MZK Biała Podlaska z kompletem 12 autobusów elektrycznych. Wszystkie na trasach
Miasto Biała Podlaska wprowadziło na ulice komplet nowych, elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 electric.
To efekt szeroko zakrojonego projektu modernizacji transportu publicznego, realizowanego z unijnym wsparciem. O pierwszych elektrykach w mieście pisaliśmy już wcześniej TransInfo:
Rozkład jazdy:
- Ile elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 electric trafiło do Białej Podlaskiej?
- Jakie oszczędności w eksploatacji zapewniają nowe elektrobusy w porównaniu z dieslami?
- Jakie inwestycje towarzyszą wprowadzeniu elektryków w ramach projektu mobilności miejskiej?
Nowoczesne, ciche i bezemisyjne
Pojazdy pojawiły się w dwóch transzach – pierwsza dotarła w kwietniu, druga w sierpniu. Od 1 września wszystkie są w regularnym użyciu. Każdy autobus ma 29 miejsc siedzących, a na pokładzie może znajdować się łącznie do 80 pasażerów.
„Elektryki dotarły w dwóch transzach, w kwietniu i sierpniu. Od 1 września wszystkie wożą pasażerów” – mówi Krzysztof Trochimiuk, prezes MZK.
Nowe pojazdy wyposażone są w największe dostępne baterie producenta, pozwalające na przejechanie do 300 km na jednym ładowaniu. To ten sam model, który obsługuje trasy w europejskich stolicach.
-„Ten model ma największą baterię dostępną w naszej ofercie, która pozwala przejechać 300 km na jednym ładowaniu. Autobus ma radary przednie i tylne. To numer jeden, który produkujemy. Te pojazdy jeżdżą również w stolicach Europy” – podkreśla Krzysztof Musiał, dyrektor sprzedaży w Solarisie.
Ekologiczna infrastruktura i oszczędności
W ramach projektu miasto zainwestowało również w pełną infrastrukturę ładowania: 7 dwustanowiskowych stacji ładowania (6 w zajezdni przy ul. Brzegowej i 1 na pętli przy ul. Terebelskiej) oraz ładowarkę mobilną, wszystkie od firmy Enika. Dodatkowo zainstalowano fotowoltaikę na budynkach MZK i magazyn energii.
Jak zaznacza Trochimiuk, eksploatacja elektryków jest tańsza o 1/3 w porównaniu do autobusów z silnikiem Diesla. W ciągu ostatnich 7 lat wycofano 13 starych pojazdów.
„Autobusy elektryczne są tańsze w eksploatacji o 1/3 w porównaniu do tych z silnikiem Diesla. Przez ostatnie siedem lat wycofaliśmy 13 starych autobusów z naszej floty i wymieniliśmy na nowe” – mówi prezes MZK.
Testy potwierdziły skuteczność
Testy prowadzone w warunkach miejskich dowiodły wysokiej efektywności energetycznej. Na przykład autobus obsługujący linię E po pokonaniu 300 km miał jeszcze 37% zapasu energii – co oznacza możliwość pracy bez doładowań nawet w warunkach zimowych. Nowe elektrobusy są wyposażone m.in. w:
- system wykrywania martwego pola,
- monitoring wizyjny,
- nowoczesne kasowniki z możliwością płatności kartą,
- radary ostrzegające przed kolizją z pieszymi i innymi pojazdami.
Kierowcy chwalą dynamikę jazdy i komfort prowadzenia. Obecnie 56 kierowców (w tym jedna kobieta) obsługuje 13 linii miejskich i gminnych, przewożąc ok. 3 miliony pasażerów rocznie.
Inwestycje za ponad 80 mln zł
Cały projekt „Budowa zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego miasta Biała Podlaska – etap II” opiewa na ponad 80 mln zł, z czego ponad 55 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. Biała Podlaska była jednym z pierwszych miast w kraju, które sięgnęły po środki z nowej perspektywy UE 2021–2027.
W planach są:
- modernizacja 30 przystanków,
- nowoczesne tablice informacji pasażerskiej,
- biletomaty,
- centrum przesiadkowe MZK przy dworcu PKP (planowane na 2027 r.),
- strefa płatnego parkowania w centrum (start w 2026 r.),
- wydłużenie linii autobusowej o 3 km do Terebeli.
„W 2027 roku planujemy to zrealizować, a w 2026 roku zacznie funkcjonować strefa płatnego parkowania w centrum miasta” – zapowiada prezydent Michał Litwiniuk.
Komentarze