Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zabytkowy wagon tramwajowy wraca do Szczecina. Miasto uratowało unikat

infotram
18.12.2025 11:30
0 Komentarzy

Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie wzbogaciło swoje zbiory o wyjątkowy eksponat – zabytkowy wagon tramwajowy, który kursował po szczecińskich ulicach od lat 30. XX wieku aż do przełomu lat 50. i 60.

Pojazd został wyprodukowany przez niemiecką fabrykę Linke Hofmann Busch i stanowi cenne świadectwo historii komunikacji miejskiej w mieście.

Rozkład jazdy:

  1. Z jakiego okresu pochodzi zabytkowy wagon tramwajowy uratowany przez Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie?
  2. Jakie funkcje pełnił wagon po wycofaniu go z regularnego ruchu tramwajowego?
  3. Jaki jest szacunkowy koszt renowacji zabytkowego tramwaju i dlaczego obecnie nie jest on udostępniony zwiedzającym?

Od tramwaju liniowego do wagonu doczepnego

Wraz z upływem lat i problemami z dostępnością części zamiennych wagon został pozbawiony silnika i pełnił jedynie funkcję doczepki. Ostatecznie został wycofany z eksploatacji, a jego dalsze losy na długi czas oddaliły go od torów i komunikacji miejskiej.

Nietypowa historia po wycofaniu z ruchu

Po zakończeniu służby wagon trafił na składowisko złomu przy ulicy Ludowej, gdzie wykorzystywano go jako pomieszczenie socjalne. Po latach został odkupiony przez prywatnych właścicieli i przewieziony do miejscowości Prostynia, gdzie służył jako altana rekreacyjna na działce. W tej roli przetrwał aż do 2025 roku.

Darowizna dla Muzeum Techniki i Komunikacji

Właściciele zdecydowali się przekazać wagon w formie darowizny do Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie. Dzięki temu cenny zabytek został uratowany przed zniszczeniem i powrócił do miasta, z którym był związany przez kilkadziesiąt lat.

Zabytkowy tramwaj Linke Hofmann
Zabytkowy tramwaj Linke Hofmann

Renowacja wyzwaniem finansowym

Obecnie wagon znajduje się w magazynie muzealnym i ze względu na zły stan techniczny nie jest dostępny dla zwiedzających. Pełna renowacja pojazdu to koszt szacowany na około 1 mln zł. Na razie najważniejsze jest jednak zabezpieczenie eksponatu. Czy zabytkowy tramwaj doczeka się odbudowy i ponownej prezentacji, okaże się w przyszłości.

Komentarze