MZA Warszawa z umową na 79 autobusów elektrycznych od Solarisa. Z opcją na drugie tyle
16 września 2025 r. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie podpisały kolejną umowę na zakup elektrobusów, które zdecydowanie powiększą zeroemisyjną flotę w stolicy.
Miasto, które już dziś należy do europejskich liderów pod względem liczby eksploatowanych autobusów zeroemisyjnych, zdecydowało się na zakup 79 nowych pojazdów. Zgodnie z podpisaną umową Solaris Bus & Coach dostarczy do MZA Warszawa 29 autobusów Urbino 12 electric oraz 50 przegubowych modeli Urbino 18 electric. Kontrakt obejmuje także opcję zakupu kolejnych 79 pojazdów. O przetargu na zakup tych pojazdów – MEGA i MAXI – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Czekamy jeszcze na pierwszą umowę MZA z Irizarem.
50 plus 29
Przedstawiciele Solaris Bus & Coach oraz MZA Warszawa podpisali umowę na dostawę 79 autobusów elektrycznych. W ramach nowego kontraktu producent dostarczy do stolicy 50 sztuk autobusów Urbino 18 electric oraz 29 sztuk Urbino 12 electric.
– Dawno nie ogłaszaliśmy tak dużego kontraktu na zakup autobusów elektrycznych dla Warszawy. 79 nowych pojazdów znacząco powiększy nasz tabor bezemisyjny, który obecnie liczy ponad 200 autobusów napędzanych energią elektryczną. Konsekwentnie zmieniamy w Warszawie nasz transport publiczny inwestując również w inne, ekologiczne środki transportu – tramwaje i metro. Jednak w codziennych dojazdach do pracy czy szkoły pasażerowie najczęściej wybierają właśnie autobusy. A te, które dotrą do nas w trzecim kwartale przyszłego roku montowane są w Polsce przez europejską firmę, co niezwykle ważne w dzisiejszych czasach – mówił Maciej Fijałkowski, sekretarz m.st. Warszawy, któremu podlegają sprawy związane z transportem publicznym i dodał. – Dla skali: przeciętnie w ciągu dnia 1,4-1,5 tys. autobusów wyjeżdża na ulice Warszawy. Co ważne: zwiększamy tym kontraktem o blisko połowę flotę naszych autobusów elektrycznych. Mamy ich około 200, dokładamy kolejne prawie 80.
Umowa przewiduje również możliwość rozszerzenia zamówienia o 29 autobusów 12-metrowych oraz 50 autobusów o długości 18 metrów.
-„Mam nadzieję, że do końca roku podpiszemy jeszcze opcję na dostawę kolejnych 79 autobusów. A w tzw. kontroli uprzedniej mamy jeszcze przetarg na kolejne 80 autobusów i jeszcze 20 krótkich, 12-metrowych. To w sumie 260 autobusów, które zamówimy jeszcze w tym roku – zapowiedział Jan Kuźmiński, prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych..
To drugie zamówienie na dostawę pojazdów zeroemisyjnych marki Solaris złożone w tym roku przez MZA. Warszawskie autobusy zostaną zaprojektowane w oparciu o nową architekturę modułowego układu napędowego, która eliminuje tzw. wieżę silnika. Pozwala to na zwiększenie przestrzeni pasażerskiej oraz miejsca na dachu, na którym umieszczone są wszystkie baterie. Autobusy będą wyposażone w baterie typu Solaris High Energy – o pojemnościach ponad 500 kWh w modelach 12-metrowych oraz ponad 700 kWh w wersjach przegubowych. Ich ładowanie będzie się odbywać poprzez gniazdo plug-in. Zgodnie z regulacją GSR2, autobusy będą wyposażone w rozwiązania asystenckie, m.in. w system informujący o obecności uczestników ruchu drogowego w tzw. martwej strefie pojazdu czy system ostrzegający o senności kierowcy. Dostawy zostaną zrealizowane do końca 2026 roku.
-„Dzięki zakupowi 79 fabrycznie nowych Solarisów, Miejskie Zakłady Autobusowe znacząco rozbudują swoją flotę autobusów elektrycznych. To jednak tylko część naszych realizowanych obecnie inwestycji w tabor zeroemisyjny – finalnie w ciągu kilkunastu miesięcy może do nas dotrzeć nawet 258 elektrobusów. Będzie to kolejny wielki krok w kierunku zielonej, ekologicznej stolicy, a dla naszej Spółki wzmocnienia pozycji jednego z europejskich liderów zeroemisyjnego transportu” – dodał Jan Kuźmiński
Od 28 lat
Współpraca firmy Solaris i MZA Warszawa trwa nieprzerwanie od 28 lat. Elektryczne autobusy marki po raz pierwszy wyjechały na ulice Warszawy w 2015 roku. Od tego czasu stołeczny operator systematycznie rozbudowuje swoją flotę o kolejne bateryjne pojazdy producenta – do dziś Solaris dostarczył do MZA Warszawa łącznie 163 autobusy elektryczne. Od początku współpracy producent dostarczył do stolicy niemal 1350 pojazdów.
-„Ogromnie się cieszę, że MZA Warszawa, nasz największy klient i wieloletni partner, po raz kolejny zdecydował o rozszerzeniu współpracy z firmą Solaris. To dla nas dowód niezmiennego zaufania i uznania dla jakości i niezawodności naszych pojazdów. To też wyraz wspólnej odpowiedzialności za kształtowanie nowoczesnego, przyjaznego mieszkańcom transportu publicznego. Jesteśmy dumni, że już od lat możemy być częścią tej transformacji i wspólnie z MZA Warszawa dawać przykład, jak realizować ambitne cele związane z dekarbonizacją mobilności miejskiej” – powiedziała Agata Stańda, CEO Solaris Bus & Coach.
Na koniec dodajmy, że 8 września 2025 roku, w obecności członkini Zarządu Województwa Mazowieckiego Anny Brzezińskiej, podpisano umowę o dofinansowanie projektu „Rozwój floty autobusów elektrycznych Regionu Warszawskiego Stołecznego”. Dzięki wsparciu z funduszy europejskich w wysokości ponad 34,4 mln zł (przy całkowitej wartości projektu przekraczającej 93 mln zł) stolica zyska dofinansowanie do zakupu 28 nowych autobusów elektrycznych.
18 z nich obsługuje kursy w ramach zajezdni R-1 „Woronicza”, a wykonawca kolejnych dziesięciu, dziesięciometrowych pojazdów został wyłoniony — pojawią się one na warszawskich ulicach w przyszłym roku.
Projekt obejmuje także rozbudowę infrastruktury o 5 ładowarek zlokalizowanych na terenie zajezdni przy ul. Woronicza. To kolejny etap w kierunku zeroemisyjnego transportu publicznego w Warszawie, realizowany zgodnie z polityką klimatyczną miasta oraz założeniami programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027.
Komentarze