Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris z oferuje retrofit autobusów elektrycznych. Pierwszy klient – MPK Kraków

infobus
01.12.2025 10:02
0 Komentarzy

Solaris wprowadza przełomową propozycję dla przewoźników, którzy chcą wydłużyć eksploatację starszych autobusów elektrycznych.

Jednocześnie mogą oni skorzystać z najnowszych technologii bateryjnych, systemów zarządzania energią i osprzętu wysokiego napięcia. To odpowiedź od Solaris Bus & Coach, europejskiego lidera elektromobilności, w zakresie szybko starzejących się technologii w elektrobusach.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe elementy podlegają wymianie lub modernizacji w usłudze retrofitu Solarisa?
  2. Ile autobusów MPK Kraków obejmuje aktualnie realizowany projekt retrofitu?
  3. Jak długo – według Solarisa – modernizacja może wydłużyć życie eksploatacyjne elektrobusów?
Retrofit pojazdów zeroemisyjnych – Solaris rozszerza ofertę serwisową
Retrofit pojazdów zeroemisyjnych – Solaris rozszerza ofertę serwisową

Dlaczego retrofit?

Transformacja flot miejskich jest dziś najszybsza w historii. W ostatnich latach diesle ustępują elektrobusom, a wraz z nimi powstają nowe centra ładowania i kompleksowe narzędzia do zarządzania energią. Jednak rozwój technologii jest tak dynamiczny, że komponenty zamontowane 8–10 lat temu są nieporównywalne z rozwiązaniami projektowanymi obecnie.

Solaris podkreśla, że pierwsze Urbino electric z 2011 r. wciąż jeżdżą po Europie, a część z nich przejechała już blisko milion kilometrów. Aby utrzymać ich produktywność i zasięg, niezbędne staje się odświeżenie kluczowych podzespołów. Nowa usługa Solarisa obejmuje:

  • wymianę magazynów energii na nowsze generacje,
  • modernizację układów zasilania oraz komponentów wysokiego napięcia,
  • instalację i aktualizację systemu BTMS (Battery Thermal Management System),
  • aktualizację BMS (Battery Management System),
  • wymianę niezbędnych instalacji elektrycznych,
  • dostosowanie pojazdu do istniejącej infrastruktury ładowania,
  • pełne przygotowanie dokumentacji, odbiór zużytych baterii i montaż nowych.

Możliwe konfiguracje obejmują technologie bateryjne (dobierane na podstawie analizy potrzeb klienta (profil zadań, styl ładowania, wymagana pojemność, oczekiwany cykl życia, koszty):

  • LFP,
  • NMC,
  • LTO
    Retrofit dotyczy:
  • autobusów bateryjnych,
  • trolejbusów z bateriami trakcyjnymi,
  • w przyszłości także autobusów wodorowych Solaris Urbino hydrogen.
Retrofit pojazdów zeroemisyjnych – Solaris rozszerza ofertę serwisową
Retrofit pojazdów zeroemisyjnych – Solaris rozszerza ofertę serwisową

Pierwszy Kraków

Nowa usługa została wdrożona po konsultacjach z operatorami, którzy chcieli zwiększyć opłacalność swoich inwestycji. Jak podkreśla Marco Franza, chief Services Officer w Solaris Bus & Coach:

– „Retrofit pojazdów zeroemisyjnych to usługa opracowana w odpowiedzi na potrzeby klientów, która pozwala maksymalnie wykorzystać potencjał pojazdu na każdym etapie jego eksploatacji. (…) Z dumą informujemy, że pierwsze jednostki po renowacji już jeżdżą w MPK Kraków. Jesteśmy gotowi, aby rozszerzyć tę ofertę we wszystkich certyfikowanych punktach serwisowych Solarisa w Europie”.

Solaris zapewnia pełną obsługę „pod klucz” – od analizy technicznej, przez kalkulację i dokumentację, aż po odbiór zużytych baterii i montaż nowych zestawów.

Solaris kończy obecnie duży projekt retrofitu dla MPK Kraków, którego przedmiotem jest:

  • wymiana baterii w 20 autobusach,
  • w tym: 17 szt. Urbino 12 electric oraz 3 szt. Urbino 18 electric.

Kontrakt został pozyskany w procedurze przetargowej. Firma równolegle realizuje podobne zamówienia m.in. dla operatorów z Berlina, Hamburga, Paryża i Warszawy.

Retrofit pojazdów zeroemisyjnych – Solaris rozszerza ofertę serwisową
Retrofit pojazdów zeroemisyjnych – Solaris rozszerza ofertę serwisową

Komentarze