Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busko-Zdrój i Stopnica na wspólnych zakupach elektrobusów. Co kupują gminy? Analiza SWZ

infobus
23.12.2025 17:01
0 Komentarzy

Gmina Busko-Zdrój i Gmina Stopnica szukają we wspólnym przetargu dostawcy w sumie pięciu nowych autobusów elektrycznych. Będą to pojazdy klasy I kategorii MINI i MIDI. Inwestycja jest dofinansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

O ogłoszeniu przetargu na te elektrobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Pora na analizę SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrobusów i jakiego typu chcą kupić gminy Busko-Zdrój i Stopnica?
  2. Jakie wymagania techniczne określono w SWZ dla minibusów i midibusa?
  3. Jak będą oceniane oferty i czego można się spodziewać po przetargu?

Punktacja oferentów

Zamawiający podzielili przetarg na dwa zadania (części):

  • część 1 – dostawa czterech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych o długości 8,0 m (Minibus), z czego dwa egzemplarze trafią do Buska-Zdroju, a dwa do Stopnicy,
  • część 2 – zakup jednego 10-metrowego autobusu elektrycznego (Midibus), przeznaczonego dla Buska-Zdroju.

Kryteria oceny ofert są takie same dla obu części zamówienia:

  • cena – 60 pkt,
  • najkrótszy termin dostawy – 20 pkt,
  • najdłuższy okres udzielonej gwarancji i rękojmi na autobusy – 10 pkt,
  • najdłuższy okres udzielonej gwarancji na elektryczny układ napędowy autobusu – 10 pkt.

Zamawiane elektrobusy kategorii MINI

Autobusy elektryczne kategorii MINI mają mieć długość 8,0 m (+/-6%) i wysokość max. 3,30 m. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez drzwi w układzie 1-2-0. Autobusy powinny posiadać niską podłogę od drzwi przednich do tylnej krawędzi drzwi środkowych, na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących.

Pojazdy muszą być napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie o parametrach zapewniających prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający wymaga zastosowania silnika o minimalnej mocy netto 185 kW. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania dla potrzeb ładowania magazynu energii.

Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego, może być wyposażony w baterie wykonane w dowolnej technologii. Zamawiający nie definiuje warunku co do technologii zastosowanych baterii stanowiących magazyn energii elektrycznej dla potrzeb zasilania elektrycznego układu napędowego. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 260 kWh. Zamawiający preferuje zastosowanie magazynu energii o pojemności energetycznej większej niż wymagana. Pojemność energetyczna akumulatorów powinna pozwalać na wykonanie trasy o długości minimum 250 km na pojedynczym ładowaniu przez 8 lat eksploatacji. Ładowanie akumulatorów trakcyjnych będzie realizowane w systemie Plug-in, za pomocą ładowarki zewnętrznej prądem o mocy od 30 kW do około 90 kW.

Kabina kierowcy będzie wydzielona i w pełni oddzielona od przestrzeni pasażerskiej. Wymagany jest podział przegrody na część przeszkloną i zabudowaną. W kabinie znajdzie się m.in. półka lub schowek do przewożenia, co najmniej 1 szt. typowej butelki 0,5 l w pozycji stojącej, radio, uchwyt (podstawka) umożliwiający bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie typowej szklanki lub kubka o pojemności do 0,3 l, gniazdo ładowania 12V oraz port USB.

Pasażerowie pojadą na fotelach pełnych tapicerowanych, o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych (o powierzchniach utrudniających naniesienie „graffiti”). Siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką.

Zamawiający w innym postępowaniu przetargowym zamierza zakupić  System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej Przystankowej i w Autobusach, który zostanie zaimplementowany do zamawianych autobusów. Zamawiający oczekuje od wykonawcy takiego przygotowania autobusu, aby była możliwość jego doposażenia o zamawiany system.

Elektryczny MIDIbus

Elektrobus kategorii MIDI ma mieć długość 10,0 m (+/-6%) i wysokość max. 3,4 m. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez drzwi w układzie 2-2-2. Autobus powinien posiadać niską podłogę na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących, bez stopni poprzecznych.

Pojazd musi być napędzany silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie o parametrach zapewniających prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający wymaga zastosowania silnika o minimalnej mocy netto 160 kW. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania dla potrzeb ładowania magazynu energii.

Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego, może być wyposażony w baterie wykonane w dowolnej technologii. Zamawiający nie definiuje warunku, co do technologii zastosowanych baterii stanowiących magazyn energii elektrycznej dla potrzeb zasilania elektrycznego układu napędowego. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 300 kWh. Zamawiający preferuje zastosowanie magazynu energii o pojemności energetycznej większej niż wymagana. Pojemność energetyczna akumulatorów powinna pozwalać na wykonanie trasy o długości minimum 260 km na pojedynczym ładowaniu przez 8 lat eksploatacji. Ładowanie akumulatorów trakcyjnych ma być realizowane w systemie Plug-in, za pomocą ładowarki zewnętrznej prądem o mocy od 20 kW do około 120 kW.

W pozostałym zakresie wyposażenie autobusu nie będzie istotnie odbiegać od wyposażenia zamawianych minibusów.

Podsumowanie

Cechy charakterystyczne tego przetargu to brak kryteriów technicznych i stosunkowo liberalny opis przedmiotu zamówienia. W obu zadaniach spodziewamy się pojedynku chińskich producentów, chociaż w zadaniu MIDI niewykluczone, że o zamówienie powalczy jeszcze ktoś inny. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 7 stycznia.

Szczegóły zamówienia znajdują się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-a0e50924-7112-415f-9446-da45d0890da4

Komentarze