Scania-Castrosua Nelec na pierwszych testach w Polsce. W PKS Polbus Wrocław
Autobus elektryczny Scania-Castrosua Nelec LE rozpoczął testy liniowe w ruchu regionalnym we współpracy z Polbus-PKS.
To pierwszy sprawdzian tego typu pojazdu w naszym kraju, który został zorganizowany przez Scania Polska. Testy ruszyły 21 listopada 2025 r. na linii 522, a następnie od 28 listopada na trasie 504. Ich celem jest odpowiedź na pytanie, czy technologia BEV może realnie wejść do codziennych dojazdów na trasach podmiejskich o dużym obciążeniu. O premierze tego autobusu na Busworld 2023, a potem na FIAA 2024 – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Na jakiej linii rozpoczęły się testy autobusu Scania-Castrosua Nelec?
- Jaki jest deklarowany zasięg testowanego modelu?
- Który producent dostarcza baterie do tego pojazdu?
Elektryk na linii 504
Od 21 listopada do 27 listopada PKS testował autobus elektryczny Scania-Castrosua Nelec na trasie Sobótka–Wrocław–Sobótka. Od 28 listopada 2025 r. ten pojazd przeszedł na na trasę Oleśnica–Wrocław. To najnowszy model, który powstały we współpracy Scania (podwozie) i hiszpańskiego producenta nadwozi Castrosua. Aktualnie pojazd realizuje wybrane kursy linii 504, jednej z najbardziej intensywnych w codziennych dojazdach do Wrocławia.
Jak informuje Polbus-PKS: „Testy mają pokazać, czy takie autobusy poradzą sobie na codziennych dojazdach do miasta, w realnym obciążeniu pasażerskim.”
Niskowejściowa, 12-metrowa Scania kursuje na kursach do Oleśnicy i z powrotem, w tym w godzinach zwiększonego ruchu, gdzie kluczowym wyzwaniem są korki, zmienne tempo jazdy oraz wyższa niż w miejskich liniach prędkość przelotowa.
Prezes PKS Polbus Jerzy Michalak podkreśla: „To kolejny etap rzetelnej oceny, czy takie pojazdy mogą realnie sprawdzić się w regionalnym transporcie pasażerskim. Możliwość porównania działania elektrycznej Scanii na dwóch relacjach o zupełnie odmiennej charakterystyce pozwoli nam ocenić, gdzie tego typu rozwiązania mają największy potencjał w transporcie regionalnym. Ważnym elementem testów mają być również opinie pasażerów, które uzupełnią dane techniczne o ocenę komfortu podróży.”
Dodajmy, że wcześniej Polbus-PKS eksploatował ten elektryczny autobus na trasie 522 Sobótka–Wrocław. Teraz przewoźnik porówna zachowanie technologii BEV na dwóch relacjach o skrajnie różnym profilu.
„Chciałbym, by w przyszłości tego rodzaju bezemisyjne i ekologiczne pojazdy weszły na stałe do komunikacji. Trasa do Wrocławia jest ważna dla mobilności oleśniczan. To niezwykle ważne, by w bezpiecznych i komfortowych warunkach mogli docierać do pracy, na uczelnię czy też po to, by załatwić zwykłe codzienne sprawy we Wrocławiu.”
Trochę techniki
Testowany autobus to model oparty na platformie Scania BEV z nadwoziem Castrosua Nelec / 75CS, zaprezentowanym wcześniej na Busworld Europe 2023. Jego podstawowe dane to:
- Silnik elektryczny Scania: 250 kW mocy ciągłej przy 1 750 rpm
- Baterie: produkcja we współpracy z Northvolt (Szwecja)
- Zasięg deklarowany: do 520 km w zależności od konfiguracji
- Zabudowa: niskowejściowa / niskopodłogowa (klasa I / II)
- Zastosowanie: linie miejskie, podmiejskie, regionalne
- Możliwości ładowania: szybkie i wolne / pantograf zależnie od konfiguracji
Z kolei testowy pojazd wyposażono m.in. w:
- kamery zastępujące lusterka,
- monitoring 360°,
- rekuperację energii,
- pompę ciepła,
- pełne oświetlenie LED,
- system przeciwpożarowy Fogmaker,
- fotele z trzypunktowymi pasami,
- porty USB.
To konfiguracja charakterystyczna dla transportu miejskiego, lecz Scania Polska chce pokazać, że jej elektrobusy mają potencjał również w ruchu podmiejskim i lokalnym.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze