MPK Poznań odrzuca wszystkie oferty i unieważnia przetarg na MINI autobusy
2 października 2025 roku MPK Poznań poinformowało o unieważnieniu postępowania przetargowego na dostawę autobusów typu MINI o napędzie konwencjonalnym.
Powód? Odrzucenie obu złożonych ofert. Każda odpadła z innego powodu – generalnie ze względu na niespełnienie wymagań Specyfikacji Warunków Zamówienia. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów MINI chciało kupić MPK Poznań i jakie podstawowe wymagania musiały one spełniać?
- Jakie oferty wpłynęły w postępowaniu i jakie były przyczyny ich odrzucenia?
- Jakie kryteria oceny zastosowano w przetargu i co oznacza unieważnienie postępowania dla planów zakupowych MPK Poznań?
Pięć minibusów
Postępowanie dotyczyło zakupu 5 autobusów klasy MINI w ramach zamówienia podstawowego oraz prawa opcji na dodatkowe 10 pojazdów. Łącznie 15 niskopodłogowych minibusów z napędem diesla miało wzmocnić flotę MPK Poznań, szczególnie na liniach o mniejszym natężeniu ruchu i wąskich ulicach. Miasto oczekiwało pojazdów o długości 7,5–8 metrów, z co najmniej 35 miejscami ogółem i napędem spełniającym normę Euro 6. Wymagano też m.in. kompatybilności z systemem PEKA, rozbudowanego ITS i ergonomicznej kabiny kierowcy.
W przetargu wpłynęły dwie oferty: Bus Service z Augustowa z propozycją 13.191.750 PLN brutto (10.725.000 PLN netto) oraz MERCUS PSQ z Warszawy z ofertą 13.431.600 PLN brutto (10.920.000 PLN netto). Przy założeniu dostawy 15 autobusów, ceny jednostkowe netto kształtowały się odpowiednio na poziomie 715.000 PLN netto oraz 728.000 PLN netto.
Budżet zamawiającego wynosił 17.527.500 PLN brutto (14.250.000 PLN netto), czyli obie oferty mieściły się komfortowo w limicie – zarówno dla części podstawowej, jak i pełnej opcji. Mimo tego, postępowanie zostało unieważnione.
Błędy w ofertach
Oferta Bus Service została odrzucona z powodu niezgodności z wymaganiami SWZ. Zgodnie z dokumentacją, pojazdy musiały mieć min. 35 miejsc ogółem. Przedłożona homologacja wykazała wariant użytkowy na poziomie 15+1+18, co nie spełniało wymogów.
Z kolei MERCUS PSQ złożył dokumentację homologacyjną w językach obcych – hiszpańskim i angielskim. Mimo wezwania, tłumaczenie przedstawione przez wykonawcę było niekompletne, co uniemożliwiło komisji ocenę zgodności pojazdu z wymaganiami – w tym liczby miejsc siedzących (minimum 14) i ogólnej pojemności.
Decyzja MPK została oparta na kryteriach przetargowych, które obejmowały:
✅ Cena – 70%
✅ Właściwości techniczno-eksploatacyjne – 20%
✅ Warunki gwarancji – 6%
✅ Gotowość techniczna – 4%
W zakresie technicznym punkty przyznawano m.in. za niskie zużycie paliwa, niską emisję spalin, jakość wyposażenia kabiny kierowcy oraz integrację z systemem PEKA.
Unieważnienie oznacza, że proces zakupu minibusów musi zostać powtórzony. Dostawa miała nastąpić w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Link do przetargu: Szczegóły na stronie MPK Poznań
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze