Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków przygotowuje się do wyboru taboru i autonomicznego systemu metra. Ruszają konsultacje

infotram
26.12.2025 16:30
0 Komentarzy

Kraków kontynuuje przygotowania do realizacji pierwszej linii metra i uruchamia kolejne wstępne konsultacje rynkowe. Ich celem jest pozyskanie wiedzy od producentów i ekspertów branżowych, która pozwoli miastu lepiej zaplanować przyszłe inwestycje.

Konsultacje pomogą określić, jakim taborem w przyszłości będzie poruszać się krakowskie metro, jakie rozwiązania sprawdzą się w lokalnych warunkach oraz jak przygotować system do obsługi w pełni autonomicznej.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego wybór taboru metra jest kluczowy dla całego procesu projektowania krakowskiego systemu podziemnej kolei?
  2. Jakie korzyści dla pasażerów ma przynieść wprowadzenie w pełni autonomicznego systemu sterowania ruchem metra?
  3. Jakie kwestie infrastrukturalne, poza samymi pociągami, są omawiane w ramach wstępnych konsultacji rynkowych w Krakowie?
Metro dla Sofii
Metro dla Sofii

Dobór taboru kluczowy dla całej inwestycji

Jak podkreślają przedstawiciele miasta, rozmowy z rynkiem mają na celu rozpoznanie dostępnych typów pociągów metra, możliwości ich konfiguracji oraz dostosowania do krakowskich realiów. Wybór taboru ma istotne znaczenie dla całego procesu projektowania infrastruktury, w tym tuneli i stacji. Ze względu na długie terminy produkcji, homologacji i dostaw, niewykluczone jest, że zamówienie na pociągi zostanie złożone jeszcze przed rozpoczęciem prac drążeniowych.

Planowanie zaplecza technicznego metra

Zakres konsultacji obejmie również kwestie związane z funkcjonowaniem stacji techniczno-postojowej, czyli zaplecza, w którym będą parkowane, serwisowane i przygotowywane do ruchu składy metra. Odpowiednie zaprojektowanie tej infrastruktury ma kluczowe znaczenie dla późniejszej niezawodności i efektywności całego systemu transportowego.

System metra przygotowany na autonomiczność

Jednym z podstawowych założeń krakowskiego projektu metra jest zastosowanie w pełni autonomicznego systemu sterowania ruchem. Pierwsza linia ma funkcjonować bez udziału maszynistów, podobnie jak w wielu nowoczesnych systemach metra na świecie. Rozwiązanie to umożliwia zwiększenie częstotliwości kursów, poprawę punktualności oraz elastyczne dostosowanie oferty do zmiennego popytu.

Korzyści dla pasażerów i bezpieczeństwo

Autonomiczny system prowadzenia pociągów ma przynieść pasażerom wymierne korzyści. Krótsze czasy oczekiwania, płynniejsze przejazdy oraz wysoka niezawodność to najważniejsze z nich. Stały, precyzyjny nadzór nad ruchem pozwala również na ograniczenie ryzyka błędów ludzkich, co przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa podróży.

Harmonogram i warunki udziału w konsultacjach

Wstępne konsultacje rynkowe dotyczące doboru taboru metra zostały ogłoszone przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie. Spotkania będą prowadzone w formie stacjonarnej, online lub hybrydowej. Pierwsze spotkanie organizacyjno-wprowadzające, w formie telekonferencji, planowane jest w ciągu 14 dni od zamknięcia zgłoszeń. Cały proces konsultacji ma zakończyć się do 15 grudnia 2026 roku.

Zgłoszenia do udziału w konsultacjach można składać do 23 stycznia 2026 roku do godziny 10.00. Szczegółowe informacje dotyczące zasad udziału oraz wymagań formalnych dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej.

Komentarze