Elbląg ruszył ze sprzedażą limitowanej serii biletów tramwajowych z okazji 130-lecia komunikacji miejskiej
Od 2 grudnia w Elblągu rozpoczęła się sprzedaż wyjątkowej, limitowanej serii biletów tramwajowych przygotowanej z okazji 130 rocznicy uruchomienia linii tramwajowych w mieście.
To symboliczne upamiętnienie jednego z najważniejszych elementów transportowej historii Elbląga, który jako drugi po Wrocławiu uruchomił regularne połączenia tramwajowe na obecnych ziemiach polskich.
Rozkład jazdy:
- Kiedy i gdzie będzie można kupić limitowane bilety tramwajowe upamiętniające 130-lecie komunikacji tramwajowej w Elblągu?
- Dlaczego tramwaje w Elblągu przetrwały likwidację linii o rozstawie 1000 mm, która objęła wiele innych polskich miast w latach 60. i 70.?
- Jakie inwestycje w elbląską sieć tramwajową realizowane są obecnie dzięki środkom z programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”?
Bilety z historycznym akcentem
Okolicznościowe bilety będą dostępne w dwóch punktach:
- w Centrum Obsługi Klienta przy ul. Czerwonego Krzyża 2,
- w siedzibie ZKM Elbląg przy ul. Browarnej 90.
Będą to bilety jednorazowe 60-minutowe – zarówno normalne, jak i ulgowe – obowiązujące na terenie miejskiej strefy biletowej.
Elbląski magistrat poinformował, że rewersy limitowanych biletów zdobi fragment muralu z ul. Browarnej. Przedstawia on tramwaj prowadzony przez Piekarczyka – legendarnego bohatera miejskiej historii i symbolu Elbląga. Dzięki temu każdy, kto zakupi bilet, trzyma w ręku niewielki, ale wyjątkowy element lokalnego dziedzictwa.
130 lat elbląskich tramwajów
Rok 2024 to czas ważnego jubileuszu. Właśnie mija 130 lat od chwili, gdy w ówczesnym Elbingu, leżącym w Prusach Wschodnich, uruchomiono pierwszą linię tramwajową. Od tamtego momentu tramwaje kursują po mieście niemal nieprzerwanie, mimo licznych trudności i historycznych burz.
Pod koniec XIX wieku Elbląg był miastem dynamicznie rozwijającym się – działała tu stocznia, zakłady przemysłowe, a nawet fabryka samochodów. W takim otoczeniu tramwaje stały się kluczowym elementem modernizującej się infrastruktury. Pierwsze linie łączyły centrum miasta z dworcem kolejowym, osiedlami mieszkaniowymi oraz zakładami przemysłowymi. W kolejnych dziesięcioleciach sieć systematycznie rozbudowywano.
Okres powojennej odbudowy
Lata 1945 przyniosły miastu ogromne zniszczenia. Zimą i wczesną wiosną Elbląg był niemal kompletnie zrujnowany i ograbiony, a komunikacja tramwajowa na kilka miesięcy stanęła. Mimo trudnej sytuacji władze podjęły decyzję o szybkim przywróceniu ruchu tramwajowego, uznając go za niezbędny dla odbudowy i funkcjonowania miasta.
W późniejszych latach, na przełomie lat 60. i 70., władze PRL zdecydowały o likwidacji tramwajów o rozstawie 1000 mm w wielu polskich miastach. Mimo że w Elblągu również kursowały tramwaje o takim rozstawie szyn, w przeciwieństwie do Olsztyna linia została zachowana. To zadecydowało o jej trwaniu do dziś.
Współczesna modernizacja sieci
Obecnie elbląska sieć tramwajowa przechodzi największą modernizację od dekad. Dzięki środkom z programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej” prowadzone są szeroko zakrojone prace obejmujące torowiska, a miasto przygotowuje się do zakupu dziesięciu nowych tramwajów.
Łączna wartość inwestycji wynosi blisko 184 mln zł, z czego ponad 126 mln zł stanowią środki unijne. Modernizacja ma poprawić komfort i bezpieczeństwo pasażerów, a także zwiększyć niezawodność komunikacji tramwajowej, która od 130 lat stanowi jeden z symboli Elbląga.
Symboliczny akcent jubileuszu
Limitowana seria biletów to nie tylko pamiątka, ale także forma docenienia tradycji i ciągłości elbląskiej komunikacji miejskiej. Dla mieszkańców i miłośników transportu zbiorowego będzie to wyjątkowa okazja, by stać się częścią ważnego jubileuszu i zachować fragment historii, który na co dzień toczy się po torach miasta.






Komentarze