Premiera autobusu piętrowego Yutong U12DD: Nowa generacja także dla Europy
6 maja 2025 r. w zakładzie Yutong Electric Bus Intelligent Manufacturing w Zhengzhou odbyła się premiera nowego, w pełni elektrycznego autobusu piętrowego U12DD.
Nowy model to odpowiedź na potrzeby dużych aglomeracji szukających zeroemisyjnych, wydajnych i komfortowych rozwiązań transportowych. Yutong nie tylko unowocześnia swój flagowy model, ale także jasno komunikuje ambicje – być liderem zielonej transformacji w globalnym transporcie zbiorowym.
Rozkład jazdy:
- Jaką maksymalną pojemność pasażerską oferuje nowy autobus Yutong U12DD?
- Jakie zużycie energii i zasięg deklaruje producent dla modelu U12DD?
- Gdzie ma się odbyć międzynarodowy debiut autobusu Yutong U12DD?
Flagowiec dla miast: więcej pasażerów, mniej emisji
U12DD to całkowicie elektryczny autobus piętrowy o dużej pojemności – do 120 pasażerów, zoptymalizowany pod kątem intensywnej eksploatacji w miastach o wysokich temperaturach, wilgotności oraz dużym natężeniu ruchu. To idealne rozwiązanie dla przewoźników obsługujących trasy o wysokiej przepustowości, w tym linie turystyczne i miejskie w centrach metropolii.
Model U12DD oferuje najwyższy standard bezpieczeństwa dzięki systemowi YESS (Yutong Electric Safety Standard). Baterie, silnik i układ sterowania objęto ochroną IP68+IP6K9K – to obecnie najwyższy poziom w branży. Nowa konstrukcja z aluminium obniża wagę pojazdu o 1,3 tony, a dodatkowe technologie antykorozyjne oraz powłoki elektroforetyczne pozwalają na eksploatację nawet do 20 lat lub 2 mln kilometrów.
Autobus osiąga zużycie energii na poziomie 0,81 kWh/km (SORT2) – to jeden z najlepszych wyników w klasie pojazdów piętrowych. Dzięki baterii o pojemności 621 kWh U12DD oferuje zasięg nawet do 670 km, a pełne ładowanie trwa zaledwie 2 godziny przy użyciu dwóch złączy CCS2 (350 kW).
Wnętrze pojazdu zaprojektowano z myślą o ergonomii i przepustowości: trzy wejścia, dwie klatki schodowe, wysokowydajna klimatyzacja (52 000 kcal/h) i intuicyjny układ przestrzenny zapewniają wysoki komfort podróży. Dla operatorów przygotowano zintegrowany system Link+ umożliwiający:
- zdalny monitoring i diagnostykę,
- inteligentne zarządzanie rozkładami i trasami,
- uproszczone przeglądy dzięki konstrukcji „easy service”.
Po UD11
Po udanym wdrożeniu 74 egzemplarzy U11DD w Wielkiej Brytanii na początku 2025 roku, Yutong przygotowuje się do międzynarodowego debiutu U12DD w Singapurze. Firma konsekwentnie realizuje strategię ekspansji na rynkach premium, oferując produkty szyte na miarę potrzeb nowoczesnych miast.
Poniżej porównanie kluczowych parametrów dwóch elektrycznych autobusów piętrowych: Yutong U12DD i Alexander Dennis Enviro400EV.
🔋 Bateria i zasięg
Parametr | Yutong U12DD | Alexander Dennis Enviro400EV |
---|---|---|
Pojemność baterii | 621 kWh | 472 kWh (opcjonalnie 354 kWh) |
Zasięg operacyjny | Do 670 km (SORT2) | Do 620 km (UK Bus Cycle) |
Czas ładowania | Około 2 godziny (350 kW) | Do 2 godziny (150–200 kW) |
Typ baterii | LFP (fosforan litowo-żelazowy) | NMC (niklowo-manganowo-kobaltowy) |
🧍♂️ Pojemność pasażerska i układ wnętrz
Parametr | Yutong U12DD | Alexander Dennis Enviro400EV |
---|---|---|
Maksymalna liczba pasażerów | Do 120 | Do 96 (80 miejsc siedzących) |
Układ drzwi | 3 drzwi, 2 klatki schodowe | 2 drzwi, 1 lub 2 klatki schodowe |
Miejsca dla wózków inwalidzkich | 2 miejsca | 1 lub 2 miejsca |
⚙️ Napęd i efektywność
Parametr | Yutong U12DD | Alexander Dennis Enviro400EV |
---|---|---|
Moc silnika | Nieokreślona | 410 kW (szczytowa), 310 kW (ciągła) |
Zużycie energii | 0,81 kWh/km (SORT2) | 0,67 kWh/km (UK Bus Cycle) |
Efektywność systemu | Nieokreślona | 97% (od sieci do kół) |
🛡️ Bezpieczeństwo i trwałość
Parametr | Yutong U12DD | Alexander Dennis Enviro400EV |
---|---|---|
System bezpieczeństwa baterii | YESS (IP68+IP6K9K) | Standardowe zabezpieczenia |
Konstrukcja nadwozia | Aluminiowa (redukcja masy o 1300 kg) | Stalowa rama z aluminiowym nadwoziem |
Żywotność strukturalna | Do 20 lat lub 2 mln km | Do 1 mln km (gwarancja na baterię) |
🧠 Inteligentne funkcje i zarządzanie
Parametr | Yutong U12DD | Alexander Dennis Enviro400EV |
---|---|---|
System zarządzania flotą | Link+ z inteligentnym kokpitem | AD24 z obsługą zdalną |
System klimatyzacji | 52 000 kcal/h, szybkie chłodzenie | Pompa ciepła bez emisji |
System ładowania | CCS2, ładowanie dwustronne | CCS2, opcjonalny pantograf |
📏 Wymiary i specyfikacje
Parametr | Yutong U12DD | Alexander Dennis Enviro400EV |
---|---|---|
Długość | 12,0 m | 11,1 m |
Szerokość | 2,55 m | 2,55 m |
Wysokość | Nieokreślona | 4,2–4,3 m |
Podsumowując:
- Yutong U12DD: Oferuje większą pojemność baterii i zasięg, co czyni go odpowiednim dla dłuższych tras i intensywnego użytkowania. Aluminiowa konstrukcja nadwozia oraz zaawansowany system bezpieczeństwa baterii YESS zwiększają jego trwałość i bezpieczeństwo.
- Alexander Dennis Enviro400EV: Charakteryzuje się lepszą efektywnością energetyczną i sprawdzonym systemem zarządzania flotą AD24. Jego konstrukcja jest bardziej kompaktowa, co może być korzystne w gęsto zabudowanych obszarach miejskich.
Wybór między tymi dwoma modelami zależy od specyficznych potrzeb operacyjnych, takich jak długość tras, wymagania dotyczące pojemności pasażerskiej oraz infrastruktura ładowania.
Komentarze