MPGK Zgorzelec planuje leasing trzech autobusów. Początek własnej komunikacji?
Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Zgorzelcu ogłosiło 21 sierpnia 2025 r. przetarg na dostawę i sfinansowanie w formie leasingu operacyjnego trzech używanych autobusów miejskich.
Nowe pojazdy mają zasilić flotę transportu publicznego w mieście i zostać wprowadzone do eksploatacji jeszcze w tym roku. Dodajmy, że samorząd podpisał ostatnio umowę z lokalnym przewoźnikiem GTL na obsługę miejskich tras, ale tylko tylko na kilka miesięcy. Dlatego naszym zdaniem MPGK planuje uruchomienie własnych linii miejskich, a leasing używanych autobusów byłby logicznym krokiem testowym — minimalizującym ryzyko finansowe i pozwalającym na sprawdzenie realnych potrzeb przewozowych.
Rozkład jazdy:
- Jaką formę finansowania przewiduje przetarg ogłoszony przez MPGK w Zgorzelcu na zakup trzech autobusów?
- Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert w tym postępowaniu?
- Dlaczego leasing używanych autobusów może być dla Zgorzelca logicznym krokiem testowym?
Używana trójka
Zgorzeleckie zamówienie obejmuje dostawę i finansowanie w formule leasingu operacyjnego trzech autobusów miejskich. Ogłoszenie zostało opublikowane 25 sierpnia 2025 r. w Dzienniku Urzędowym UE. Pojazdy mają być używane, ale muszą spełniać wymagania techniczne wskazane w SWZ.
Całe postępowanie prowadzone jest w trybie otwartym zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych, a umowa ma obowiązywać do 20 listopada 2025 r. Wadium określono na poziomie 50 000 zł. Zamawiający zastrzegł, że w razie braku przyznania środków publicznych może unieważnić przetarg.
Wymagania względem oferentów obejmują m.in. przedstawienie kart katalogowych pojazdów, szczegółowego opisu technicznego oraz wykazania parametrów takich jak rok produkcji czy przebieg. Autobusy muszą pochodzić z państw członkowskich UE, bądź krajów objętych umowami międzynarodowymi przewidzianymi w dyrektywie 2014/24/UE.
Na oferty zamawiający czeka do 22 września 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ cena oferty brutto – waga 55%
✅ rok produkcji pojazdu – waga 15%
✅ przebieg pojazdu – waga 15%
✅ gwarancja – waga 15%
Nowe autobusy mają zasilić flotę MPGK Zgorzelec już w listopadzie 2025 r. Szczegółowe we informacje o zamówieniu na TED 551353-2025
Po niemieckiej stronie
Czy to może być początek własnej komunikacji miejskiej? Naszym zdaniem tak – MPGK wobec cen prywatnych przewoźników – wcześniej Astel, a teraz GTL – może planować uruchomienie własnych linii miejskich, a leasing używanych autobusów byłby tutaj logicznym krokiem testowym — minimalizującym ryzyko finansowe i pozwalającym na sprawdzenie realnych potrzeb przewozowych. Jednak nie mamy potwierdzonej tej informacji z oficjalnych źródeł, natomiast zbieżność dat – końca umowy z GTL i przyjazdu trzech autobusów miejskich do Zgorzelca, jest naszym zdaniem oczywistym dowodem na powstanie Zgorzeleckiej Komunikacji Miejskiej (ZKM)
Tak to działa po niemieckiej stronie, gdzie transport publiczny obsługuje spółka Görlitzer Verkehrsbetriebe GmbH. GVB to spółka w pełni zależna od miasta Görlitz, która od 2019 roku odpowiada za całość komunikacji miejskiej. Obsługuje 2 linie tramwajowe o długości 11,8 km oraz 7 linii autobusowych, w tym z połączeniami transgranicznymi do Zgorzelca. Z usług przewoźnika korzysta dziennie ok. 10 000 pasażerów, a roczny przebieg wynosi ok. 1 mln km.
Tabor obejmuje m.in. tramwaje KT4D-C i zabytkowe składy, a także autobusy Mercedes Citaro C2 i MAN Lion’s City. Spółka zatrudnia ok. 100 osób i działa w ramach związku komunikacyjnego ZVON, oferując wspólną taryfę na tramwaje, autobusy i pociągi regionalne.
Podsumowując, Görlitz posiada stabilnego, zintegrowanego operatora transportu publicznego, który w połączeniu z ofertą MPGK Zgorzelec może w przyszłości tworzyć ciekawy układ komunikacyjny po obu stronach granicy..
Komentarze