Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dla kogo najnowsze kontrakty liniowe od GPA? 153 autobusy w akcji. Analiza SWZ

infobus
17.11.2025 13:00
0 Komentarzy

Związek Powiatowo-Gminny „Grodziskie Przewozy Autobusowe” szuka trzech operatorów gotowych do świadczenia usług przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym w regionie.

Umowy z przewoźnikami mają być zawarte na 5 lat. Przetarg w tym przedmiocie został ogłoszony 18 października 2025 roku. Więcej na ten temat pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Najwyższa pora na analizę SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Który z trzech pakietów – A, B czy C – jest Twoim zdaniem najbardziej atrakcyjny dla operatorów?
  2. Jak oceniasz podział zamówienia na trzech różnych wykonawców – zaleta czy ryzyko?
  3. Czy wymagania dotyczące wieku i norm emisji autobusów są adekwatne do rynku wtórnego?
Dla kogo pięcioletnie kontrakty liniowe od GPA? Analiza SWZ
Grodziskie Przewozy Autobusowe szukają trzech operatorów do transportu publicznego w regionie. Wymaga flota to 153 autobusy, w tym 11 od GPA / fot. GPA

Kryteria oceny ofert

Przetarg został podzielony na trzy części, ale co istotne wykonawca może złożyć ofertę wyłącznie na jedną z trzech części.

Zamówienie obejmuje:

  • Pakiet A – 44.446.336,20 wozokm,
  • Pakiet B – 7.900.949,80 wozokm,
  • Pakiet C – 18.145.534,40 wozokm.

W każdej części zamówienia obowiązują dwa kryteria oceny ofert:

  • Cena – 60 pkt,
  • Rok produkcji autobusów – 40 pkt.

Planowana łączna praca eksploatacyjna wynosi ponad 70 milionów wozokilometrów na okres 5 lat – od 1 stycznia 2026 roku do 31 grudnia 2030 roku.

Dla kogo pięcioletnie kontrakty liniowe od GPA? Analiza SWZ
Grodziskie Przewozy Autobusowe szukają trzech operatorów do transportu publicznego w regionie. Wymaga flota to 153 autobusy, w tym 11 od GPA / fot. GPA

Tabor dla pakietu A

Wykonawca zainteresowany obsługą pakietu A musi dysponować 89 autobusami, w tym:

  • 81 pojazdami typu MINI,
  • 4 pojazdami typu MIDI,
  • 4 pojazdami typu MAXI.

Autobusy MINI mają być wyprodukowane w latach 2018 -2025, MAXI i MIDI nie mogą być starsze niż z 2020 roku. Napęd wszystkich pojazdów ma być konwencjonalny – na olej napędowy. Silniki autobusów mają spełniać normę emisji spalin Euro 6. Autobusy mają być przystosowane dla osób o ograniczonej mobilności – będą wyposażone w rampę uchylną lub rozkładaną automatycznie. Pojazdy mają być wyposażone w fotele o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia będą wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Wymogiem jest też klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy. Informację pasażerską stanowić mają tablice zewnętrzne w kolorze jaskrawym białym oraz głosowy system zapowiadania przystanków.

Dla kogo pięcioletnie kontrakty liniowe od GPA? Analiza SWZ
Grodziskie Przewozy Autobusowe szukają trzech operatorów do transportu publicznego w regionie. Wymaga flota to 153 autobusy, w tym 11 od GPA / fot. GPA

Flota z pakietu B i C

W pakiecie B zamawiający wymaga posiadania 19 pojazdów typu MINI. Autobusy nie mogą być starsze niż z 2019 roku.

Pozostałe wymogi w zakresie wyposażenia są analogiczne jak w wymogach dla pakietu A.

Z kolei w pakiecie C wymagany tabor przedstawia się następująco:

  • 5 pojazdów kategorii MINI,
  • 26 pojazdów kategorii MIDI,
  • 3 autobusy kategorii MAXI,
  • 8 pojazdów kategorii MIDI – Solaris Urbino 10,5 przekazane operatorowi przez GPA,
  • 3 autobusy kategorii MAXI – Solaris Urbino 12 electric przekazane operatorowi przez GPA.

Minibus mają być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2022 roku, MIDI – nie starsze niż z 2013 roku, a MAXI – z 2015 roku lub młodsze. Wszystkie autobusy (te nieprzekazane przez GPA) mają mieć napęd konwencjonalny – na olej napędowy. Pojazdy MAXI i MINI mają spełniać normę emisji spalin Euro 6, zaś MIDI – minimum Euro 5. Pozostałe wymogi w zakresie wyposażenia nie odbiegają od tych, które zamawiający wymaga dla pakietu A.

Dla kogo pięcioletnie kontrakty liniowe od GPA? Analiza SWZ
Grodziskie Przewozy Autobusowe szukają trzech operatorów do transportu publicznego w regionie. Wymaga flota to 153 autobusy, w tym 11 od GPA / fot. GPA

Podsumowanie

Wykonawcy biorący udział w postępowaniu muszą dokładnie rozważyć, którym pakietem są zainteresowani. Ofertę można złożyć tylko na jedną część zamówienia. Oznacza to, że GPA chce mieć trzy kontrakty z trzema różnymi operatorami. Nie ma wątpliwości, że pojedynek o to zamówienie będzie zacięty, nie tylko z uwagi na liczbę wozokilometrów do rozdania. W przetargu zostały złożone dwa odwołania (przez Transgór i ABUS) co tylko potwierdza tezę o dużym zainteresowaniu tym postępowaniem. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 19 listopada. Przetarg można śledzić na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1196917

Komentarze