostawy pięciu autobusów elektrycznych wynosi 16.148.965 PLN, natomiast koszt montażu trzech ładowarek to 647.115 PLN. Zakup realizowany jest w ramach projektu „Zeroemisyjny transport publiczny w centrum Kielc”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021–2027, Priorytet 3 „Fundusze Europejskie na mobilność miejską”.
Naszym zdaniem
Podpisanie umowy na Solaris Urbino 10,5 electric potwierdza, że Kielce konsekwentnie rozwijają zeroemisyjny transport publiczny i sięgają po rozwiązania z najnowszej generacji. Wybór nowego, krótszego elektrobusu uzupełnia flotę miasta i daje większą elastyczność w obsłudze linii o zróżnicowanym charakterze. Jednocześnie jest to ważny kontrakt dla Solaris Bus & Coach, ponieważ właśnie w Kielcach nowy model 10,5 m zadebiutuje w regularnej komunikacji miejskiej w Polsce.





Komentarze