Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Katowice kupi autobusy CNG, jak MPK Radom. Z Funduszy Europejskich

infobus
15.08.2025 13:07
0 Komentarzy

Wracamy do najnowszego przetargu PKM Katowice, które kupi 15 nowych autobusów CNG dzięki funduszom unijnym. To po MPK Radom kolejny taki przypadek w Polsce.

Zakup nowych gazowców będzie dofinansowany kwotą prawie 22 mln zł w ramach Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021-2027 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla Priorytetu: FESL.03.00-Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności. O tym zamówieniu pisaliśmy już w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów CNG chce kupić PKM Katowice w ogłoszonym przetargu?
  2. Ile z nich będzie przegubowych, a ile jednoczłonowych?
  3. Jaka jest kwota unijnego dofinansowania przeznaczonego na ten zakup?
Katowice zamawiają 15 autobusów miejskich na gaz
Katowice zamawiają 15 autobusów miejskich na gaz / fot. UM Katowice

Kiedy przyjadą?

Oferty można składać do 12 września br., a pierwsze z zamówionych autobusów wyjadą na ulice Katowic w przyszłym roku. Wybrany wykonawca będzie miał  8 miesięcy od dnia podpisania umowy na dostawę pojazdów.

Sukcesywnie modernizujemy tabor naszego miejskiego przewoźnika w trosce o komfort podróżowania mieszkanek i mieszkańców po naszym mieście, ale też i mając na uwadze troskę o środowisko. Tylko w ostatnich latach zakupiliśmy 22 autobusy hybrydowe i 8 zasilanych gazem CNG. Aktualnie, w realizacji jest rekordowe zamówienie o wartości 117 mln zł na 30 autobusów elektrycznych. Ich dostawa jest podzielona na dwie tury i powinna się zakończyć w połowie przyszłego roku – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Nowoczesny i wygodny autobus może być jednym z czynników decydujących o skorzystaniu z tej formy transportu – dodaje prezydent.

Zamówione w ramach tego przetargu autobusy, w ramach jednego tankowania będą mogły przejechać ponad 450 km w ruchu miejskim, co odpowiada np. trasie, jaką musiałby pokonać kierowca chcący jechać z Katowic do Pragi. Pojazdy mają gwarantować przebieg roczny na poziomie 80-90 tys. km, co oznacza, że w ciągu roku każdy autobus mógłby dwa razy okrążyć Ziemię. Muszą spełniać przy tym najwyższą normę czystości spalin Euro 6. Pięć z nich będzie przegubowych, z możliwością pomieszczenia ok. 120 pasażerów. Znajdzie się w nich 36 miejsc siedzących. Pozostałe 10 pojazdów to krótsze, bezprzegubowe autobusy, w których ma się zmieścić minimum 80 pasażerów, z czego 25 na miejscach siedzących.

Katowice zamawiają 15 autobusów miejskich na gaz / fot. UM Katowice
Katowice zamawiają 15 autobusów miejskich na gaz / fot. UM Katowice

Prawie 250 autobusów PKM

PKM Katowice dysponuje obecnie 246 autobusami. 28 z nich zasilanych jest elektrycznie, a 8 gazem CNG. Ponad połowa pojazdów z silnikiem spalinowym spełnia najwyższe normy emisji zanieczyszczeń. Oprócz tego we flocie znajdują się 22 autobusy hybrydowe, wykorzystujące silnik elektryczny i konwencjonalny.

Pierwsze swoje pojazdy z napędem CNG katowickie PKM zamówiło w 2023 r. Wcześniej, latem 2022 r., spółka zamówiła 22 autobusy z napędem hybrydowym, a w 2020 r. pięć autobusów z napędem konwencjonalnym i 10 elektrycznych.

W lutym br. przewoźnik zamówił 30 przegubowych autobusów elektrycznych (chińskiego producenta Yutong Bus). Planowane do dostarczenia w tym i przyszłym roku pojazdy o wartości blisko 117 mln zł (największy kontrakt w historii spółki) mają być współfinansowane funduszami KPO.

Tabor w PKM Katowice jest bardzo nowoczesny – średni wiek naszych pojazdów to 8 lat.  Oczywiście, aby utrzymać ten wynik musimy cały czas inwestować w nowe autobusy. Tym razem zamawiamy te z napędem gazowym, aby mieć w naszej flocie rożne typy i móc się elastycznie dostosowywać do wielu sytuacji – mówi Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.

Poza własnymi zakupami, w 2023 r. do spółki trafiła jedna czwarta puli 32 autobusów elektrycznych, zamówionych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Ponadto GZM zamawia 31 kolejnych autobusów elektrycznych, z czego PKM Katowice ma otrzymać 9 wozów i 5 ładowarek. GZM ma też użyczyć katowickiemu operatorowi trzy zamówione już autobusy o napędzie wodorowym.

Katowice zamawiają 15 autobusów miejskich na gaz / fot. UM Katowice
Katowice zamawiają 15 autobusów miejskich na gaz / fot. UM Katowice

Standard GZM

Ważne jest, by flota katowickiego PKM była komfortowa dla wszystkich pasażerów. Dlatego wymogiem przetargu jest to, by autobusy były niskopodłogowe i wyposażone w rampę, która umożliwi wjazd wózkom. Dodatkowo będą miały tzw. funkcję „przyklęku”, czyli obniżenia stopni wejściowych dzięki pneumatycznemu zawieszeniu. Ponadto w autobusach przegubowych minimum 12 miejsc musi być dostępnych z poziomu tak zwanej niskiej podłogi, a w krótszych pojazdach takich siedzeń musi być co najmniej 6. Większą dostępność ma także gwarantować oznakowanie przycisków znajdujących się w pojeździe w języku Braille’a. We wnętrzu autobusu znajdzie się wnęka umożliwiająca zamocowanie wózka inwalidzkiego lub dziecięcego, a także miejsce do przewozu roweru wyposażone w uchwyt i pas mocujący zapobiegający przemieszczeniu się.

Systemy ogrzewania i klimatyzacji to standard we współczesnej komunikacji miejskiej. W zamówionych pojazdach będą one działać automatycznie na podstawie danych z czujników mierzących temperaturę. Kolejnym udogodnieniem, które już dziś jest obecne w nowoczesnych pojazdach są gniazda USB, które umożliwiają naładowanie np. telefonu komórkowego podczas jazdy. Pasażerowie będą mieć też dostęp do Wi-Fi. Zamontowany system dynamicznej informacji pasażerskiej pozwoli kontrolować przebieg trasy i kolejne przystanki.

W kabinie pasażerskiej w autobusie przegubowym znajdzie się 5 kamer, a w jednoczłonowym 3. Dwie kolejne będą umieszczone po obu zewnętrznych stronach. Jedna będzie skierowana na drogę przed pojazdem, a następna będzie pełnić funkcję kamery cofania. Będzie także urządzenie rejestrujące nad stanowiskiem kierowcy. Dzięki kamerom możliwe będzie kontrolowanie sytuacji zarówno w pojeździe, jak i na zewnątrz, co w skomplikowanym ruchu miejskim jest ważnym elementem codziennej pracy. Bezpieczeństwo podróżnych ma gwarantować dodatkowo kontrola trzeźwości kierowcy i uniemożliwienie uruchomienia silnika w momencie wykazania alkoholu w wydychanym powietrzu. Informacja ta będzie także widoczna od razu u dyspozytora.

Autobusy będą miały automatyczną skrzynię biegów, a specjalne oprogramowanie do niej ma minimalizować zużycie paliwa w warunkach miejskich. Nowoczesne systemy będą dodatkowo wspomagać hamowanie i rozpędzanie pojazdu.

Komentarze