Wielkopolski Transport Regionalny i 215 linii autobusowych. Największy taki związek w Polsce
13 października 2025 roku Wielkopolski Transport Regionalny (WTR) ogłosił rozszerzenie swojego składu o osiem nowych członków, w tym Gminę Gostyń.
To ważny krok nie tylko dla samego Związku, ale przede wszystkim dla mieszkańców – oznacza bowiem rozwój transportu zbiorowego, dostęp do lepszej oferty przewozowej i realne przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych samorządów dołączyło do Wielkopolskiego Transportu Regionalnego 13 października 2025 r.?
- Jakie miasto zyskało lepsze połączenia dzięki przystąpieniu do WTR?
- Ile samorządów zrzesza obecnie Wielkopolski Transport Regionalny?
Nowi członkowie, nowe możliwości
Podczas ostatniego posiedzenia Zgromadzenia Związku Powiatowo-Gminnego WTR do grona członków dołączyli:
- Powiat Międzychodzki
- Powiat Szamotulski
- Gmina Gostyń
- Gmina Kaźmierz
- Gmina Kościan
- Gmina Opalenica
- Gmina Pniewy
- Gmina Wągrowiec
Tym samym WTR zrzesza już 41 samorządów, co czyni go największym powiatowo-gminnym związkiem transportowym w Polsce. Dotychczasowy skład został niemal podwojony od momentu powstania organizacji, co pokazuje rosnące znaczenie integracji regionalnej w zakresie transportu publicznego.
Co to oznacza dla pasażerów?
Dzięki pełnoprawnemu uczestnictwu w strukturze WTR, mieszkańcy Gminy Gostyń mogą oczekiwać:
- Poprawy połączeń na trasie Poznań – Śrem – Gostyń
- Dostępu do zintegrowanego rozkładu jazdy i wspólnej taryfy przewozowej
- Lepszego dostępu do nowoczesnego taboru autobusowego, którego wdrożenie na wspomnianych trasach zapowiedziano już wkrótce
- Zwiększonej częstotliwości kursów i lepszej koordynacji czasowej z innymi środkami transportu, w tym kolejami aglomeracyjnymi (PKM)
To realna alternatywa dla samochodu – szczególnie ważna w kontekście rosnących kosztów paliwa i troski o środowisko.
Z PKS Poznań
Wielkopolski Transport Regionalny działa na zasadzie związku powiatowo-gminnego, którego właścicielem jest m.in. PKS Poznań S.A.. Partnerstwo umożliwia wspólne planowanie i finansowanie przewozów, co daje efekt skali, a tym samym większą efektywność i lepsze warunki dla pasażerów.
Jak podkreślał podczas zgromadzenia Jan Grabkowski, starosta poznański i jeden z inicjatorów powstania WTR:
– Nie robimy tego dla rekordów, ale po to, by zagęszczać siatkę połączeń i zapewnić dostępność transportową mieszkańcom nawet najmniejszych miejscowości. Zmieniamy podejście do transportu zbiorowego w Wielkopolsce – systematycznie, odpowiedzialnie i z myślą o ludziach.
Wkrótce na linii Poznań – Śrem – Gostyń mają pojawić się nowoczesne autobusy – także elektryczne. Inwestycje w tabor mają być dofinansowane ze środków zewnętrznych, m.in. z programów krajowych i unijnych.
Jednocześnie WTR zapowiada kolejne rozbudowy rozkładów jazdy i jeszcze większą integrację z systemem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Dzięki temu podróż np. z Gostynia do stolicy regionu stanie się szybsza, tańsza i wygodniejsza.
Naszym zdaniem: Dołączenie Gminy Gostyń i innych samorządów do WTR to nie tylko administracyjna decyzja, ale realna zmiana na lepsze dla tysięcy pasażerów. To kolejny krok w stronę nowoczesnego, ekologicznego i dostępnego transportu publicznego w Wielkopolsce. Z 215 liniami autobusowymi, setkami tysięcy przewozów rocznie i rosnącym zaufaniem ze strony gmin – WTR staje się wzorem dla innych regionów kraju.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok




Komentarze