Podpisano umowę na budowę nowej trasy tramwajowej w centrum Poznania
Jeszcze tej jesieni rozpocznie się budowa nowej trasy tramwajowej w centrum Poznania. Torowisko powstanie w ciągu ulicy Ratajczaka, na odcinku od ul. Św. Marcin do węzła przy Nowym Rynku.
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisała umowę z wykonawcą, wyłonionym w postępowaniu przetargowym – konsorcjum firm NDI Energy Sp. z o.o. oraz Terlan Sp. z o.o.
Rozkład jazdy:
- Kiedy rozpocznie się budowa nowej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka?
- Jakie zmiany w organizacji ruchu i komunikacji miejskiej przewidziano w trakcie prac?
- Jakie elementy modernizacji i nowej infrastruktury powstaną w ramach inwestycji?
Kluczowy etap Programu Centrum
Nowa trasa tramwajowa to ostatni, a zarazem jeden z najważniejszych etapów realizowanego od kilku lat Programu Centrum. Jak podkreśla Marcin Gołek, zastępca prezydenta Poznania, inwestycja ta nie tylko poprawi układ komunikacyjny, ale także całkowicie odmieni oblicze ul. Ratajczaka.
– Tramwaj w Ratajczaka to ostatni i bardzo istotny etap Programu Centrum, jedna z najważniejszych obecnie inwestycji w Poznaniu. To nie tylko budowa nowego torowiska, ale też gruntowna przebudowa całej ulicy. (…) Po przebudowie ul. Ratajczaka będzie atrakcyjnym łącznikiem ścisłego centrum z Nowym Rynkiem i odnowioną kilka lat temu ul. Wierzbięcice – mówi Marcin Gołek.
Dzięki nowej trasie skróci się czas dojazdu z Wildy i Dębca do centrum miasta. Torowisko stanie się również nową osią komunikacyjną w relacji południe–północ, z możliwością skrętu tramwajów z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego, a w przyszłości – połączenia z Garbarami i Naramowicami.
Budowa ruszy w listopadzie
Jak informuje Justyna Litka, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich, podpisanie umowy pozwala wykonawcy rozpocząć przygotowania do przejęcia placu budowy. Obecnie trwają prace formalne, w tym opracowanie czasowej organizacji ruchu.
– Właściwe prace budowlane rozpoczną się po Wszystkich Świętych, na początku listopada. W pierwszej kolejności roboty będą prowadzone w rejonie węzła Wierzbięcice oraz na odcinku między ul. Św. Marcin a Ogrodową – zapowiada Marek Borkowski, prezes firmy Terlan.
Największe utrudnienia czekają kierowców i pasażerów w rejonie węzła Wierzbięcice, gdzie skrzyżowanie zostanie przebudowane. Powstaną tam nowe przystanki, w tym para przystanków po stronie ul. Wierzbięcice, a dojście do nich będzie możliwe przez naziemne przejście dla pieszych. W ramach inwestycji pojawi się również infrastruktura rowerowa.
Zmiany w komunikacji miejskiej zostaną skoordynowane z przebudową mostu Bolesława Chrobrego, który na początku listopada zostanie wyłączony z ruchu tramwajowego. Pozwoli to na wprowadzenie jednolitych, długofalowych rozkładów jazdy bez konieczności częstych korekt.
Przygotowania w toku
Zanim rozpoczną się zasadnicze roboty, wykonawca przeprowadzi prace przygotowawcze: inwentaryzację zabudowań, montaż reperów geodezyjnych, czujników drgań oraz zabezpieczenie zieleni. Zakończone zostaną również prace nawierzchniowe na sąsiedniej ul. Kościuszki, by zminimalizować utrudnienia.
Od początku roku trwają też działania związane z przesadzaniem drzew z ul. Ratajczaka – są one pielęgnowane i przygotowywane do przeniesienia w nowe lokalizacje.
Nowoczesna i zielona przestrzeń
Torowisko w ul. Ratajczaka powstanie w nowoczesnym standardzie. Przewidziano dwa nowe przystanki – przy Starym Browarze i przy ul. Wierzbięcice. Poza torowiskiem przebudowane zostaną jezdnie, chodniki i drogi rowerowe, zmodernizowana zostanie infrastruktura podziemna i oświetlenie. Na ulicy pojawi się nowa zieleń i elementy małej architektury – ławki, stojaki rowerowe i kosze na śmieci.
Ulica Ratajczaka stanie się bardziej przyjazna pieszym i rowerzystom – ruch zostanie uspokojony, a odcinek od ul. Św. Marcin do ul. Ogrodowej i Powstańców Wielkopolskich zostanie przekształcony w strefę zamieszkania.
Wsparcie z funduszy unijnych
Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.
Komentarze