Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZTM Warszawa rozstrzyga gigantyczny przetarg liniowy ze 150 nowymi autobusami

infobus
18.06.2025 18:01
0 Komentarzy

17 czerwca 2025 roku Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił wyniki jednego z największych przetargów liniowych w historii polskiego transportu miejskiego.

W ramach postępowania 189/2024/FZ na obsługę komunikacji miejskiej w trzech segmentach taborowych – MIDI, MAXI i MEGA. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów obejmowało łącznie postępowanie przetargowe 189/2024/FZ ogłoszone przez ZTM Warszawa 17 czerwca 2025 roku?
  2. Które firmy zwyciężyły w poszczególnych częściach przetargu dotyczących segmentów MIDI, MAXI i MEGA?
  3. Jakie były główne kryteria oceny ofert w przetargu oraz od kiedy mają rozpocząć się realizacje usług w poszczególnych częściach?
ZTM Warszawa rozstrzyga gigantyczny przetarg liniowy. Wybór o wartości 1,6 mld zł
ZTM Warszawa rozstrzyga gigantyczny przetarg liniowy. Wybór o wartości 1,6 mld zł

150 autobusów

Przedmiotem postępowania była dziesięcioletnia obsługa linii autobusowych nadzorowanych przez ZTM Warszawa. Kontrakt podzielono na trzy części – każda obejmowała świadczenie usług przy wykorzystaniu 50 autobusów odpowiednio o długości około 9, 12 i 18 metrów.

Autobusy mają być fabrycznie nowe, z napędem diesla lub hybrydowym, przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i gotowe do realizacji około 4,2 miliona wozokilometrów rocznie w każdej z części. Całe postępowanie o wartości ponad 1,6 miliarda złotych stanowi strategiczny element planu ZTM zapewnienia wysokiej jakości usług przewozowych przy zachowaniu efektywności kosztowej i ekologicznej.

  • W części I przetargu – dotyczącej autobusów MIDI – najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Relobus Transport Polska, która uzyskała maksymalną liczbę 100 punktów (80 za cenę i 20 za alternatywne źródła zasilania). Drugie miejsce zajęło konsorcjum PKS Gostynin i PKS Skierniewice (89,02 pkt), a trzecie Mobilis (72,72 pkt).
  • W części II – dla autobusów MAXI – zwycięzcą zostało Mobilis, uzyskując 100 punktów (80 za cenę, 20 za zasilanie alternatywne). Relobus był tu drugi z wynikiem 97,84 pkt, natomiast konsorcjum PKS zdobyło 95,03 pkt.
  • W części III – dotyczącej autobusów MEGA – ponownie wygrał Relobus Transport Polska, osiągając 100 punktów. Drugie miejsce przypadło Mobilisowi, który zdobył 93,15 punktu.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła dla części I – 521.640.000 PLN brutto, dla części II – 544.320.000 PLN brutto, a dla części III – 589.680.000 PLN brutto.

ZTM Warszawa rozstrzyga gigantyczny przetarg liniowy. Wybór o wartości 1,6 mld zł
ZTM Warszawa rozstrzyga gigantyczny przetarg liniowy. Wybór o wartości 1,6 mld zł
ZTM Warszawa rozstrzyga gigantyczny przetarg liniowy. Wybór o wartości 1,6 mld zł

Przetargowe kryteria

Wybór ofert opierał się na jasno określonych kryteriach przetargowych:

✅ cena – 80%
✅ alternatywne źródło zasilania – 20%

Zgodnie z dokumentacją przetargową, ZTM Warszawa przewidywał dodatkowe punkty (maksymalnie 20%) za zastosowanie alternatywnych źródeł zasilania, takich jak napęd hybrydowy, elektryczny lub wodorowy. Przyznane punkty jasno pokazują, które firmy spełniły ten warunek:

  • Część I – autobusy ok. 9 m (MIDI), gdzie Relobus, Mobilis oraz PKS Gostynin + Skierniewice uzyskali po 20 pkt, co oznacza, że wszyscy wykonawcy zaproponowali pojazdy z alternatywnym napędem. Najprawdopodobniej chodziło o układ hybrydowy (diesel + elektryczny), zgodny z wymaganiami zamawiającego.
  • Część II – autobusy ok. 12 m (MAXI) Ponownie wszyscy oferenci zdobyli pełne 20 pkt, co wskazuje, że również w tej klasie każda z firm zaoferowała pojazdy z alternatywnym źródłem zasilania.
  • Część III – autobusy ok. 18 m (MEGA) Tu sytuacja była identyczna: zarówno Relobus, jak i Mobilis otrzymali 20 pkt, co oznacza, że obie oferty zakładały wykorzystanie alternatywnych napędów.

Wszystkie oferty, które przeszły ocenę, zawierały pojazdy z napędami alternatywnymi – co nie tylko zwiększyło ich konkurencyjność w ramach przetargu, ale również wpisuje się w długofalową strategię ZTM na rzecz dekarbonizacji transportu zbiorowego w Warszawie.

Dodatkowo zamawiający wymagał, by wszystkie pojazdy były fabrycznie nowe. Pojazdy mają być gotowe do obsługi linii od początku 2026 roku – w zależności od części postępowania. W części I realizacja rozpocznie się od 1 lutego 2026, w części II od 1 stycznia 2026, a w części III od 1 grudnia 2026.

Pozostaje jeszcze pytania, jakie autobusy zamówią wybrani operatorzy Mobilis i Relobus? Jakieś typy? Dalsze informacje o zamówieniu na stronie: https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/152629/details

Komentarze