Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Niemiecki standard Zastępczej Komunikacji Autobusowej. Nowe Iveco Crossway z toaletą

infobus
09.12.2025 15:02
0 Komentarzy

W grudniu 2025 r. Iveco Bus oficjalnie przekazało partię pierwszych 20 autobusów międzymiastowych Crossway Low Entry dla operatora deu.mobil GmbH.

Świadczy on usługi zastępczego transportu kolejowego SEV na zlecenie DB InfraGO. Pierwsze jednostki mają rozpocząć pracę z pasażerami w lutym 2026 r. na liniach w południowych Niemczech. O podobnych dostawach pod ZKA w Niemczech od czeskich producentów pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Ile autobusów CROSSWAY Low Entry obejmuje cały kontrakt dla deu.mobil GmbH?
  2. Jakie wyposażenie zastosowano w pojazdach przeznaczonych do obsługi komunikacji zastępczej SEV?
  3. Gdzie odbyła się prezentacja i testy pierwszych przekazanych autobusów?
Niemcy odbierają autobusy Iveco Crossway od zastępczą komunikację od DB InfraGO
Niemcy odbierają autobusy Iveco Crossway od zastępczą komunikację od DB InfraGO

IVECO BUS przekazuje pierwszą partię CROSSWAY LE dla Bawarii

Niemcy odbierają pierwsze egzemplarze Crossway Low Entry pod kontrakt dla DB InfraGO To część większego zamówienia obejmującego 45 pojazdów, wpisanego w jeszcze szerszy projekt przewidujący aż 159 autobusów.

Ceremonia przekazania odbyła się 4 grudnia w Iveco Experience Center w Ulm, gdzie zaprezentowano możliwości Crossway Low Entry na nowej, testowej pętli z zakrętem o nachyleniu 42°, mającej za zadanie zweryfikować stabilność i właściwości jezdne autobusu w wymagających warunkach drogowych. Autobusy trafią do operatora deu.mobil GmbH z Landsberg am Lech w Bawarii i będą obsługiwać pasażerów w ramach zastępczego transportu publicznego SEV prowadzonego dla DB InfraGO.

Zamówienie obejmuje 45 autobusów Crossway o długości 12 m, z czego:

  • 17 stanowią wersje standardowe,
  • 28 wyposażono w toaletę pokładową.

Wszystkie pojazdy otrzymały charakterystyczne malowanie „traffic purple” (charakterystyczne dla niemieckiej ZKA) oraz spełniają najnowsze wymogi GSR w zakresie bezpieczeństwa. Pojazdy są przystosowane do intensywnej eksploatacji w komunikacji międzymiastowej, ale ich koncepcja Low Entry sprawia, że mogą równie dobrze funkcjonować w roli autobusu miejskiego na liniach dowozowych.

Giorgio ZINO, Head of Iveco Bus Commercial Operations in Europe, podkreślił: „Dziękujemy firmie deu.mobil za zaufanie do Iveco Bus. Dzięki modelowi Crosssway Low Entry oferujemy niezawodne i wysokowydajne rozwiązanie zaprojektowane z myślą o komforcie zarówno pracowników, jak i pasażerów, w pełni odpowiadające wymaganiom transportu zastępczego SEV.”

Z kolei Wilfrid Venerius, Managing Director deu.mobil GmbH, dodał: „Współpraca z Iveco Bus przebiega wzorowo – szybko, prosto i profesjonalnie. Jakość pojazdów imponuje nam tak samo jak ich wyposażenie. Crosssway LE to idealny wybór do obsługi naszego transportu zastępczego.”

Niemcy odbierają pierwsze CROSSWAY Low Entry. IVECO BUS realizuje kontrakt dla DB InfraGO
Niemcy odbierają autobusy Iveco Crossway od zastępczą komunikację od DB InfraGO

Trochę techniki

Jednostki napędzane są silnikiem Iveco Cursor 9 o mocy 265 kW / 360 KM i 1.650 Nm, współpracującym z automatyczną skrzynią Voith NXT 867.8 z wbudowanym retarderem. W standardzie zastosowano system ESF, tempomat, podgrzewaną przednią szybę, elektryczne ogrzewanie podłogi, a także chłodziarkę dla kierowcy. Dla poprawy bezpieczeństwa w transporcie pasażerskim przewidziano gong ostrzegający pieszych, inteligentny system zliczania pasażerów oraz monitoring wideo.

Komfort pasażerów ma podnieść 39 wzmocnionych siedzeń z pasami bezpieczeństwa, przestrzeń dla wózka, porty USB na każdym rzędzie, pokładowe Wi-Fi, wydajna klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej z ekranami 18,5”. Wszystkie elementy przygotowano z myślą o pracy w regularnym transporcie publicznym, jakiemu podlega codziennie komunikacja SEV.

Niemcy odbierają autobusy Iveco Crossway od zastępczą komunikację od DB InfraGO

Komentarze