MPK Kraków z przetarg na budowę stanowiska ładowania autobusów Konopnicka
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło postępowanie na budowę nowego stanowiska szybkiego ładowania autobusów elektrycznych na pętli przy ulicy Konopnickiej.
Nowe stanowisko na Konopnickiej będzie więc kolejnym elementem układanki, która pozwala MPK na stopniowe zwiększanie udziału elektrobusów w codziennej pracy komunikacji miejskiej. Lokalizacja ta jest szczególnie istotna ze względu na duże natężenie ruchu oraz częste wykorzystanie pętli jako punktu końcowego i przesiadkowego. Szybka ładowarka pantografowa umożliwi obsługę kolejnych linii bez konieczności powrotu do zajezdni, co przełoży się na większą elastyczność planowania, bardziej efektywny tabor i możliwość dalszego elektryfikowania tras w centrum miasta.
Rozkład jazdy
- Ile miesięcy MPK Kraków przewiduje na realizację całego projektu budowy stanowiska ładowania na Konopnickiej?
- Jaką kwotę ustalono jako wadium w tym postępowaniu?
- Ile szybkich stacji ładowania autobusów elektrycznych działa obecnie w Krakowie (stan na 2025 r.)?
Stacja Konopnicka
Krakowskie zamówienie obejmuje dostawę jednej stacji szybkiego ładowania z pantografem, budowę kolejnego stanowiska ładowania w obrębie pętli autobusowej, rozbudowę istniejącej stacji transformatorowej oraz wykonanie pełnej infrastruktury kablowej, która pozwoli zasilić i skomunikować nową ładowarkę ze słupem zakończonym kopułą ładującą.
MPK oczekuje, że cały projekt zostanie zrealizowany w ciągu jedenastu miesięcy od podpisania umowy. W pierwszym etapie – obejmującym budowę stanowiska, montaż ładowarki i rozbudowę trafostacji – wykonawca ma zmieścić się w sześciu miesiącach. Następnie przewidziano pięciomiesięczny okres testów eksploatacyjnych, podczas których nowa infrastruktura będzie sprawdzana w warunkach pracy z autobusami.
Warunki stawiane wykonawcom są wyraźnie ukierunkowane na firmy, które mają realne doświadczenie zarówno w pracach elektrycznych, jak i budowlanych realizowanych w czynnym przedsiębiorstwie transportowym. Wymagane jest wcześniejsze wykonanie zewnętrznego przyłącza energetycznego o wartości co najmniej 100 tys. zł oraz przynajmniej jednej robót o wartości minimum miliona złotych, obejmującej elementy elektryczne i konstrukcyjne. MPK wymaga również, aby oferent miał doświadczenie w podłączeniu i uruchomieniu stanowiska ładowania autobusów zarówno typu plug-in, jak i pantografowego. Projekt musi nadzorować osoba z pełnymi uprawnieniami budowlanymi w branży konstrukcyjno-budowlanej i elektrycznej oraz z aktualnymi uprawnieniami E i D do 15 kV.
Wadium ustalono na poziomie 42 tysięcy złotych, a jedynym kryterium oceny ofert będzie cena. Termin składania dokumentów upływa 2 grudnia 2025 r. o godzinie 12:00, a otwarcie ofert nastąpi pół godziny później. Więcej na https://zakupy.grupowe.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/495679/budowa-stanowiska-ladowania-autobusow-elektrycznych-konopnicka
Szeroka sieć
Przetarg na Konopnickiej wpisuje się w szeroko zakrojony program rozbudowy infrastruktury ładowania elektrobusów w Krakowie. MPK posiada dziś jedną z najbardziej rozbudowanych sieci ładowania w Polsce. W Krakowie, według danych z 2025 r.: liczba ładowarek dla autobusów elektrycznych to
- 20 stacji szybkiego ładowania – m.in. na kluczowych pętlach, takich jak Kurdwanów, Azory czy Rżąka.
- 117 wolnych stanowisk ładowania na zajezdni Wola Duchacka
Władze zapowiadają dalszą rozbudowę o kolejne 25 punktów w drugim etapie inwestycji.
Obecnie flota MPK w Krakowie liczy blisko 650 autobusów, z czego 121 to pojazdy elektryczne, a 33 – hybrydowe. Realizacja wszystkich zaplanowanych zamówień oznaczać będzie wymianę ok. 40 proc. całej floty, co pozwoli na całkowite wycofanie z ruchu najstarszych autobusów spalinowych.
Przypomnijmy, że w lipcu br. MPK w Krakowie zawarło kontrakty realizacyjne z konsorcjum Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę w leasingu 48 nowych autobusów z normą Euro 6, w tym 35 Solarisów Urbino 12 i 13 Urbino 10,5. Wartość zamówienia to 102,46 mln zł brutto, a pojazdy mają trafić do miasta w ciągu 9 miesięcy. Autobusy zastąpią najstarsze pojazdy spalinowe, poprawiając jakość powietrza i warunki podróży. Wszystkie będą niskopodłogowe, klimatyzowane, z nowoczesnymi systemami informacji pasażerskiej, monitoringiem i zamkniętymi kabinami kierowców.
Umowy te są częścią większego programu zakupowego obejmującego do 190 autobusów Euro 6 oraz 47 pojazdów zeroemisyjnych, co wpisuje się w strategie miasta dotyczące ekologii, niezawodności i dywersyfikacji źródeł zasilania. Wdrożenie całego pakietu oznacza wymianę około 40 procent krakowskiej floty.






Komentarze