Dariusz Klimczak: Zainwestowaliśmy ponad 80 miliardów złotych w kolej
Podczas konferencji prasowej w Katowicach minister infrastruktury Dariusz Klimczak podsumował dwa lata rządów koalicji tworzonej przez Koalicję Obywatelską, PSL, Polskę 2050 i Lewicę.
Wystąpienie odbyło się na terenie przebudowywanej stacji kolejowej w Katowicach – jednym z kluczowych punktów projektu modernizacji połączenia od Będzina przez Sosnowiec, Katowice i Tychy do granicy państwa w Zebrzydowicach.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne inwestycje kolejowe zostały zrealizowane w ramach zapowiedzianych przez rząd 80 miliardów złotych?
- W jaki sposób rozwój kolei dużych prędkości ma wpłynąć na integrację z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego?
- Jakie znaczenie dla pasażerów i regionu ma modernizacja katowickiego węzła kolejowego i zwiększenie liczby połączeń PKP Intercity?
Więcej połączeń i nowe kierunki
Minister poinformował, że w ciągu ostatnich dwóch lat na inwestycje kolejowe przeznaczono ponad 80 miliardów złotych, podkreślając, że rozwój infrastruktury idzie w parze z poprawą oferty przewozowej.
– Zainwestowaliśmy ponad 80 mld złotych w twarde inwestycje, ale to, co jest ważne z punktu widzenia pasażera, to liczba połączeń. Od nowego rozkładu jazdy będzie 527 pociągów PKP Intercity dziennie wyruszało w Polskę – to o 110 połączeń więcej niż dwa lata temu, gdy obejmowaliśmy rządy – powiedział Klimczak.
Nowy rozkład jazdy PKP Intercity, który zacznie obowiązywać w połowie grudnia, obejmuje 527 połączeń całorocznych oraz 28 połączeń sezonowych. Minister zaznaczył, że wzrost liczby kursów to efekt zarówno modernizacji infrastruktury, jak i inwestycji w tabor oraz atrakcyjnych ofert promocyjnych przygotowywanych przez przewoźników.
– Cechą charakterystyczną naszych rządów są potężne inwestycje, duży rozmach działań i zwrócenie uwagi Polaków na kolej, która ma być pierwszym wyborem w podróży – podkreślił szef resortu infrastruktury.
Klimczak zapowiedział również powrót pociągów pasażerskich do Ciechocinka – po kilkunastoletniej przerwie – w grudniu 2025 roku, a w roku 2026 połączenia kolejowe mają powrócić także do Łomży, po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat.
Koleje dużych prędkości i Centralny Port Komunikacyjny
Podczas konferencji głos zabrał również Filip Czernicki, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Przedstawił on szczegóły dotyczące planowanych inwestycji w kolej dużych prędkości.
– Jeśli chodzi o postępowania, które rozpisaliśmy, tylko w tym roku mają one wartość około 40 miliardów złotych, a na przyszły rok zaplanowano postępowania o wartości około 30 miliardów złotych. Jeszcze w tym roku ogłosimy przetargi na realizację inwestycji na odcinku Warszawa–Łódź kolei dużych prędkości – poinformował Czernicki.
Dodał, że budowa lotniska w ramach CPK rozpocznie się w 2026 roku, a zakończenie inwestycji planowane jest na 2032 rok. W tym samym czasie gotowy ma być również odcinek kolei dużych prędkości Warszawa–Łódź, który zintegruje oba systemy transportowe.
Krytyka poprzednich rządów
Minister Klimczak odniósł się także do działań poprzedniego rządu, zarzucając ekipie Prawa i Sprawiedliwości brak realnych postępów w przygotowaniach do budowy kolei dużych prędkości i CPK.
– Moi poprzednicy bardzo dużo mówili o kolei dużych prędkości, ale nie wykupili ani jednego metra kwadratowego ziemi pod inwestycję, nie podpisali umowy na przyłącze prądu, nie zrealizowali podstawowych elementów potrzebnych do rozpoczęcia projektu – zaznaczył.
Klimczak przypomniał również o działaniach resortu w innych obszarach infrastrukturalnych. Wspomniał m.in. o ogłoszeniu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przetargu na naprawę odcinka autostrady A1 między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami, znanego jako tzw. fale Dunaju.
Na wspomnianym 16-kilometrowym fragmencie obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h z powodu deformacji nawierzchni. Według ekspertyz Politechniki Śląskiej, problem wynika z pęcznienia jednego z materiałów użytych przy budowie drogi.
Katowice – serce inwestycji kolejowych
Konferencja odbyła się na placu budowy katowickiego węzła kolejowego, który stanowi jedno z najważniejszych przedsięwzięć kolejowych w kraju. Projekt zakłada rozbudowę linii od Katowic Szopienic Południowych do Katowic Piotrowic, modernizację głównej stacji Katowice, przebudowę istniejących przystanków i budowę trzech nowych.
Realizacja inwestycji, prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, ma potrwać do 2028 roku. Wartość największego z kontraktów wynosi 4,184 miliarda złotych brutto. Obejmuje on również odbudowę infrastruktury inżynieryjnej, w tym mostów i wiaduktów kolejowych.
Minister Klimczak podsumował swoje wystąpienie, podkreślając, że rozwój kolei to kluczowy element strategii rządu.
– Polska kolej wraca na właściwe tory – inwestujemy nie tylko w infrastrukturę, ale i w ludzi, w komfort, w przyszłość transportu publicznego w całym kraju – zakończył.
Komentarze