Wiedeń stawia na wodór: nowe minibusy Rampini Hydron wjeżdżają na trasy 2A i 3A
Firma Wiener Linien wprowadziła do eksploatacji pierwsze autobusy wodorowe – to zarazem premierowe pojazdy zasilane H2 w regularnym ruchu miejskim w Austrii.
Od 22 września 2025 r. po ulicach ścisłego centrum Wiednia kursuje dziesięć nowych minibusów Rampini Hydron, napędzanych technologią wodorowo-elektryczną. To kolejny krok miasta ku realizacji celu neutralności klimatycznej do 2040 roku.
Rozkład jazdy:
- Ile minibusów Rampini Hydron wprowadzono do regularnego ruchu w Wiedniu?
- Jaki jest minimalny zasięg operacyjny tych autobusów na jednym tankowaniu?
- Gdzie odbywa się tankowanie wodoru dla autobusów HYDRON?
Hybrydowe podejście: bateria + ogniwo paliwowe
Nowe HYDRON-y zastąpiły dotychczasowe elektryczne minibusy RAMPINI (eksploatowane od 2013 r.) i wprowadzają znaczące zmiany technologiczne. Autobusy są zasilane elektrycznym silnikiem o mocy 230 kW, który czerpie energię z baterii o pojemności 175 kWh oraz wodorowego ogniwa paliwowego Loop Energy o mocy 30 kW.
Najważniejszy atut: nie wymagają ładowania na trasie. Energia generowana z wodoru wystarcza na co najmniej 250 km zasięgu dziennie, co całkowicie eliminuje potrzebę budowania ładowarek w centrum miasta. To również pozwoliło zredukować liczbę autobusów obsługujących linie 2A i 3A – z 12 do 10.
Podstawowe parametry Rampini Hydron to:
- Trzy zbiorniki wodoru (15 kg łącznie) znajdują się na dachu.
- Autobusy mają 8 m długości i 2,2 m szerokości, co czyni je idealnymi do poruszania się po wąskich, historycznych ulicach.
- Pojazdy oferują 42 miejsca dla pasażerów.
- Ciepło generowane przez ogniwo paliwowe jest odzyskiwane i wykorzystywane do ogrzewania kabiny i przestrzeni pasażerskiej, co zwiększa efektywność energetyczną.
Zielony wodór, lokalna produkcja
Wodór wykorzystywany przez HYDRON-y produkowany jest przez Wien Energie z odnawialnych źródeł, a tankowanie odbywa się na terenie Wiener Netze w dzielnicy Simmering. Całkowity koszt zakupu i wdrożenia floty wynosi ok. 12 mln euro, z czego część została sfinansowana przez UE oraz austriackie Ministerstwo ds. Klimatu i Innowacji (EBIN-Programm)
Wprowadzenie HYDRON-ów to coś więcej niż symbol. To:
- Zmniejszenie emisji CO₂ i hałasu w centrum miasta.
- Rezygnacja z infrastruktury ładowania i redukcja kosztów operacyjnych.
- Większa elastyczność przy zmianach tras, objazdach, wydarzeniach masowych.
Jak podkreślają przedstawiciele Wiener Linien:
– „To nie tylko nowy napęd, to zupełnie nowy model działania transportu w śródmieściu.”
Dane techniczne Rampini Hydron:
Parametr | Wartość |
---|---|
Długość / szerokość | 8 m / 2,2 m |
Silnik elektryczny | 230 kW |
Ogniwo paliwowe | Loop Energy, 30 kW |
Pojemność baterii | 175 kWh |
Zbiorniki wodoru | 3 szt., łącznie 15 kg |
Zasięg operacyjny | min. 250 km |
Liczba miejsc pasażerskich | 42 |
Roczny cel emisji CO₂ | neutralność do 2040 roku (Wien) |
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze