Gdańsk coraz bliżej budowy nowej linii tramwajowej Południe – Wrzeszcz. 14 ofert w przetargu
Nowa linia tramwajowa łącząca Gdańsk Południe z Wrzeszczem to jedna z największych i najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w mieście.
Projekt ma zapewnić mieszkańcom nowoczesną, wygodną i przyjazną środowisku alternatywę transportową. Miasto właśnie otworzyło listę firm i konsorcjów, które zgłosiły chęć udziału w drugim etapie przetargu na realizację inwestycji.
Rozkład jazdy:
- Które firmy i konsorcja zgłosiły chęć udziału w przetargu na budowę trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz?
- Jakie elementy infrastruktury obejmuje projekt nowej linii tramwajowej, w tym długość torów, liczba przystanków i planowany tunel?
- Jakie są źródła finansowania inwestycji oraz kiedy planowane jest zakończenie budowy trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz?
Dwuetapowy przetarg i duże zainteresowanie
Postępowanie przetargowe prowadzone jest w formule dwuetapowej. Pierwszy etap, który rozpoczął się 16 czerwca, dotyczył kwalifikacji kandydatów. W jego trakcie zainteresowane przedsiębiorstwa mogły zgłaszać pytania i wątpliwości dotyczące warunków udziału. Teraz złożone wnioski zostaną szczegółowo przeanalizowane pod względem formalno-prawnym.
Po zakończeniu tego procesu wybrane podmioty zostaną zaproszone do drugiego etapu, w którym przedstawią swoje oferty cenowe. O jego rozpoczęciu miasto poinformuje osobnym komunikatem.
Lista firm i konsorcjów zainteresowanych budową trasy
Do udziału w przetargu zgłosiło się aż 14 wykonawców, w tym największe firmy infrastrukturalne w Polsce i Europie:
- Torpol S.A.
- Gülermak Polska sp. z o.o.
- PORR S.A.
- Strabag sp. z o.o.
- Budimex S.A.
- Konsorcjum firm z liderem Roverpol sp. z o.o.
- Konsorcjum firm z liderem Aldesa Polska Services sp. z o.o.
- Konsorcjum firm z liderem NDI S.A.
- Konsorcjum firm z liderem Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o.
- Konsorcjum firm z liderem Balzola Polska sp. z o.o.
- Konsorcjum firm z liderem Unibep S.A.
- Konsorcjum firm z liderem Polimex Infrastruktura sp. z o.o.
- Konsorcjum firm z liderem ZUE S.A.
- Konsorcjum firm z liderem Mirbud S.A.
Tak szerokie zainteresowanie przetargiem potwierdza skalę i strategiczne znaczenie tej inwestycji dla Gdańska i całego regionu.
Zakres inwestycji
Projekt zakłada:
- budowę 3,75 km nowej linii tramwajowej oraz modernizację 0,6 km istniejącej,
- 7 nowych przystanków, w tym węzeł przesiadkowy autobusowo-tramwajowy,
- 4,8 km nowej trasy rowerowej i 2,8 km przebudowanych dróg,
- budowę tunelu pod ul. Wileńską o długości 280 m metodą wykopu otwartego,
- zielone torowiska i obsługę przez nowoczesny tabor tramwajowy.
Komfort i ekologia
Nowa linia Gdańsk Południe – Wrzeszcz (GPW) zapewni szybkie i niezależne od ruchu drogowego połączenie między dzielnicami Piecki-Migowo i Wrzeszcz. Szacuje się, że w godzinach szczytu skorzysta z niej ponad 2,5 tysiąca pasażerów na godzinę, a tramwaje będą kursować co 5 minut.
Infrastruktura zostanie w pełni dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz rodziców z wózkami. Przystanki będą zrównane z poziomem podłogi tramwaju, a cała trasa stanie się elementem zrównoważonego systemu transportu w Gdańsku.
Finansowanie i harmonogram
Całkowita wartość inwestycji wynosi ponad 800 mln zł, z czego ponad 259 mln zł (czyli ponad 32%) stanowi dofinansowanie z programu FEnIKS – Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.
Realizacja projektu potrwa około 3 lata od momentu podpisania umowy. Po zakończeniu inwestycji mieszkańcy Gdańska zyskają nowoczesne, ekologiczne i szybkie połączenie pomiędzy dynamicznie rozwijającym się Gdańskiem Południem a Wrzeszczem – jednym z głównych centrów komunikacyjnych miasta.
Komentarze