Powtórka z rozgrywki. MZA Warszawa ogłasza nowy przetarg na 50 MEGA autobusów elektrycznych
21 maja 2025 roku Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ogłosiły nowy przetarg na dostawę 50 przegubowych autobusów elektrycznych, po unieważnieniu poprzedniego postępowania i anulowaniu już podpisanej umowy z Solarisem.
Taka sytuacja nie miała dotąd precedensu – zarówno w historii polskiego rynku autobusowego, jak i zamówień ze strony MZA. Wręcz przeciwnie – do tej pory stolica uchodziła za opokę twardego i bezwzględnego stosowania ustawy o zamówieniach publicznych, bez żadnych odstępstw. Dlatego mamy nadzieję, że przewoźnik przeprowadzi nowe postępowanie w starym, dobrym stylu – bez nieoczekiwanych zwrotów akcji i bez nadrzędnej roli KIO. O zawirowaniach z poprzednim zamówieniem pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych planuje kupić MZA Warszawa w nowym przetargu ogłoszonym 21 maja 2025 roku?
- Jaką długość mają mieć przegubowe autobusy objęte zamówieniem?
- Do kiedy można składać oferty w tym przetargu?
Elektryczna pięćdziesiątka
Nowe warszawskie zamówienie opublikowano 21 maja 2025 roku. Przetarg dotyczy zakupu 50 sztuk autobusów elektrycznych klasy MEGA, czyli przegubowych, o długości 18 metrów. MZA wyraźnie zaznacza, że jest to oddzielne postępowanie, po całkowitym anulowaniu poprzedniego przetargu z września 2024 roku.
Zamawiający wymaga, by dostarczone autobusy były fabrycznie nowe, całkowicie niskopodłogowe, spełniały aktualne normy unijne w zakresie bezpieczeństwa, komfortu i emisji (zeroemisyjność). Pojazdy muszą być dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażone m.in. w systemy zarządzania flotą, monitoring, klimatyzację i ładowanie plug-in. Okres realizacji to 10 miesięcy, liczony od daty podpisania umowy, a autobusy mają trafić do zajezdni przy ulicy Włościańskiej.
Przetarg jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach perspektywy 2021–2027. Dokumentacja wskazuje także, że zamówienie objęte jest zakresem dyrektywy 2014/25/UE, co nadaje mu wymiar sektorowy.
Wadium ustalono na poziomie 4.000.000 PLN, a składanie ofert potrwa do 25 czerwca 2025 r. o godz. 10:30. Otwarcie nastąpi pół godziny później. Złożone propozycje zostaną ocenione według kryteriów:
- ✅ Cena – 60%
- ✅ Jakość techniczna – 40%
Link do SWZ: https://mza.eb2b.com.pl/
Zakupowe tło
Nowy przetarg to bezpośrednia konsekwencja fiaska poprzedniego postępowania. MZA ogłosiły przetarg na 50 przegubowych i 30 MAXI autobusów elektrycznych już we wrześniu 2024 r. W części MEGA zwyciężył Irizar z najniższą ofertą 222,4 mln PLN, ale został wykluczony przez KIO po proteście konkurencji. Wówczas MZA podpisały umowę z Solaris Bus & Coach na 227,55 mln PLN, jednak ta również została zakwestionowana – tym razem przez Irizara, który zarzucił naruszenie zasady jawności i błędne zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa. 4 marca 2025 r. KIO nakazała unieważnienie umowy, a prezes UZP potwierdził, że konieczne jest rozpisanie nowego przetargu.
Część MAXI rozstrzygnięto niezależnie – wygrał Busnex Poland, który zaoferował autobusy Yutong za 91,2 mln PLN. To kontynuacja dostaw zapoczątkowanych na początku 2024 roku, kiedy stolica zamówiła 18 elektrobusów tej marki za 58 mln PLN. Natomiast do dzisiaj chiński producent nie podsiał umowy na elektryczną trzydziestkę.
Naszym zdaniem: Drugi połowa czerwca da nam odpowiedź, czy przetarg zakończy się bez protestów i pozwoli MZA na odbudowę harmonogramu dostaw? Tego jeszcze nie wiemy. Pewne jest jedno: Warszawa wciąż pilnie potrzebuje nowych przegubowych elektrobusów, a każdy kolejny miesiąc opóźnienia działa na niekorzyść pasażerów i kierowców, którzy musza pracować jeszcze na starym sprzęcie.
Komentarze