Autobusowa autonomia zaczyna się od zajezdni. Pilotaż PKM Gliwice i Autonomous Systems
Polska firma technologiczna Autonomous Systems uruchomiła wspólnie z PKM Gliwice projekt Smartbus Pilot na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Chorzowskiej.
Projekt łączy lokalne kompetencje inżynierskie z doświadczeniem miejskiego operatora transportu publicznego, rozwijając nową kategorię smartbusów – standardowych autobusów wyposażonych w funkcje autonomicznej jazdy na terenie zajezdni. Dodajmy, że spółka Autonomous Systems założona został właśnie w Gliwicach i stad prowadzi działalność operacyjną. O pierwszym za jezdniowym pokazie w Warszawie – w zajezdni MZA – pisaliśmy już wcześniej w TranInfo.pl
Rozkład jazdy:
- Do czego służy system SmartDEPOT i w jakim środowisku jest rozwijany?
- Jaką rolę w pilotażu pełni PKM Gliwice, a jaką firma Autonomous Systems?
- Dlaczego zajezdnia autobusowa jest uznawana za idealne miejsce do wdrażania autonomii?
Autonomia od zajezdni!
Pilotaż wykorzystuje minibus wyposażony w system autonomicznej jazdy SmartDEPOT. Kompaktowy pojazd przyspiesza prace inżynierskie, a jednocześnie SmartDEPOT od początku projektowany jest z myślą o integracji z regularnymi 12-metrowymi autobusami miejskimi.
Zajezdnie to środowiska kontrolowane, o przewidywalnych zasadach i jasno określonych granicach – a jednocześnie bardzo gęste, ograniczone przestrzennie i wymagające operacyjnie. To właśnie czyni je najbardziej praktycznym i najbardziej wartościowym miejscem do wdrażania autonomii autobusowej.
Automatyzacja manewrów zajezdniowych pozwala ograniczyć liczbę zadań, które kierowcy wykonują przy niskich prędkościach – uwalniając ich czas na pracę przewozową z pasażerami. Eliminacja najbardziej stresujących momentów pod koniec zmiany, takich jak manewrowanie na wąskich placach czy parkowanie, zwiększa bezpieczeństwo i poprawia warunki pracy. Jednocześnie system autonomiczny uczy się na tysiącach powtarzalnych, mierzalnych manewrów wykonywanych codziennie przez każdy autobus we flocie.
Autonomia zajezdniowa to najszybsza droga do praktycznego, skalowalnego wdrożenia – i naturalne środowisko testowe dla smartbusów.
Lokalna współpraca
Lokalna współpraca stoi w centrum tego pilotażu. Łącząc gliwicką firmę technologiczną z miejskim operatorem transportu publicznego, projekt tworzy bezpośrednie połączenie między innowacją a codzienną działalnością transportową.
PKM Gliwice
- Udostępnia autentyczne, codzienne warunki operacyjne zajezdni, umożliwiając prowadzenie testów i wdrożeń w realnym środowisku pracy.
- Wspiera innowacje rozwijane przez gliwickie zespoły technologiczne, tworząc przestrzeń do badań i współpracy.
- W 2025 r. powiększył flotę o 25 nowych autobusów Solaris
(10 elektrycznych i 15 hybrydowych) oraz rozbudował infrastrukturę ładowania, umacniając swoją pozycję jednego z najbardziej dynamicznych operatorów w regionie.
Autonomous Systems
- Odpowiada za rozwój systemu autonomii SmartDEPOT
- Realizuje testy scenariuszowe, walidację bezpieczeństwa i rozwój systemu
- Przygotowuje SmartDEPOT do integracji ze standardowymi autobusami miejskimi
Wspólnie partnerzy tworzą fundament pod przyszłe wdrożenie autonomicznych operacji zajezdniowych.
Kolejny krok
Pilotaż smartbusa jest ważnym etapem na drodze do praktycznych i skalowalnych autonomicznych operacji zajezdniowych. Minibus umożliwia szybkie iteracje inżynierskie,
a architektura systemu jest przygotowana do wdrożeń na regularnych autobusach miejskich.
„Chcemy wspierać innowacje, które powstają tutaj, w Gliwicach, i służą naszym mieszkańcom. Gdy mówimy ‘Przyszłość jest tu,’ to naprawdę mamy to na myśli – a ten pilotaż jest konkretnym przykładem takiego podejścia. Dostrzegamy w tym kierunku realną wartość operacyjną oraz możliwość dalszej modernizacji zaplecza technicznego operatorów transportu publicznego” – powiedziała Mirella Musiolik, Prezes PKM Gliwice.
Autonomous Systems to europejski innowator w dziedzinie autonomii, przekształcający standardowe zajezdnie w wydajne, zautomatyzowane środowiska. Firma powstała w 2018 r. w Gliwicach, należy do międzynarodowej grupy Future Processing i rozwija skalowalne systemy autonomicznej jazdy projektowane z myślą o efektywnym, bezpiecznym i zrównoważonym transporcie publicznym.
„Rozwijanie autonomii w Gliwicach i testowanie jej wspólnie z miejskim operatorem daje nam wyjątkowy cykl rozwojowy. Jesteśmy wdzięczni PKM Gliwice za otwartość, zaufanie i partnerską współpracę – to dzięki temu możemy przyspieszać prace inżynierskie i weryfikować autonomię w realnych warunkach operacyjnych. Minibus umożliwia szybkie iteracje, ale cel pozostaje ten sam: SmartDEPOT™ na pełnowymiarowych autobusach miejskich” – podsumował Jan Gramatyka, Co-CEO Autonomous Systems.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok

Komentarze