Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zaskoczenie w MZK Opole. Brak ofert w przetarg na trzy elektrobusy. Unieważnienie

infobus
13.11.2025 07:03
0 Komentarzy

12 listopada 2025 r. Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu unieważnił postępowanie dotyczące zakupu trzech autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.

Przetarg prowadzony był w ramach projektu „Bezpieczny transport w aglomeracji opolskiej”, współfinansowanego ze środków Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021–2027. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego MZK Opole unieważnił przetarg na zakup autobusów elektrycznych?
  2. Ile autobusów miało zostać zakupionych w ramach projektu?
  3. Jakie były główne wymagania techniczne dotyczące nowych elektrobusów?
Trzy elektrobusy dla MZK Opole na razie bez wykonawcy. Przetarg zakończony unieważnieniem
Trzy elektrobusy dla MZK Opole na razie bez wykonawcy. Przetarg zakończony unieważnieniem / fot. MZK Opole

Elektryczna trójka

Zamówienie dotyczyło dostawy trzech 12-metrowych autobusów elektrycznych klasy I, kategorii MAXI wraz z kompletną infrastrukturą ładowania. W ramach projektu przewidziano także prawo opcji na dwa kolejne pojazdy. Celem inwestycji było częściowe zastąpienie spalinowych autobusów miejskich nowoczesnymi pojazdami zeroemisyjnymi, zdolnymi do pracy w intensywnych warunkach eksploatacji miejskiej, przy zasięgu co najmniej 250 km na jednym ładowaniu.
Przetarg ogłoszono z myślą o kontynuacji procesu elektryfikacji floty MZK Opole, który rozpoczął się już w 2022 roku wraz z dostawą pierwszych elektrobusów marki Solaris.

Na realizację zadania zamawiający przeznaczył 19.926.000 PLN brutto, czyli ok. 16.200.000 PLN netto (przy stawce VAT 23%), co oznaczało, że jednostkowa wartość jednego autobusu z infrastrukturą mogła wynieść około 5.400.000 PLN netto.
Pomimo atrakcyjnego budżetu i elastycznych warunków technicznych, do upływu terminu składania ofert nie wpłynęła żadna propozycja. W związku z tym, na podstawie art. 255 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, MZK Opole unieważnił postępowanie z powodu braku ofert.

W poprzednich przetargach dotyczących autobusów elektrycznych dla Opola rywalizowały m.in. firmy Solaris Bus & Coach oraz MAN Truck & Bus Polska, jednak tym razem żadna z nich nie zdecydowała się na złożenie oferty. Przyczyną mogły być zarówno wysokie koszty produkcji elektrobusów, jak i krótki termin realizacji czy wymogi dotyczące infrastruktury ładowania.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w wynosiła 19.926.000 PLN brutto, co w przeliczeniu na jeden elektrobus (z ładowarkami i serwisem) dawało atrakcyjną stawkę jednostkową na poziomie ok. 5.400.000 PLN netto. Pomimo tego, brak ofert sugeruje, że rynek uznał zamówienie za trudne do realizacji w obecnych warunkach kosztowych. Gdyby oferty wpłynęły, o wyborze zadecydowałyby kryteria:

✅ cena – 60%
✅ warunki techniczno-eksploatacyjne – 35%
✅ warunki gwarancji – 5%

Trzy elektrobusy dla MZK Opole na razie bez wykonawcy. Przetarg zakończony unieważnieniem / fot. MZK Opole
Trzy elektrobusy dla MZK Opole na razie bez wykonawcy. Przetarg zakończony unieważnieniem / fot. MZK Opole

Analiza SWZ

W poprzedniej analizie SWZ wskazywaliśmy, że przetarg punktował rozwiązania techniczne, które mogły sprzyjać większym producentom. Najwięcej punktów można było uzyskać za pojemność baterii (410 kWh i więcej), niskie zużycie energii (0,85 kWh/km lub mniej) oraz zastosowanie materiałów antykorozyjnych. Dodatkowo MZK Opole wymagał homologacji konstrukcji zgodnie z regulaminami EKG ONZ nr 66 i 118, co ograniczało możliwość udziału mniejszych producentów spoza głównego nurtu europejskiego.

Zamówienie przewidywało dostawę autobusów o długości od 11,8 do 12,2 m, z miejscem dla minimum 75 pasażerów (w tym 27 siedzących). Każdy z pojazdów miał być wyposażony w baterie typu LTO, LFP lub NMC, umożliwiające przejazd 250 km w warunkach miejskich oraz ładowanie z mocą 300 kW. Zamawiający wymagał zastosowania dwóch systemów ładowania – pantografowego (odwrócony pantograf) i przewodowego typu plug-in z mocą 150 kW.
Dodatkowo kabina kierowcy miała być w pełni zabudowana, klimatyzowana, z lodówką i radiem, a przestrzeń pasażerska – wyposażona w fotele z wkładkami tapicerowanymi oraz system informacji pasażerskiej z tablicami LED w kolorze bursztynowym i monitorami LCD wewnątrz pojazdu.

Dostawa planowana była w terminie do 12 miesięcy od podpisania umowy, co oznaczało, że pierwsze elektrobusy mogłyby pojawić się w Opolu w drugiej połowie 2026 roku. Po unieważnieniu przetargu miasto zapowiada ogłoszenie nowego postępowania, z możliwymi korektami SWZ i terminów realizacji. Szczegółowe informacje o zamówieniu na:
https://platformazakupowa.pl/transakcja/1167054

Komentarze