Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

DB Regio oficjalnie potwierdza. Nie sprzeda 34 wagonów do PKP Intercity

inforail
04.11.2025 09:30
0 Komentarzy

Planowany zakup do 34 używanych wagonów osobowych przez PKP Intercity od niemieckiej spółki DB Regio AG nie dojdzie do skutku.

Jak wynika z ogłoszenia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, niemiecki przewoźnik nie zaakceptował oferty złożonej przez polską spółkę, co stanowi potwierdzenie wcześniej przekazywanych informacji.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego niemiecka spółka DB Regio AG zdecydowała się odrzucić ofertę PKP Intercity dotyczącą zakupu używanych wagonów?
  2. Czy PKP Intercity planuje w najbliższym czasie ponowić próbę zakupu wagonów od innych zagranicznych przewoźników?
  3. Jak nieudany zakup wpłynie na harmonogram inwestycji taborowych PKP Intercity w ramach programu modernizacyjnego o wartości 16,5 mld zł?

Niesfinalizowane postępowanie

Procedura dotyczyła postępowania o wartości około 7,3 mln euro, prowadzonego w trybie uproszczonym – jako tzw. ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante. Taki tryb umożliwia zawarcie transakcji z pominięciem pełnego przetargu, przy zachowaniu przejrzystości i zgodności z przepisami unijnymi.

W ramach procedury przewidziano dostawę do 34 wagonów osobowych, które miały zostać zakupione od DB Regio AG z siedzibą we Frankfurcie nad Menem. PKP Intercity złożyło jedyną ofertę, jednak postępowanie zakończyło się bez wyłonienia zwycięzcy – wszystkie oferty zostały wycofane lub uznane za niedopuszczalne.

Zgodnie z dokumentacją postępowania, jedynym kryterium wyboru była cena, stanowiąca 100% oceny ofert. Oferta złożona przez PKP Intercity S.A. obejmowała sprzedaż pakietu używanych wagonów pasażerskich. Wartość oferty opiewała na ok. 36.900.000 PLN brutto, co daje cenę jednostkową za jeden wagon na poziomie ok. 1.085.294 PLN.

DB Regio
Wagon DB Regio/foto: Wikipedia

Cel: szybkie wzmocnienie taboru

PKP Intercity planowało wykorzystać zakupione wagony do krótkoterminowego wzmocnienia taboru krajowego. Po przeprowadzeniu niezbędnych prac modernizacyjnych i dostosowawczych, miały one trafić do ruchu pasażerskiego w Polsce. Był to element działań mających na celu zwiększenie liczby dostępnych składów i poprawę oferty przewozowej w związku z rosnącym zainteresowaniem podróżami koleją.

Ostatecznie jednak transakcja nie doszła do skutku, ponieważ DB Regio AG nie zdecydowało się na sprzedaż wagonów. Na ten moment nie wiadomo, czy PKP Intercity rozważy zakup podobnych pojazdów od innego zagranicznego dostawcy.

Celem postępowania było pozyskanie sprawnych, zmodernizowanych wagonów w dobrej kondycji technicznej, które mogłyby być szybko włączone do eksploatacji w ramach regionalnego transportu kolejowego. W przetargu dopuszczono dostawy z dowolnego miejsca w Europie, z możliwością relokacji taboru przez nabywcę.

Inwestycje w krajowy tabor

Mimo niepowodzenia w rozmowach z niemieckim przewoźnikiem, PKP Intercity kontynuuje realizację swojego programu inwestycyjnego o wartości ponad 16,5 mld zł. Obejmuje on zakup i modernizację taboru w polskich zakładach, takich jak PESA Mińsk Mazowiecki, H. Cegielski FPS czy PKP Intercity Remtrak.

Celem programu jest podniesienie komfortu podróży, poprawa jakości usług i zwiększenie liczby nowoczesnych wagonów w krajowym parku taborowym. Spółka nie wyklucza, że w przyszłości ponownie podejmie próbę zakupu używanych wagonów z zagranicy, jeśli pojawi się ku temu sprzyjająca okazja.

Przypomnijmy, że PKP Intercity chce pozyskać jeszcze 109 wagonów, także od DB Regio, a także wynająć 30 kolejnych wagonów.

Komentarze