Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Seria awarii lizbońskich kolejek linowo-terenowych. Śledztwo po tragedii Glorii

infotram
10.09.2025 13:30
0 Komentarzy

Jak ustaliła CNN Portugal, w ciągu ostatniego roku w Lizbonie doszło do co najmniej czterech poważnych awarii kolejek linowo-terenowych.

Najtragiczniejsza z nich wydarzyła się 3 września, kiedy to kolejka Gloria wypadła z szyn na zakręcie przy ulicy Calçada da Gloria. W wyniku katastrofy zginęło 16 osób, a 22 zostały ranne.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego spółka Carris miała zgłosić tylko jedno niebezpieczne zdarzenie, mimo że maszynistom znane były inne poważne awarie?
  2. Jakie działania podejmą władze Lizbony, aby poprawić stan techniczny kolejek Bica, Lavra i Santa Justa?
  3. Czy tragedii kolejki Gloria można było uniknąć, gdyby wcześniejsze awarie były odpowiednio udokumentowane i naprawione?
Miejsce wypadku kolejki w Lizbonie
Miejsce wypadku kolejki w Lizbonie

Zatajone awarie i niepokojące raporty

Z dziennikarskiego śledztwa wynika, że mimo poważnych usterek, operator kolejek – spółka Carris – oficjalnie zgłosił tylko jedno niebezpieczne zdarzenie, które miało miejsce 19 marca. Tymczasem maszynistów, z którymi rozmawiali dziennikarze, obowiązywała anonimowość, ale zgodnie potwierdzili, że problemy techniczne powtarzały się wielokrotnie.

Szczególnie niebezpieczna awaria miała miejsce dokładnie w tym samym miejscu, gdzie doszło do wrześniowej tragedii. To rodzi pytania o skuteczność kontroli i odpowiedzialność operatora transportu.

Inne kolejki też w złym stanie

Niepokój budzi także stan techniczny pozostałych lizbońskich kolejek – Bica, Lavra i Santa Justa. Maszyniści wskazują, że ich kondycja również pozostawia wiele do życzenia, a zaniedbania mogą prowadzić do kolejnych wypadków.

Śledztwo w sprawie tragedii

We wtorek rozpoczęły się pierwsze przesłuchania świadków dotyczące katastrofy kolejki Gloria. Zgodnie z wstępnym raportem, tuż przed uderzeniem w budynek pojazd osiągnął prędkość aż 60 km/h. Wagon został całkowicie zniszczony, co tylko potwierdza skalę zaniedbań i ryzyko, jakie stwarzała jazda tym środkiem transportu.

Lizbona w cieniu pytań o bezpieczeństwo

Tragedia z 3 września oraz ujawnione informacje o wcześniejszych awariach rzucają cień na bezpieczeństwo lizbońskich kolejek linowo-terenowych, które dotąd były nie tylko środkiem komunikacji, ale też atrakcją turystyczną i jednym z symboli miasta. Władze będą musiały odpowiedzieć, dlaczego ostrzeżenia pracowników nie przełożyły się na realne działania naprawcze.

Komentarze