Autobusy w Polsce odpowiadają jedynie za około 2 proc. wszystkich wypadków
Autobusy odpowiadają jedynie za około 2 proc. wszystkich wypadków w Polsce - przekazał przy okazji Europejskiego Tygodnia Mobilności Instytut Transportu Samochodowego.
W ubiegłym roku doszło do 789 wypadków z udziałem autobusów. Z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS oraz policji wynika, że autobusy – zarówno miejskie, jak i międzymiastowe - to jeden z najbezpieczniejszych środków transportu na polskich drogach.
Rozkład jazdy:
- Autobusy odpowiadają za ile procent wszystkich wypadków w Polsce?
- Ile wypadków z udziałem autobusów odnotowano w latach 2022–2024?
- Ilu było zabitych w tych wypadkach?
Autobusem bezpieczniej
Trwa Europejski Tydzień Mobilności, którego celem jest promowanie zrównoważonych form
transportu i zachęcanie mieszkańców miast do rezygnacji z samochodu na rzecz komunikacji
zbiorowej. Dane Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS oraz policji
potwierdzają, że autobusy – zarówno te kursujące w ramach komunikacji miejskiej, jak
i międzymiastowe – są jednymi z najbezpieczniejszych środków transportu na polskich drogach.
Według statystyk kierowcy autobusów odpowiadają średnio jedynie za około 2 procent
wszystkich wypadków w Polsce. W 2022 roku było to 2,1 procent, w 2023 roku 1,9 procent, a w
ubiegłym – 1,8 procent. Dla porównania kierowcy samochodów osobowych powodują ponad 70
procent wszystkich wypadków drogowych każdego roku. Dane te dowodzą, że autobus zatem
jest środkiem transportu o zdecydowanie niższym poziomie ryzyka.
Również w statystykach ogólnych widać stabilnie niski poziom zagrożenia. W 2022 roku doszło do
864 wypadków z udziałem autobusów, rok później do 796, a w 2024 do 789. Liczba ofiar
śmiertelnych pozostawała także na stosunkowo niskim i stałym poziomie – w latach 2022 i 2024
odnotowano po 42 zgony, a w 2023 roku było ich 57. W wypadkach tych ranne zostały łącznie
ponad trzy tysiące osób, w tym około 800 ciężko, co stanowi niewielki odsetek wszystkich
poszkodowanych w ruchu drogowym w Polsce.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Dane ilustrują, że autobusy są jednymi z najbezpieczniejszych form lokomocji. Odpowiadają
jedynie za około dwa procent wszystkich wypadków w Polsce, podczas gdy kierowcy samochodów
osobowych – za ponad siedemdziesiąt procent. To dowód na to, że transport zbiorowy to
rozwiązanie nie tylko ekologiczne, ale przede wszystkim bezpieczne dla pasażerów i innych
użytkowników dróg – mówi Anna Zielińska z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS
(CBR).
i ekologicznej
Eksperci ITS zwracają także uwagę, że transport autobusowy nie tylko zwiększa bezpieczeństwo
uczestników ruchu, ale przynosi również liczne korzyści, w tym: społeczne, ekologiczne
i ekonomiczne. Jeden autobus przewozi kilkadziesiąt osób, zajmując znacznie mniej miejsca niż
odpowiadająca liczba samochodów (1,3 pasażera to średnia dla samochodu osobowego).
Oznacza to redukcję zatłoczenia ulic i płynniejszy ruch. Nowoczesne autobusy, w tym elektryczne
i hybrydowe, emitują też znacznie mniej dwutlenku węgla i zanieczyszczeń w przeliczeniu na
pasażera, co przekłada się na poprawę jakości powietrza i zdrowia mieszkańców.
– Autobusy są dostępne dla wszystkich, niezależnie od wieku czy sytuacji finansowej, a ich
użytkowanie oznacza realne oszczędności – koszt biletu miesięcznego jest niższy niż wydatki na
paliwo, serwis, ubezpieczenie i parkowanie samochodu. Dodatkowo podróż autobusem to czas,
który można przeznaczyć na odpoczynek, pracę czy naukę, co stanowi ważną wartość
w zabieganej codzienności – dodaje Maria Dąbrowska-Loranc z CBR ITS.
Komentarze