Rekordowy budżet Gdańska na 2026 rok. Najwięcej środków na transport publiczny, w tym nowe linie tramwajowe
Gdańsk przedstawił projekt budżetu na 2026 rok, który pod względem skali finansowej jest największym w historii miasta. Po raz pierwszy dochody oraz wydatki przekroczą poziom 6 miliardów złotych.
Priorytetem pozostaje rozwój komunikacji publicznej – szczególnie infrastruktury tramwajowej i autobusowej – a także inwestycje podnoszące jakość życia mieszkańców.
Rozkład jazdy:
- Jak budowa nowych linii tramwajowych wpłynie na codzienną mobilność mieszkańców Gdańska?
- Czy przy obecnych wyzwaniach finansowych miasto będzie w stanie utrzymać tempo inwestycji w transport publiczny?
- Które z planowanych projektów infrastrukturalnych mają największe znaczenie dla przyszłości komunikacji zbiorowej w Gdańsku?
Rekordowe finanse i ambitne plany
Planowane dochody miasta wynoszą 6 227,6 mln zł, a wydatki 6 883,5 mln zł. Deficyt na poziomie 655,9 mln zł zostanie pokryty m.in. z kredytów i środków zewnętrznych, przy zachowaniu nadwyżki operacyjnej wynoszącej ponad 57 mln zł. To właśnie ta nadwyżka pozwala Gdańskowi ubiegać się o kolejne fundusze zewnętrzne.
Wydatki majątkowe osiągną rekordowe 1 219,8 mln zł, co stanowi 17,7% całego budżetu. Prezydent Aleksandra Dulkiewicz podkreśla, że miasto łączy stabilną sytuację finansową z rekordową skalą inwestycji, w tym kluczowych projektów dla transportu publicznego i edukacji.
Transport publiczny na pierwszym miejscu
W 2026 roku Gdańsk planuje największy od lat pakiet inwestycji w komunikację zbiorową – zarówno tramwajową, jak i autobusową. To odpowiedź na potrzeby dynamicznie rozwijających się dzielnic oraz konieczność dalszego ograniczania transportu indywidualnego w centrum.
Najważniejsze inwestycje transportowe obejmują:
- 801,2 mln zł – budowa nowej trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz, jednego z największych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat (z dofinansowaniem 260 mln zł z FEnIKS),
- 81,5 mln zł – kontynuacja budowy Nowej Świętokrzyskiej, kluczowej dla obsługi komunikacyjnej południa Gdańska,
- 55 mln zł – budowa nowej linii tramwajowej w ul. Klonowej,
- 126,6 mln zł – zakup 30 autobusów elektrycznych i 5 midibusów, które pozwolą na dalszą elektryfikację floty GAiT (z czego 90 mln zł pochodzi z KPO),
- 112 mln zł – rozbudowa infrastruktury rowerowej, tworząca spójniejszą sieć tras przyjaznych mobilności niskoemisyjnej.
Wszystkie te projekty oznaczają nie tylko poprawę dostępności komunikacji publicznej, ale także wzmocnienie roli transportu szynowego i zeroemisyjnego w mieście.
Stabilne zadłużenie pozwala kontynuować inwestycje
Mimo wyzwań, Gdańsk utrzymuje bezpieczny poziom zadłużenia: 32,8% dochodów ogółem. Wskaźnik spłaty zobowiązań wynosi 4,47% przy dopuszczalnym limicie 10,96%. To pozwala kontynuować duże projekty infrastrukturalne, w tym związane z transportem publicznym.
Prace nad budżetem w Radzie Miasta
Projekt budżetu i Wieloletnia Prognoza Finansowa trafiły już do radnych. W listopadzie wszystkie komisje będą analizować dokumenty, a 8 grudnia Komisja Strategii Budżetu i Nadzoru Właścicielskiego przedstawi swoją rekomendację. Sesja budżetowa zaplanowana jest na 18 grudnia.
Jak podkreśla przewodnicząca Rady Miasta Agnieszka Owczarczak, udział mieszkańców w posiedzeniach komisji jest kluczowy, aby gdańszczanie mogli poznać szczegóły planowanych inwestycji i kierunków rozwoju miasta.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok

Komentarze