Scania z autobusowym wzrostem za III kwartał 2025 roku i kompleksową ofertą
W trzecim kwartale 2025 roku Scania – która podobnie jak MAN należy do Grupy Traton – odnotowała wyraźny wzrost aktywności w segmencie autobusów.
I to w sytuacji ogólnego spadku przychodów i pogorszenia rentowności spowodowanego strategicznymi inwestycjami oraz spadkiem dostaw ciężarówek.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów i podwozi autobusowych dostarczyła Scania w trzecim kwartale 2025 roku i jaki był procentowy wzrost względem ubiegłego roku?
- Jakie nowe technologie napędowe zaprezentowała Scania na targach Busworld Europe 2025?
- Jakie długoterminowe cele rozwojowe stawia sobie Scania w zakresie elektromobilności i nowych zastosowań przemysłowych?
Autobusowe wyniki
Szwedzki producent dostarczył łącznie 1 777 autobusów i podwozi autobusowych, co oznacza 23-procentowy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, gdy liczba ta wynosiła 1 444. Znaczący udział w tym wzroście miały pojazdy zeroemisyjne (ZEV), których dostarczono aż 159 sztuk – niemal dwukrotnie więcej niż rok wcześniej.
Jednocześnie liczba nowych zamówień spadła o 27% do poziomu 1 217 pojazdów, w tym 133 sztuki w wersji ZEV, co może świadczyć o zachowawczej postawie rynku wobec rosnącej niepewności gospodarczej i napięć geopolitycznych.
Pomimo presji kosztowej, Scania konsekwentnie rozwija swoją ofertę dla transportu pasażerskiego. We wrześniu zaprezentowała nową generację układów napędowych przeznaczonych do autobusów i autokarów – zarówno w wersji spalinowej (ICE), jak i hybrydowej typu plug-in (PHEV). Oba rozwiązania oparto na platformie Scania Super, wcześniej wdrożonej w sektorze pojazdów ciężarowych. Nowy silnik wysokoprężny o pojemności 13 litrów, wspierany przez zmodernizowaną skrzynię biegów Opticruise, oferuje do 8% niższe zużycie paliwa w porównaniu do poprzedniej generacji napędów. Jednostka została zaprojektowana z myślą o przebiegu nawet do dwóch milionów kilometrów i jest przygotowana na spełnienie przyszłych norm emisji spalin Euro 7. Dodatkowo poprawiono dostęp serwisowy – wszystkie filtry umieszczono po stronie zimnej silnika, co skraca czas przeglądów i ułatwia obsługę.
Busworld Europe 2025
Drugim filarem nowej oferty jest napęd hybrydowy plug-in (PHEV), umożliwiający przejazd do 80 kilometrów wyłącznie w trybie elektrycznym. Rozwiązanie to skierowane jest głównie do przewoźników obsługujących trasy dalekobieżne, którzy coraz częściej muszą uwzględniać ograniczenia wynikające z powstawania stref zerowej emisji w centrach miast. W trybie hybrydowym pojazd korzysta ze zintegrowanego silnika elektrycznego i sześciobiegowej przekładni z funkcją inteligentnego doładowania. Operatorzy mogą również skorzystać z systemu Scania Zone, który umożliwia automatyczne przełączanie trybów jazdy w zależności od strefy ruchu. Według danych producenta, w typowym ruchu międzymiastowym rozwiązanie hybrydowe pozwala zredukować emisję i zużycie paliwa nawet o 40% względem tradycyjnych układów napędowych.
Scania zaprezentowała swoje najnowsze rozwiązania podczas targów Busworld Europe 2025, gdzie model Irizar i6S Efficient PHEV – wyposażony w nową jednostkę Scanii – został nagrodzony w kategorii „Driveline Technology, Coach” prestiżowym tytułem „Label of Excellence”. To dowód na to, że strategia szwedzkiego producenta oparta na równoczesnym rozwijaniu napędów niskoemisyjnych i zaawansowanej technologii znajduje uznanie zarówno w oczach ekspertów branżowych, jak i klientów.
Co dalej?
W dłuższej perspektywie Scania planuje dalsze zwiększanie zaangażowania w elektromobilność, nie tylko w transporcie pasażerskim, ale również w zastosowaniach przemysłowych. Nowo powołana jednostka Scania Industrial Batteries, powstała po przejęciu działu przemysłowego Northvolt Systems, ma odpowiadać za rozwój rozwiązań akumulatorowych dla branż takich jak górnictwo, budownictwo czy logistyka magazynowa.
Warto dodać, że pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, Scania utrzymała stabilny udział w europejskim rynku ciężarówek na poziomie 17,9% i intensywnie inwestuje w nowe rynki – m.in. poprzez otwarcie nowoczesnego zakładu przemysłowego i centrum badawczo-rozwojowego w chińskim Rugao. Obiekt ten ma odegrać kluczową rolę w strategii globalnej firmy, zwłaszcza w kontekście rozwoju innowacyjnych rozwiązań z zakresu digitalizacji, elektromobilności i efektywności łańcucha dostaw.
Wszystko to pokazuje, że Scania – mimo spadku zysków i wyzwań operacyjnych – nie zwalnia tempa w transformacji transportu zbiorowego i dalekobieżnego w kierunku zrównoważonego rozwoju.










Komentarze