Priorytet dla autobusów na zachodzie Wrocławia. Przetarg na koncepcję buspasa
Wrocław rozpoczyna formalne przygotowania do budowy wydzielonego buspasa na ulicach Strzegomskiej i Mińskiej, który ma diametralnie poprawić funkcjonowanie komunikacji miejskiej na Muchoborze Wielkim
Tym samym miasto chce skrócić czas przejazdu autobusów w godzinach szczytu. 18 grudnia br. Wrocławskie Inwestycje ogłosiło przetarg na opracowanie koncepcji nowej trasy autobusowej od skrzyżowania Strzegomskiej z Rogowską do rejonu planowanej pętli przy ul. Roślinnej. To pierwszy etap większego przedsięwzięcia, które w przyszłości ma umożliwić również poprowadzenie trasy autobusowo-tramwajowej.
Rozkład jazdy:
- Jak długi odcinek obejmie koncepcja buspasa na Muchobór Wielki?
- Gdzie autobusy zyskają pełny priorytet przejazdu?
- Kiedy realnie może powstać nowy buspas?
Autobusy zyskają priorytet na Mińskiej i Strzegomskiej
Planowany buspas ma rozwiązać jeden z największych problemów komunikacyjnych Muchoboru Wielkiego. Dziś autobusy jadące z centrum Wrocławia po zakończeniu trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór zjeżdżają z wydzielonego korytarza na ogólną jezdnię ulicy Strzegomskiej, a następnie Mińskiej, gdzie w godzinach szczytu regularnie utkną w korkach. Nowa inwestycja ma to zmienić.
„W godzinach szczytu przejechanie autobusem jednego kilometra ulicy Mińskiej zajmuje niekiedy więcej czasu niż przejazd pięciu kilometrów z Jana Pawła do Rogowskiej” – zauważył Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Zgodnie z założeniami wydzielony buspas rozpocznie się na Strzegomskiej w miejscu, gdzie istniejąca trasa autobusowo-tramwajowa skręca w Rogowską, następnie poprowadzi ruch autobusów przez rondo rotmistrza Pileckiego, dalej Mińską, aż do rejonu przystanku Muchobór Wielki (Roślinna), gdzie w planach miejscowych przewidziano teren pod przyszłą pętlę autobusowo-tramwajową.
Nowy korytarz komunikacyjny
Koncepcja obejmie odcinek o długości około 1,6 kilometra. Na zdecydowanej większości trasy autobusy mają poruszać się po wydzielonym pasie, co zapewni im „bezkorkowy” przejazd niemal przez całą Mińską. Zjazd na jezdnię ogólną przewidywany jest dopiero około 300 metrów przed rondem Chamcówny, gdzie – z uwagi na brak rezerwy terenowej i ochronę konserwatorską historycznej części Muchoboru Wielkiego – dalsze wydzielenie pasa nie jest możliwe.
„Chcemy, aby powstała analiza rozwiązania zapewniającego priorytet dla ruchu autobusów od pętli do ronda Chamcówny” – powiedział Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Miasto podkreśla, że realizacja buspasa nie będzie wiązała się z likwidacją istniejących pasów ruchu dla samochodów na Strzegomskiej i Mińskiej. Nowy korytarz ma powstać w oparciu o zachowane rezerwy terenowe, m.in. w rejonie ronda Pileckiego oraz pomiędzy jezdniami Strzegomskiej.
Co obejmie opracowywana koncepcja
Zamawiana przez miasto koncepcja ma charakter kompleksowy. Oprócz samej wydzielonej jezdni autobusowej z rezerwą pod przyszły tramwaj przewidziano m.in. projekt nowego przekroczenia rzeki Ślęzy, przebudowę przejazdu kolejowego linii 751 w ciągu Strzegomskiej, zaprojektowanie nowych przystanków oraz pełne uporządkowanie infrastruktury pieszej i rowerowej po obu stronach ulicy.
Istotnym elementem będą także systemy ITS, nowa infrastruktura oświetleniowa, monitoring, zieleń oraz rozwiązania z zakresu retencji wód opadowych. Przebudowane mają zostać również kolidujące sieci podziemne.
Dla pasażerów komunikacji miejskiej oznacza to wyraźne skrócenie czasu przejazdu, a dla kierowców samochodów – mniejsze natężenie ruchu na jezdni ogólnej. Jak wskazuje miasto, w jednej godzinie szczytu z Mińskiej „zniknie” nawet 40 autobusów jadących w obu kierunkach, co powinno poprawić płynność ruchu.
Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 18 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie koncepcji. Dopiero po jej zakończeniu, w drugiej połowie 2027 roku, możliwe będzie rozpoczęcie prac projektowych i procedur administracyjnych. Przy sprawnym przebiegu kolejnych etapów, budowa buspasa mogłaby ruszyć pod koniec dekady, a sama trasa – według optymistycznych założeń – zostać oddana do użytku w 2029 roku. Więcej o SWZ na https://platformazakupowa.pl/transakcja/1238624
Naszym zdaniem
Buspas na Strzegomskiej i Mińskiej to jeden z najbardziej potrzebnych projektów priorytetu dla autobusów we Wrocławiu. Skala opóźnień, z jakimi dziś mierzą się pasażerowie komunikacji miejskiej na Muchoborze Wielkim, jasno pokazuje, że bez wydzielonej infrastruktury transport publiczny traci tu swoje przewagi. Zamówienie koncepcji to racjonalny pierwszy krok – szczególnie że miasto konsekwentnie zabezpiecza rezerwy pod przyszłą trasę autobusowo-tramwajową, zamiast realizować rozwiązania doraźne. Jeśli harmonogram zostanie dotrzymany, Muchobór Wielki może stać się jednym z najlepiej skomunikowanych osiedli zachodniego Wrocławia.





Komentarze