Solaris rewanżuje się Škodzie w Wilnie. Umowa na 73 trolejbusy Trollino 18
Wilno kontynuuje modernizację transportu publicznego – 10 lipca 2025 r. podpisano umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 73 nowych trolejbusów.
Podpisana właśnie umowa z firmą Solaris Bus & Coach to także symboliczny rewanż za przegraną z 2023 roku, kiedy to Wilno zleciło dostawę aż 91 trolejbusów czeskiej firmie Škoda (w kooperacji z SOR-em). Wówczas polski producent musiał uznać wyższość oferty konkurenta, a cały kontrakt – wart ponad 70 mln euro – trafił w ręce Czechów. Teraz to Solaris wraca do Wilna z jednym z największych zamówień trolejbusowych w historii miasta. Tym samym obie firmy cały czas dzielą między siebie rynek – zamiast współpracować. O skutkach tej strategii mogliśmy się przekonać niedawno w Bukareszcie.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych trolejbusów dostarczy firma Solaris Bus & Coach do Wilna na podstawie umowy z 10 lipca 2025 roku?
- Jaką odległość mogą pokonać nowe trolejbusy Solaris Trollino 18 w trybie autonomicznym bez sieci trakcyjnej?
- Jakie źródła finansowania wspierają zakup nowych trolejbusów dla Wilna?
Drugi etap
To drugi etap szeroko zakrojonego programu odnowy taboru, którego celem jest zastąpienie najbardziej wysłużonych pojazdów, a także zapewnienie wyższego komfortu i niezawodności usług komunikacyjnych. Wartość kontraktu wynosi 56,2 mln euro netto, a pierwsze dostawy rozpoczną się jesienią 2026 roku.
– „Transport publiczny to jeden z najważniejszych elementów życia miejskiego, który codziennie wpływa na życie setek tysięcy osób. Dlatego przykładamy ogromną wagę do jego jakości i niezawodności” – powiedział mer Wilna Valdas Benkunskas. – „Obecnie mamy już ponad 90 nowych trolejbusów, a dzięki drugiemu etapowi inwestycji konsekwentnie budujemy nowoczesny, przyjazny środowisku i pasażerom system komunikacji.”
Nowe pojazdy to przegubowe trolejbusy Solaris Trollino 18. Każdy z nich będzie wyposażony w klimatyzację, gniazda USB, ekrany informacyjne, monitoring, uchwyty na rowery oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Kabina pomieści co najmniej 40 pasażerów siedzących i 70 stojących. Szczególnie istotną cechą będzie autonomiczny napęd, który umożliwi jazdę bez sieci trakcyjnej na dystansie do 20 km – rozwiązanie już wykorzystywane m.in. przez mieszkańców dzielnicy Valakampiai.
– „Odnowienie floty trolejbusów to nie tylko wymiana pojazdów, ale inwestycja w nowoczesny i niezawodny transport, który zachęci mieszkańców do rezygnacji z samochodów na rzecz komunikacji zbiorowej” – podkreślił Ignas Degutis, dyrektor miejskiego operatora transportu Vilniaus viešasis transportas.
Trolejbusowe wyposażenie
Nowe trolejbusy zostaną wyposażone w energooszczędny układ napędowy od warszawskiej firmy Medcom z funkcją rekuperacji, co pozwoli ograniczyć zużycie energii i koszty eksploatacyjne, a także zwiększy niezawodność pojazdów w codziennym ruchu miejskim. Umowa została przyznana na podstawie oceny nie tylko ceny, ale także parametrów eksploatacyjnych – takich jak zużycie energii, gwarancje i efektywność techniczna.
– „Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tak strategicznym projekcie. Nowe trolejbusy to ciche, wydajne i ekologiczne pojazdy, które realnie zmieniają miejską mobilność” – skomentował nowy kontrakt Olivier Michard, członek zarządu Solaris Bus & Coach.
Zakup finansowany jest ze środków Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz Nordyckiego Banku Inwestycyjnego (NIB). Dodajmy, że Solaris Bus & Coach odgrywa znaczącą rolę w modernizacji floty transportu publicznego w Wilnie, dostarczając zarówno autobusy, jak i trolejbusy. To:
- 2004–2006: Dostawa 45 trolejbusów Solaris Trollino 15AC, będących pierwszymi niskopodłogowymi trolejbusami w stolicy Litwy.
- 2018–2019: Dostawa 41 trolejbusów Solaris Trollino 12 IV generacji, wyposażonych m.in. w system odzyskiwania energii z hamowania, klimatyzację, Wi-Fi, ładowarki USB oraz monitoring wideo
- 2018: Dostawa 150 autobusów miejskich: 100 Solaris Urbino 12 oraz 50 Solaris Urbino 18 nowej generacji
Zakupowe tło
Wilno posiada flotę około 252 trolejbusów, z czego znaczną część stanowią pojazdy marki Škoda, których średni wiek wynosi około 31 lat. Podpisana właśnie umowa z firmą Solaris Bus & Coach to także symboliczny rewanż za przegraną z 2023 roku, kiedy to Wilno zleciło dostawę aż 91 trolejbusów czeskiej firmie Škoda. Wówczas polski producent musiał uznać wyższość oferty konkurenta, a cały kontrakt – wart ponad 70 mln euro – trafił do Škody. Teraz to Solaris wraca do Wilna z mocnym kontraktem na 73 pojazdy i jednym z największych zamówień trolejbusowych w historii miasta. Tym samym obie firmy dzielą między siebie bałtycki rynek. Nowa umowa umacnia pozycję Solarisa jako kluczowego gracza na rynku trolejbusów w Europie Środkowo-Wschodniej, pokazując, że walka o dostawy w miastach takich jak Wilno toczy się nie tylko na poziomie cen, ale też technologii i długoterminowego zaufania.
Nowa umowa z Solarisem to kolejny krok w stronę pełnej wymiany floty do końca 2026 roku. Miasto planuje również rozszerzyć siatkę tras, uruchomić 7 nowych linii, zwiększyć częstotliwość kursów na 44 trasach oraz zoptymalizować 46 przebiegów. Dzięki temu liczba pojazdów w ruchu wzrośnie o 30%, a czas oczekiwania na transport w centrum nie przekroczy 6–10 minut, na obrzeżach – 15 minut.
Dodajmy, że Wilno korzysta z elektronicznego systemu biletowego opartego na karcie „Vilniečio kortelė”. Bilety można zakupić również za pomocą aplikacji mobilnej Trafi lub płacąc zbliżeniowo kartą płatniczą bezpośrednio w pojeździe. Od 1 lipca 2025 roku wprowadzono podwyżki cen biletów:
Do planowania podróży komunikacją miejską w Wilnie zalecane są aplikacje mobilne, takie jak Trafi czy Stops.lt, które oferują rozkłady jazdy i informacje o trasach w czasie rzeczywistym.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze