Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk coraz bliżej budowy nowej linii tramwajowej Południe – Wrzeszcz. 14 ofert w przetargu

infotram
29.09.2025 13:30
0 Komentarzy

Nowa linia tramwajowa łącząca Gdańsk Południe z Wrzeszczem to jedna z największych i najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w mieście.

Projekt ma zapewnić mieszkańcom nowoczesną, wygodną i przyjazną środowisku alternatywę transportową. Miasto właśnie otworzyło listę firm i konsorcjów, które zgłosiły chęć udziału w drugim etapie przetargu na realizację inwestycji.

Rozkład jazdy:

  1. Które firmy i konsorcja zgłosiły chęć udziału w przetargu na budowę trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz?
  2. Jakie elementy infrastruktury obejmuje projekt nowej linii tramwajowej, w tym długość torów, liczba przystanków i planowany tunel?
  3. Jakie są źródła finansowania inwestycji oraz kiedy planowane jest zakończenie budowy trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz?
Przebieg trasy Gdańsk Południe
Przebieg trasy Gdańsk Południe

Dwuetapowy przetarg i duże zainteresowanie

Postępowanie przetargowe prowadzone jest w formule dwuetapowej. Pierwszy etap, który rozpoczął się 16 czerwca, dotyczył kwalifikacji kandydatów. W jego trakcie zainteresowane przedsiębiorstwa mogły zgłaszać pytania i wątpliwości dotyczące warunków udziału. Teraz złożone wnioski zostaną szczegółowo przeanalizowane pod względem formalno-prawnym.

Po zakończeniu tego procesu wybrane podmioty zostaną zaproszone do drugiego etapu, w którym przedstawią swoje oferty cenowe. O jego rozpoczęciu miasto poinformuje osobnym komunikatem.

Lista firm i konsorcjów zainteresowanych budową trasy

Do udziału w przetargu zgłosiło się aż 14 wykonawców, w tym największe firmy infrastrukturalne w Polsce i Europie:

  1. Torpol S.A.
  2. Gülermak Polska sp. z o.o.
  3. PORR S.A.
  4. Strabag sp. z o.o.
  5. Budimex S.A.
  6. Konsorcjum firm z liderem Roverpol sp. z o.o.
  7. Konsorcjum firm z liderem Aldesa Polska Services sp. z o.o.
  8. Konsorcjum firm z liderem NDI S.A.
  9. Konsorcjum firm z liderem Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o.
  10. Konsorcjum firm z liderem Balzola Polska sp. z o.o.
  11. Konsorcjum firm z liderem Unibep S.A.
  12. Konsorcjum firm z liderem Polimex Infrastruktura sp. z o.o.
  13. Konsorcjum firm z liderem ZUE S.A.
  14. Konsorcjum firm z liderem Mirbud S.A.

Tak szerokie zainteresowanie przetargiem potwierdza skalę i strategiczne znaczenie tej inwestycji dla Gdańska i całego regionu.

Zakres inwestycji

Projekt zakłada:

  • budowę 3,75 km nowej linii tramwajowej oraz modernizację 0,6 km istniejącej,
  • 7 nowych przystanków, w tym węzeł przesiadkowy autobusowo-tramwajowy,
  • 4,8 km nowej trasy rowerowej i 2,8 km przebudowanych dróg,
  • budowę tunelu pod ul. Wileńską o długości 280 m metodą wykopu otwartego,
  • zielone torowiska i obsługę przez nowoczesny tabor tramwajowy.

Komfort i ekologia

Nowa linia Gdańsk Południe – Wrzeszcz (GPW) zapewni szybkie i niezależne od ruchu drogowego połączenie między dzielnicami Piecki-Migowo i Wrzeszcz. Szacuje się, że w godzinach szczytu skorzysta z niej ponad 2,5 tysiąca pasażerów na godzinę, a tramwaje będą kursować co 5 minut.

Infrastruktura zostanie w pełni dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz rodziców z wózkami. Przystanki będą zrównane z poziomem podłogi tramwaju, a cała trasa stanie się elementem zrównoważonego systemu transportu w Gdańsku.

Finansowanie i harmonogram

Całkowita wartość inwestycji wynosi ponad 800 mln zł, z czego ponad 259 mln zł (czyli ponad 32%) stanowi dofinansowanie z programu FEnIKS – Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.

Realizacja projektu potrwa około 3 lata od momentu podpisania umowy. Po zakończeniu inwestycji mieszkańcy Gdańska zyskają nowoczesne, ekologiczne i szybkie połączenie pomiędzy dynamicznie rozwijającym się Gdańskiem Południem a Wrzeszczem – jednym z głównych centrów komunikacyjnych miasta.

Komentarze