Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris rewanżuje się Škodzie w Wilnie. Umowa na 73 trolejbusy Trollino 18

infobus
10.07.2025 17:05
0 Komentarzy

Wilno kontynuuje modernizację transportu publicznego – 10 lipca 2025 r. podpisano umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 73 nowych trolejbusów.

Podpisana właśnie umowa z firmą Solaris Bus & Coach to także symboliczny rewanż za przegraną z 2023 roku, kiedy to Wilno zleciło dostawę aż 91 trolejbusów czeskiej firmie Škoda (w kooperacji z SOR-em). Wówczas polski producent musiał uznać wyższość oferty konkurenta, a cały kontrakt – wart ponad 70 mln euro – trafił w ręce Czechów. Teraz to Solaris wraca do Wilna z jednym z największych zamówień trolejbusowych w historii miasta. Tym samym obie firmy cały czas dzielą między siebie rynek – zamiast współpracować. O skutkach tej strategii mogliśmy się przekonać niedawno w Bukareszcie.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych trolejbusów dostarczy firma Solaris Bus & Coach do Wilna na podstawie umowy z 10 lipca 2025 roku?
  2. Jaką odległość mogą pokonać nowe trolejbusy Solaris Trollino 18 w trybie autonomicznym bez sieci trakcyjnej?
  3. Jakie źródła finansowania wspierają zakup nowych trolejbusów dla Wilna?
Rewanż Solarisa na Škodzie w Wilnie: umowa na 73 trolejbusy od Solarisa podpisana
Wilno inwestuje w transport publiczny: umowa na 73 nowoczesne trolejbusy Solaris podpisana / fot. JUDU

Drugi etap

To drugi etap szeroko zakrojonego programu odnowy taboru, którego celem jest zastąpienie najbardziej wysłużonych pojazdów, a także zapewnienie wyższego komfortu i niezawodności usług komunikacyjnych. Wartość kontraktu wynosi 56,2 mln euro netto, a pierwsze dostawy rozpoczną się jesienią 2026 roku.

„Transport publiczny to jeden z najważniejszych elementów życia miejskiego, który codziennie wpływa na życie setek tysięcy osób. Dlatego przykładamy ogromną wagę do jego jakości i niezawodności” – powiedział mer Wilna Valdas Benkunskas. – „Obecnie mamy już ponad 90 nowych trolejbusów, a dzięki drugiemu etapowi inwestycji konsekwentnie budujemy nowoczesny, przyjazny środowisku i pasażerom system komunikacji.”

Nowe pojazdy to przegubowe trolejbusy Solaris Trollino 18. Każdy z nich będzie wyposażony w klimatyzację, gniazda USB, ekrany informacyjne, monitoring, uchwyty na rowery oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Kabina pomieści co najmniej 40 pasażerów siedzących i 70 stojących. Szczególnie istotną cechą będzie autonomiczny napęd, który umożliwi jazdę bez sieci trakcyjnej na dystansie do 20 km – rozwiązanie już wykorzystywane m.in. przez mieszkańców dzielnicy Valakampiai.

„Odnowienie floty trolejbusów to nie tylko wymiana pojazdów, ale inwestycja w nowoczesny i niezawodny transport, który zachęci mieszkańców do rezygnacji z samochodów na rzecz komunikacji zbiorowej” – podkreślił Ignas Degutis, dyrektor miejskiego operatora transportu Vilniaus viešasis transportas.

Wilno inwestuje w transport publiczny: umowa na 73 nowoczesne trolejbusy Solaris podpisana
Wilno inwestuje w transport publiczny: umowa na 73 nowoczesne trolejbusy Solaris podpisana / fot. JUDU

Trolejbusowe wyposażenie

Nowe trolejbusy zostaną wyposażone w energooszczędny układ napędowy od warszawskiej firmy Medcom z funkcją rekuperacji, co pozwoli ograniczyć zużycie energii i koszty eksploatacyjne, a także zwiększy niezawodność pojazdów w codziennym ruchu miejskim. Umowa została przyznana na podstawie oceny nie tylko ceny, ale także parametrów eksploatacyjnych – takich jak zużycie energii, gwarancje i efektywność techniczna.

„Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tak strategicznym projekcie. Nowe trolejbusy to ciche, wydajne i ekologiczne pojazdy, które realnie zmieniają miejską mobilność” – skomentował nowy kontrakt Olivier Michard, członek zarządu Solaris Bus & Coach.

Zakup finansowany jest ze środków Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz Nordyckiego Banku Inwestycyjnego (NIB). Dodajmy, że Solaris Bus & Coach odgrywa znaczącą rolę w modernizacji floty transportu publicznego w Wilnie, dostarczając zarówno autobusy, jak i trolejbusy. To:

  • 2004–2006: Dostawa 45 trolejbusów Solaris Trollino 15AC, będących pierwszymi niskopodłogowymi trolejbusami w stolicy Litwy.
  • 2018–2019: Dostawa 41 trolejbusów Solaris Trollino 12 IV generacji, wyposażonych m.in. w system odzyskiwania energii z hamowania, klimatyzację, Wi-Fi, ładowarki USB oraz monitoring wideo
  • 2018: Dostawa 150 autobusów miejskich: 100 Solaris Urbino 12 oraz 50 Solaris Urbino 18 nowej generacji
Wilno inwestuje w transport publiczny: umowa na 73 nowoczesne trolejbusy Solaris podpisana
Wilno inwestuje w transport publiczny: umowa na 73 nowoczesne trolejbusy Solaris podpisana / fot. JUDU

Zakupowe tło

Wilno posiada flotę około 252 trolejbusów, z czego znaczną część stanowią pojazdy marki Škoda, których średni wiek wynosi około 31 lat. Podpisana właśnie umowa z firmą Solaris Bus & Coach to także symboliczny rewanż za przegraną z 2023 roku, kiedy to Wilno zleciło dostawę aż 91 trolejbusów czeskiej firmie Škoda. Wówczas polski producent musiał uznać wyższość oferty konkurenta, a cały kontrakt – wart ponad 70 mln euro – trafił do Škody. Teraz to Solaris wraca do Wilna z mocnym kontraktem na 73 pojazdy i jednym z największych zamówień trolejbusowych w historii miasta. Tym samym obie firmy dzielą między siebie bałtycki rynek. Nowa umowa umacnia pozycję Solarisa jako kluczowego gracza na rynku trolejbusów w Europie Środkowo-Wschodniej, pokazując, że walka o dostawy w miastach takich jak Wilno toczy się nie tylko na poziomie cen, ale też technologii i długoterminowego zaufania.

Nowa umowa z Solarisem to kolejny krok w stronę pełnej wymiany floty do końca 2026 roku. Miasto planuje również rozszerzyć siatkę tras, uruchomić 7 nowych linii, zwiększyć częstotliwość kursów na 44 trasach oraz zoptymalizować 46 przebiegów. Dzięki temu liczba pojazdów w ruchu wzrośnie o 30%, a czas oczekiwania na transport w centrum nie przekroczy 6–10 minut, na obrzeżach – 15 minut.

Dodajmy, że Wilno korzysta z elektronicznego systemu biletowego opartego na karcie „Vilniečio kortelė”. Bilety można zakupić również za pomocą aplikacji mobilnej Trafi lub płacąc zbliżeniowo kartą płatniczą bezpośrednio w pojeździe. Od 1 lipca 2025 roku wprowadzono podwyżki cen biletów:

Do planowania podróży komunikacją miejską w Wilnie zalecane są aplikacje mobilne, takie jak Trafi czy Stops.lt, które oferują rozkłady jazdy i informacje o trasach w czasie rzeczywistym.

Wilno inwestuje w transport publiczny: umowa na 73 nowoczesne trolejbusy Solaris podpisana
Wilno inwestuje w transport publiczny: miasto już ma 91 trolejbusów od czeskiej firmie Škoda / fot. Skoda

Komentarze