Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rośnie wodorowa flota Rybnika. Pierwsze NesoBusy z kontraktu na 11 sztuk odebrane

infobus
11.12.2025 18:09
0 Komentarzy

Miasto Rybnik poinformowało, ze przeprowadziło pierwsze odbiory techniczne nowych autobusów wodorowych NesoBus, przeprowadzone w fabryce producenta w Świdniku.

To kluczowy etap największego w Polsce miejskiego programu wodorowego, finansowanego w 100% kosztów netto z Krajowego Planu Odbudowy. Odbiory realizował zespół powołany decyzją prezydenta Rybnika, a w procesie uczestniczył zastępca prezydenta Miasta Arkadiusz Marcol. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile wodorowych NesoBusów trafi do Rybnika w ramach aktualnego kontraktu?
  2. Jaki zasięg na jednym tankowaniu oferuje NesoBus?
  3. Kiedy cała flota wodorowa Rybnika osiągnie gotowość operacyjną?

NesoBus w Rybniku

Odebrane właśnie NesoBusy to pojazdy, które w ostatnich latach stały się symbolem polskiej transformacji w kierunku wodorowego transportu publicznego. Rybnik zamówił 11 sztuk autobusów 12-metrowych pojazdów, a wartość tego etapu wynosi 41.121.729,00 PLN brutto. To kolejny zakup od PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, po wcześniejszych 20 pojazdach wdrożonych do obsługi linii miejskich.

Autobusy wyposażone są w wodorowe ogniwa paliwowe, klimatyzację, układ grzewczy wykorzystujący ciepło odzyskiwane z napędu, monitoring i pełne systemy informacji pasażerskiej. Zasięg operacyjny NesoBusów wynosi ok. 300 km na jednym tankowaniu, co pozwala na całodzienne wykorzystanie w ruchu miejskim bez konieczności przerw na ładowanie, a tankowanie trwa zaledwie kilka minut. Konstrukcja pojazdu została zoptymalizowana pod kątem minimalizacji kosztów eksploatacyjnych, co potwierdzają pierwsze doświadczenia operatorów z regionu.

Jak podkreślił Arkadiusz Marcol: „Inwestycje w transport wodorowy to inwestycje w przyszłość Rybnika. Cieszę się, że nasz tabor rośnie, a infrastruktura będzie gotowa, by wspierać rozwój nowoczesnej komunikacji miejskiej.”

Odbiory potwierdziły zgodność pojazdów z wymaganiami technicznymi, w tym osiągami układu napędowego, wyposażeniem wnętrza oraz procedurami bezpieczeństwa. NesoBusy stanowią już rdzeń rybnickiej transformacji energetycznej w komunikacji i będą kierowane przede wszystkim na linie o dużych potokach pasażerskich.

Plus Solarisy i stacja H2

Drugą część rybnickiego zamówienia stanowią trzy przegubowe autobusy wodorowe Solaris Urbino 18 hydrogen, o wartości 16.605.000 PLN brutto. Pojazdy pozostają na etapie produkcyjnym w zakładzie w Bolechowie. Rybnik potwierdził, że ich dostawy odbędą się zgodnie z harmonogramem wynikającym z umowy.

– Nowe autobusy zostały sfinansowane w 100% kosztów netto, co stanowi ogromny krok w stronę rozwoju nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego. W ramach dotacji Miasto Rybnik zakupi 11 sztuk autobusów 12-metrowych firmy Neso Bus (wartość kontraktu 41 121 729,00 zł brutto) oraz 3 sztuki autobusów 18-metrowych firmy Solaris (wartość kontraktu 16 605 000,00 zł brutto) – informuje biuro prasowe UM Rybnika.

Jednocześnie trwają prace nad rozbudową stacji tankowania wodoru przy ul. Budowlanych 6. Całość inwestycji finansuje właściciel stacji, PAK-PCE Stacje H2, co dodatkowo wzmacnia lokalną bazę obsługową nowych pojazdów. Po zakończeniu modernizacji będzie to jedna z najnowocześniejszych stacji H2 w Polsce, przystosowana także do tankowania samochodów osobowych.

Naszym zdaniem

Rybnik konsekwentnie buduje pozycję lidera transportu wodorowego w Polsce – pod względem zarówno liczby pojazdów, jak i rozwijanej infrastruktury. To jedno z nielicznych miast, które oparło modernizację taboru na strategii „H2-first”, tworząc spójny system: flotę NesoBusów oraz profesjonalną stację tankowania wodoru. Po dostawach całego zamówienia Rybnik będzie dysponował aż 34 autobusami wodorowymi, co przełoży się na jedną z najwyższych proporcji zeroemisyjnych autobusów w kraju. To spójna kontynuacja zakupów z lat 2023–2025, które już dziś dają miastu przewagę technologiczną i operacyjną.

Wodorowa flota Rybnika rośnie. Kolejne NesoBusy odebrane. o
Wodorowa flota Rybnika rośnie. Kolejne NesoBusy odebrane. o

Komentarze