Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lublin po upadku Arthur Busa nie wyklucza ponownego przetargu na wodorowce

infobus
28.11.2025 11:02
0 Komentarzy

W Lublinie narasta niepewność wokół projektu zakupu 20 autobusów wodorowych po tym, jak spółka Arthur Bus – wykonawca kontraktu – złożyła do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości.

Jak już informowaliśmy, 25 listopada Sąd Rejonowy Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku zarejestrował postępowanie o ogłoszenie upadłości spółki Arthur Bus, a sam wniosek firma przekazała dzień wcześniej. Dodajmy, że zagrożony jest nie tylko kontralt dla MPK Lublin, ale także dla MZA Warszawa, które w ramach miały odebrać w ramach paneuropejskiego projektu (realizowanego wspólnie z Orlenem) pierwsze wodorowce. Właśnie od Arthur Bus.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów wodorowych miał dostarczyć Arthur Bus w ramach lubelskiego kontraktu?
  2. Do kiedy miały zostać dostarczone pojazdy według obowiązującej umowy?
  3. Jaką wartość ma cały kontrakt finansowany przez NFOŚiGW?
Lublin/ Wniosek o upadłość spółki, która ma dostarczyć miastu 20 autobusów wodorowych
Lublin/ Wniosek o upadłość spółki, która ma dostarczyć miastu 20 autobusów wodorowych

20 autobusów w grze

Miasto analizuje teraz dalsze kroki. Zastępca prezydenta Lublina Tomasz Fulara stwierdził:

-„Czekamy na postanowienie sądu w tym zakresie i wtedy dopiero będziemy mogli coś więcej powiedzieć, czy jakieś kroki podjąć”. Podkreślił przy tym, że mimo obowiązującej umowy „nie wykluczył ogłoszenia kolejnego przetargu” – jeśli sytuacja wykonawcy okaże się uniemożliwiająca realizację kontraktu.

Umowę pomiędzy MPK Lublin a Arthur Bus podpisano w kwietniu. Zakłada ona dostawę 20 nowych, 12-metrowych autobusów wodorowych, które miały trafić do przewoźnika „najpóźniej do końca marca 2026 r.”. Wartość zadania to blisko 64 mln zł, w całości finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Ratusz deklaruje, że jest zdeterminowany, aby nie dopuścić do utraty środków. Fulara zaznaczył:

„Walczymy o to i chcemy, żeby te autobusy tak czy tak były. Szukamy innych rozwiązań, gdyby się okazało, że faktycznie ta upadłość zostanie ogłoszona i dojdzie do likwidacji”.

Lublin/ Wniosek o upadłość spółki, która ma dostarczyć miastu 20 autobusów wodorowych
Lublin/ Wniosek o upadłość spółki, która ma dostarczyć miastu 20 autobusów wodorowych

Niepokojące sygnały

MPK przyznaje, że choć nie otrzymało żadnej oficjalnej informacji ze strony Arthur Bus, to „w ostatnim czasie docierały do nas pewne niepokojące sygnały” – przekazała rzeczniczka przewoźnika Weronika Opasiak.

Arthur Bus jako podmiot formalnie działa we Wrocławiu, jednak zakład produkcyjny mieści się „przy ul. Frezerów w Lublinie”. Właścicielem spółki jest Arthur Bus GmbH z siedzibą w Monachium. Firma odnotowywała w ostatnich latach pogarszająca się wyniki – „strata netto zwiększyła się z 6,6 mln do 19 mln zł” w latach 2023–2024, a zarząd oczekiwał, że przyszłe wzrosty rynku pozwolą ją pokryć. Łącznie ocenia się, że ten projekt pochłonął łącznie 62 mln zł.

Pojazdy Arthur Busa są już obecne na polskich drogach. Trzy autobusy wodorowe marki Arthur Bus od blisko roku jeżdżą ulicami Świdnika”, a wcześniej były testowane m.in. w Krakowie, Gdyni i we Wrocławiu.

Oba zakupy (Świdnik i Lublin) finansowane były ze środków NFOŚiGW.

Lublin oczekuje teraz decyzji sądu i jednocześnie przygotowuje alternatywne scenariusze. Od dalszego biegu postępowania zależy, czy kontrakt uda się uratować, czy też – zgodnie z zapowiedziami miasta – konieczne będzie przygotowanie nowego przetargu.

Komentarze