Seria awarii lizbońskich kolejek linowo-terenowych. Śledztwo po tragedii Glorii
Jak ustaliła CNN Portugal, w ciągu ostatniego roku w Lizbonie doszło do co najmniej czterech poważnych awarii kolejek linowo-terenowych.
Najtragiczniejsza z nich wydarzyła się 3 września, kiedy to kolejka Gloria wypadła z szyn na zakręcie przy ulicy Calçada da Gloria. W wyniku katastrofy zginęło 16 osób, a 22 zostały ranne.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego spółka Carris miała zgłosić tylko jedno niebezpieczne zdarzenie, mimo że maszynistom znane były inne poważne awarie?
- Jakie działania podejmą władze Lizbony, aby poprawić stan techniczny kolejek Bica, Lavra i Santa Justa?
- Czy tragedii kolejki Gloria można było uniknąć, gdyby wcześniejsze awarie były odpowiednio udokumentowane i naprawione?
Zatajone awarie i niepokojące raporty
Z dziennikarskiego śledztwa wynika, że mimo poważnych usterek, operator kolejek – spółka Carris – oficjalnie zgłosił tylko jedno niebezpieczne zdarzenie, które miało miejsce 19 marca. Tymczasem maszynistów, z którymi rozmawiali dziennikarze, obowiązywała anonimowość, ale zgodnie potwierdzili, że problemy techniczne powtarzały się wielokrotnie.
Szczególnie niebezpieczna awaria miała miejsce dokładnie w tym samym miejscu, gdzie doszło do wrześniowej tragedii. To rodzi pytania o skuteczność kontroli i odpowiedzialność operatora transportu.
Inne kolejki też w złym stanie
Niepokój budzi także stan techniczny pozostałych lizbońskich kolejek – Bica, Lavra i Santa Justa. Maszyniści wskazują, że ich kondycja również pozostawia wiele do życzenia, a zaniedbania mogą prowadzić do kolejnych wypadków.
Śledztwo w sprawie tragedii
We wtorek rozpoczęły się pierwsze przesłuchania świadków dotyczące katastrofy kolejki Gloria. Zgodnie z wstępnym raportem, tuż przed uderzeniem w budynek pojazd osiągnął prędkość aż 60 km/h. Wagon został całkowicie zniszczony, co tylko potwierdza skalę zaniedbań i ryzyko, jakie stwarzała jazda tym środkiem transportu.
Lizbona w cieniu pytań o bezpieczeństwo
Tragedia z 3 września oraz ujawnione informacje o wcześniejszych awariach rzucają cień na bezpieczeństwo lizbońskich kolejek linowo-terenowych, które dotąd były nie tylko środkiem komunikacji, ale też atrakcją turystyczną i jednym z symboli miasta. Władze będą musiały odpowiedzieć, dlaczego ostrzeżenia pracowników nie przełożyły się na realne działania naprawcze.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze