Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wielkopolski Transport Regionalny i 215 linii autobusowych. Największy taki związek w Polsce

infobus
20.10.2025 11:01
0 Komentarzy

13 października 2025 roku Wielkopolski Transport Regionalny (WTR) ogłosił rozszerzenie swojego składu o osiem nowych członków, w tym Gminę Gostyń.

To ważny krok nie tylko dla samego Związku, ale przede wszystkim dla mieszkańców – oznacza bowiem rozwój transportu zbiorowego, dostęp do lepszej oferty przewozowej i realne przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych samorządów dołączyło do Wielkopolskiego Transportu Regionalnego 13 października 2025 r.?
  2. Jakie miasto zyskało lepsze połączenia dzięki przystąpieniu do WTR?
  3. Ile samorządów zrzesza obecnie Wielkopolski Transport Regionalny?
W październiku 2025 roku Wielkopolski Transport Regionalny (WTR) ogłosił rozszerzenie swojego składu o osiem nowych członków, w tym Gminę Gostyń.
W październiku 2025 roku Wielkopolski Transport Regionalny ogłosił rozszerzenie swojego składu o osiem nowych członków, w tym Gminę Gostyń / fot. WTR

Nowi członkowie, nowe możliwości

Podczas ostatniego posiedzenia Zgromadzenia Związku Powiatowo-Gminnego WTR do grona członków dołączyli:

  • Powiat Międzychodzki
  • Powiat Szamotulski
  • Gmina Gostyń
  • Gmina Kaźmierz
  • Gmina Kościan
  • Gmina Opalenica
  • Gmina Pniewy
  • Gmina Wągrowiec

Tym samym WTR zrzesza już 41 samorządów, co czyni go największym powiatowo-gminnym związkiem transportowym w Polsce. Dotychczasowy skład został niemal podwojony od momentu powstania organizacji, co pokazuje rosnące znaczenie integracji regionalnej w zakresie transportu publicznego.

W październiku 2025 roku Wielkopolski Transport Regionalny (WTR) ogłosił rozszerzenie swojego składu o osiem nowych członków, w tym Gminę Gostyń.
W październiku 2025 roku Wielkopolski Transport Regionalny ogłosił rozszerzenie swojego składu o osiem nowych członków, w tym Gminę Gostyń / fot. WTR

Co to oznacza dla pasażerów?

Dzięki pełnoprawnemu uczestnictwu w strukturze WTR, mieszkańcy Gminy Gostyń mogą oczekiwać:

  • Poprawy połączeń na trasie Poznań – Śrem – Gostyń
  • Dostępu do zintegrowanego rozkładu jazdy i wspólnej taryfy przewozowej
  • Lepszego dostępu do nowoczesnego taboru autobusowego, którego wdrożenie na wspomnianych trasach zapowiedziano już wkrótce
  • Zwiększonej częstotliwości kursów i lepszej koordynacji czasowej z innymi środkami transportu, w tym kolejami aglomeracyjnymi (PKM)

To realna alternatywa dla samochodu – szczególnie ważna w kontekście rosnących kosztów paliwa i troski o środowisko.

W październiku 2025 roku Wielkopolski Transport Regionalny (WTR) ogłosił rozszerzenie swojego składu o osiem nowych członków, w tym Gminę Gostyń.
W październiku 2025 roku Wielkopolski Transport Regionalny ogłosił rozszerzenie swojego składu o osiem nowych członków, w tym Gminę Gostyń / fot. WTR

Z PKS Poznań

Wielkopolski Transport Regionalny działa na zasadzie związku powiatowo-gminnego, którego właścicielem jest m.in. PKS Poznań S.A.. Partnerstwo umożliwia wspólne planowanie i finansowanie przewozów, co daje efekt skali, a tym samym większą efektywność i lepsze warunki dla pasażerów.

Jak podkreślał podczas zgromadzenia Jan Grabkowski, starosta poznański i jeden z inicjatorów powstania WTR:

– Nie robimy tego dla rekordów, ale po to, by zagęszczać siatkę połączeń i zapewnić dostępność transportową mieszkańcom nawet najmniejszych miejscowości. Zmieniamy podejście do transportu zbiorowego w Wielkopolsce – systematycznie, odpowiedzialnie i z myślą o ludziach.

Wkrótce na linii Poznań – Śrem – Gostyń mają pojawić się nowoczesne autobusy – także elektryczne. Inwestycje w tabor mają być dofinansowane ze środków zewnętrznych, m.in. z programów krajowych i unijnych.

Jednocześnie WTR zapowiada kolejne rozbudowy rozkładów jazdy i jeszcze większą integrację z systemem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Dzięki temu podróż np. z Gostynia do stolicy regionu stanie się szybsza, tańsza i wygodniejsza.

Naszym zdaniem: Dołączenie Gminy Gostyń i innych samorządów do WTR to nie tylko administracyjna decyzja, ale realna zmiana na lepsze dla tysięcy pasażerów. To kolejny krok w stronę nowoczesnego, ekologicznego i dostępnego transportu publicznego w Wielkopolsce. Z 215 liniami autobusowymi, setkami tysięcy przewozów rocznie i rosnącym zaufaniem ze strony gmin – WTR staje się wzorem dla innych regionów kraju.

Komentarze