Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy taki tramwaj w MPK Poznań. Nowa Gamma od Modertrans już na linii 2

infotram
24.03.2025 19:09
0 Komentarzy

24 marca br. na trasę wyjechał pierwszy z 30 zamówionych przez MPK Poznań dwukierunkowych tramwajów Moderus Gamma LF 04 AC BD.

Nowy wygląd, niska podłoga, nowoczesne wyposażenie i bardzo przyjazny system informacji pasażerskiej – to cechy, które już dziś mogą docenić pasażerowie w sieci Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. -"Gratulacje dla Modertrans Poznań, który po raz kolejny wywiązuje się z danego słowa i deklarowanych terminów" - napisał Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Rozkład jazdy:

  1. Ile tramwajów Moderus Gamma LF 04 AC BD zamówiło MPK Poznań?
  2. Jaka jest długość tramwaju Gamma LF 04?
  3. Kiedy planowane jest zakończenie dostaw tych tramwajów?
Nowa Gamma już jeździ po Poznaniu / fot. UM Poznań
Nowa Gamma już jeździ po Poznaniu / fot. UM Poznań

Pierwszy z 30

MPK Poznań zamówiło łącznie 30 takich tramwajów. Umowa między przewoźnikiem a firmą Modertrans Poznań została zawarta w 2023 roku. Dotyczyła zakupu 10 pojazdów z opcją rozszerzenia tego zamówienia o kolejne 20 sztuk. MPK Poznań skorzystało z tej możliwości.

- Modertrans Poznań po raz kolejny wywiązuje się z danego słowa: terminowo rozpoczął dostawy nowoczesnych Moderusów Gamma LF 04 - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - To niezwykle ważne wydarzenie dla poznańskiej komunikacji miejskiej, bo te tramwaje pomogą wyeliminować przestarzałe i wysokopodłogowe wagony. Jako poznaniak z niecierpliwością czekam na ten moment, bo wiem, jak wielkie jest to ułatwienie dla podróżnych, zwłaszcza osób starszych, z niepełnosprawnościami, ale też dla pasażerów przewożących dzieci w wózkach. 

Dzięki odblokowaniu pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) spółka otrzyma dofinansowanie w naborze "Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)" organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. 

- Rozwój transportu miejskiego to nasz priorytet. MPK uzyskało w naborze najwyższą liczbę punktów, dzięki czemu otrzyma ponad 215,5 mln zł, czyli aż 85 proc. wartości tramwajów. To pokazuje, że spółka korzysta z możliwości i skutecznie zabiega o dofinansowania - dodaje prezydent Poznania. - Z efektów korzystają mieszkańcy i mieszkanki naszego miasta. 

Od 24 marca

Pierwszy z dostarczonych przez Modertrans Poznań wagonów jeszcze dziś (24 marca) zabierze na pokład pasażerów linii 2. W zajezdni na Franowie kolejne są w fazie odbiorów. 

- Cieszymy się, że jako lokalny producent dokładamy cegiełkę do rozwoju poznańskiej tramwajowej komunikacji zbiorowej, a rodzina tramwajów Gamma się powiększa - podkreślił Piotr Pawlak, prezes Modertrans Poznań. - Prezentowany tramwaj to nowoczesna konstrukcja w 100% zaprojektowana i wyprodukowana w naszym zakładzie. W chwili obecnej na terenie zajezdni Franowo znajdują się kolejne 2 tramwaje, a w Biskupicach trwa intensywna produkcja pozostałych. Mogę zapewnić, że dołożymy wszelkich starań, aby nie zawieść Państwa oczekiwań.

Wraz z dostawami nowych Moderusów Gamma z ruchu wycofywane będą najstarsze, wyeksploatowane i wysokopodłogowe wagony. Zgodnie z założeniami, po zakończeniu dostaw, czyli najpóźniej w połowie 2026 roku, na poznańskie torowiska nie będą wyjeżdżały już tramwaje w pełni wysokopodłogowe. Jednocześnie MPK Poznań przygotowuje się do ogłoszenia - dzięki pieniądzom z programu FEnIKS - kolejnego przetargu na zakup nowych, tym razem jednokierunkowych tramwajów. 

- Jestem przekonany, że te tramwaje dobrze będą służyć pasażerom. Są nowoczesne, komfortowe oraz, co dla nas szczególnie ważne, niskopodłogowe i dwukierunkowe. Będą mogły być wykorzystywane na trasach, które nie są zakończone pętlami oraz na liniach wahadłowych w trakcie remontów, dzięki nim zwiększy się dostępność komunikacji miejskiej - dodał Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. - Tramwaje są klimatyzowane, wyposażone w nowoczesną informację pasażerską, w tym przyjazne dla osób z niepełnosprawnością wzroku tablice, na których dane o numerze linii i kierunku jazdy  wyświetlane są w kolorze białym. Z myślą o bezpieczeństwie zainstalowany został monitoring online, dzięki któremu w razie niepokojących sytuacji Centrala Nadzoru Ruchu może uzyskać połączenie z pojazdem i na bieżąco obserwować wszystko to, co "widzą" kamery. 

Trochę techniki

Gamma LF 04 jest w 100 proc. niskopodłogowa, trójczłonowa i dwukierunkowa. Pojazd długości prawie 32 metrów może pomieścić łącznie 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, przestronny, z ergonomicznym układem siedzeń i poręczy. Tramwaj posiada dwie kabiny motorniczego oraz drzwi po obu stronach - łącznie jest ich 12. Co więcej - pojazd został wyposażony aż w 4 rampy, umożliwiające łatwe wejście osobom na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi. 

Uwagę zwraca nowy projekt ściany czołowej tramwaju. Duże przeszklenia w kabinie motorniczego - poza walorem estetycznym - zwiększają jego pole widzenia i poprawiają bezpieczeństwo. Zainstalowane w tramwaju systemy, urządzenia i komponenty to nowoczesne, a zarazem sprawdzone rozwiązania. 

W porównaniu z obecnie wykorzystywanymi przez poznańskiego przewoźnika Gammami zmienione zostały także takie elementy, jak m.in. zabudowa portali drzwiowych, czy siedzenia i oświetlenie wewnątrz wagonu. 

Nowa Gamma już jeździ po Poznaniu / fot. UM Poznań
Nowa Gamma już jeździ po Poznaniu / fot. UM Poznań

Komentarze