Pierwszy taki tramwaj w MPK Poznań. Nowa Gamma od Modertrans już na linii 2
24 marca br. na trasę wyjechał pierwszy z 30 zamówionych przez MPK Poznań dwukierunkowych tramwajów Moderus Gamma LF 04 AC BD.
Nowy wygląd, niska podłoga, nowoczesne wyposażenie i bardzo przyjazny system informacji pasażerskiej – to cechy, które już dziś mogą docenić pasażerowie w sieci Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. -"Gratulacje dla Modertrans Poznań, który po raz kolejny wywiązuje się z danego słowa i deklarowanych terminów" - napisał Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Rozkład jazdy:
- Ile tramwajów Moderus Gamma LF 04 AC BD zamówiło MPK Poznań?
- Jaka jest długość tramwaju Gamma LF 04?
- Kiedy planowane jest zakończenie dostaw tych tramwajów?
Pierwszy z 30
MPK Poznań zamówiło łącznie 30 takich tramwajów. Umowa między przewoźnikiem a firmą Modertrans Poznań została zawarta w 2023 roku. Dotyczyła zakupu 10 pojazdów z opcją rozszerzenia tego zamówienia o kolejne 20 sztuk. MPK Poznań skorzystało z tej możliwości.
- Modertrans Poznań po raz kolejny wywiązuje się z danego słowa: terminowo rozpoczął dostawy nowoczesnych Moderusów Gamma LF 04 - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - To niezwykle ważne wydarzenie dla poznańskiej komunikacji miejskiej, bo te tramwaje pomogą wyeliminować przestarzałe i wysokopodłogowe wagony. Jako poznaniak z niecierpliwością czekam na ten moment, bo wiem, jak wielkie jest to ułatwienie dla podróżnych, zwłaszcza osób starszych, z niepełnosprawnościami, ale też dla pasażerów przewożących dzieci w wózkach.
Dzięki odblokowaniu pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) spółka otrzyma dofinansowanie w naborze "Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)" organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
- Rozwój transportu miejskiego to nasz priorytet. MPK uzyskało w naborze najwyższą liczbę punktów, dzięki czemu otrzyma ponad 215,5 mln zł, czyli aż 85 proc. wartości tramwajów. To pokazuje, że spółka korzysta z możliwości i skutecznie zabiega o dofinansowania - dodaje prezydent Poznania. - Z efektów korzystają mieszkańcy i mieszkanki naszego miasta.
Od 24 marca
Pierwszy z dostarczonych przez Modertrans Poznań wagonów jeszcze dziś (24 marca) zabierze na pokład pasażerów linii 2. W zajezdni na Franowie kolejne są w fazie odbiorów.
- Cieszymy się, że jako lokalny producent dokładamy cegiełkę do rozwoju poznańskiej tramwajowej komunikacji zbiorowej, a rodzina tramwajów Gamma się powiększa - podkreślił Piotr Pawlak, prezes Modertrans Poznań. - Prezentowany tramwaj to nowoczesna konstrukcja w 100% zaprojektowana i wyprodukowana w naszym zakładzie. W chwili obecnej na terenie zajezdni Franowo znajdują się kolejne 2 tramwaje, a w Biskupicach trwa intensywna produkcja pozostałych. Mogę zapewnić, że dołożymy wszelkich starań, aby nie zawieść Państwa oczekiwań.
Wraz z dostawami nowych Moderusów Gamma z ruchu wycofywane będą najstarsze, wyeksploatowane i wysokopodłogowe wagony. Zgodnie z założeniami, po zakończeniu dostaw, czyli najpóźniej w połowie 2026 roku, na poznańskie torowiska nie będą wyjeżdżały już tramwaje w pełni wysokopodłogowe. Jednocześnie MPK Poznań przygotowuje się do ogłoszenia - dzięki pieniądzom z programu FEnIKS - kolejnego przetargu na zakup nowych, tym razem jednokierunkowych tramwajów.
- Jestem przekonany, że te tramwaje dobrze będą służyć pasażerom. Są nowoczesne, komfortowe oraz, co dla nas szczególnie ważne, niskopodłogowe i dwukierunkowe. Będą mogły być wykorzystywane na trasach, które nie są zakończone pętlami oraz na liniach wahadłowych w trakcie remontów, dzięki nim zwiększy się dostępność komunikacji miejskiej - dodał Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. - Tramwaje są klimatyzowane, wyposażone w nowoczesną informację pasażerską, w tym przyjazne dla osób z niepełnosprawnością wzroku tablice, na których dane o numerze linii i kierunku jazdy wyświetlane są w kolorze białym. Z myślą o bezpieczeństwie zainstalowany został monitoring online, dzięki któremu w razie niepokojących sytuacji Centrala Nadzoru Ruchu może uzyskać połączenie z pojazdem i na bieżąco obserwować wszystko to, co "widzą" kamery.
Trochę techniki
Gamma LF 04 jest w 100 proc. niskopodłogowa, trójczłonowa i dwukierunkowa. Pojazd długości prawie 32 metrów może pomieścić łącznie 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, przestronny, z ergonomicznym układem siedzeń i poręczy. Tramwaj posiada dwie kabiny motorniczego oraz drzwi po obu stronach - łącznie jest ich 12. Co więcej - pojazd został wyposażony aż w 4 rampy, umożliwiające łatwe wejście osobom na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi.
Uwagę zwraca nowy projekt ściany czołowej tramwaju. Duże przeszklenia w kabinie motorniczego - poza walorem estetycznym - zwiększają jego pole widzenia i poprawiają bezpieczeństwo. Zainstalowane w tramwaju systemy, urządzenia i komponenty to nowoczesne, a zarazem sprawdzone rozwiązania.
W porównaniu z obecnie wykorzystywanymi przez poznańskiego przewoźnika Gammami zmienione zostały także takie elementy, jak m.in. zabudowa portali drzwiowych, czy siedzenia i oświetlenie wewnątrz wagonu.
Komentarze