PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują sieć kolejową w województwie świętokrzyskim
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację 35-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 8 pomiędzy Sędziszowem, Jędrzejowem a Miąsową – poinformowała spółka.
Równocześnie do końca miesiąca mają zakończyć się prace na linii nr 70 prowadzącej do Połańca.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega planowana modernizacja linii kolejowej nr 8 między Sędziszowem, Jędrzejowem a Miąsową?
- Jakie prace są prowadzone na linii kolejowej nr 70 do Połańca i jakie przyniosą efekty?
- Jakie udogodnienia dla pasażerów i mieszkańców regionu przewiduje inwestycja PKP PLK w województwie świętokrzyskim?
Zakres inwestycji na linii nr 8
W województwie świętokrzyskim trwają obecnie dwie duże inwestycje kolejowe. Do końca października powinny zakończyć się roboty na linii nr 70, łączącej Włoszczowice i Chmielów, po której kursują pociągi towarowe zaopatrujące Elektrownię Połaniec. Jednocześnie PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację kolejnego fragmentu linii nr 8, będącej kluczowym połączeniem między Kielcami a Krakowem.
Modernizacja obejmie odcinek Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa o długości blisko 35 km. W ramach projektu wymienione zostanie 90 km torów oraz sieć trakcyjna. Planowana jest także budowa 29 obiektów inżynieryjnych, w tym 10 mostów i 5 wiaduktów.
Przebudowie ulegnie również 15 przejazdów kolejowo-drogowych, a w Sędziszowie powstanie nowe skrzyżowanie bezkolizyjne. Dzięki tym działaniom pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 140 km/h, a składy towarowe do 120 km/h.
Projekt przewiduje także budowę dodatkowych miejsc do mijania pociągów oraz wdrożenie nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym, co pozwoli zwiększyć przepustowość linii i skrócić czas przejazdu pomiędzy Kielcami a Krakowem.
– Linia nr 8 to najważniejsza inwestycja kolejowa w województwie świętokrzyskim. Modernizacja pozwoli na poprawę komfortu podróży oraz lepszy dostęp do transportu kolejowego w wielu miejscowościach regionu – podkreślił Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, cytowany w komunikacie prasowym.
Nowe stacje, perony i udogodnienia
Prace obejmą również modernizację stacji i przystanków w miejscowościach: Sędziszów, Jędrzejów, Miąsowa, Skroniów, Potok i Krzęcice. Wszystkie obiekty zostaną przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
W Jędrzejowie i Miąsowej powstaną windy przy nowych przejściach podziemnych, natomiast w Sędziszowie zbudowana zostanie kładka dla pieszych. Zmodernizowane perony zostaną wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, co poprawi wygodę i bezpieczeństwo podróżnych.
Wykonawca inwestycji będzie miał trzy lata na realizację robót w terenie, a całość ma być ukończona do 2030 roku.
Modernizacja w innych częściach linii nr 8
Linia kolejowa nr 8 jest już modernizowana na innych odcinkach – prace trwają m.in. w Kozłowie i Klimontowie. W maju podpisano umowę na modernizację torów na trasie Skarżysko-Kamienna – Tumlin. Dla środkowego fragmentu obejmującego stację Kielce Główne przygotowywana jest dokumentacja potrzebna do ogłoszenia przetargu na opracowanie projektu.
Długoterminowe finansowanie całego przedsięwzięcia ma zapewnić umowa kredytowa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, umożliwiająca wsparcie inwestycji do kwoty 450 mln euro.
Prace na linii nr 70 do Połańca
Równolegle PKP PLK prowadzą prace na linii kolejowej nr 70, która stanowi ważny szlak transportowy dla Elektrowni Połaniec. Roboty obejmują odcinek Raczyce – Grzybów – Staszów o długości 13,5 km.
W ramach modernizacji wzmocniono nawierzchnię torów, oczyszczono podtorze oraz wykonano roboty przy wiaduktach. Inwestycja o wartości ponad 38 mln zł ma na celu poprawę stanu technicznego linii i zwiększenie prędkości przejazdu pociągów z 60 do 100 km/h. Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo i przepustowość szlaku zaopatrującego elektrownię w paliwo.
– W kolejnych latach planujemy modernizację peronów na stacjach przy tej linii, co umożliwi przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich, m.in. do Grzybowa i Staszowa – poinformował Grzegorz Łukasik, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Kielcach, cytowany w komunikacie prasowym.
Prace na linii nr 70 rozpoczęły się w marcu i potrwają do końca października. Roboty prowadzone są przy zachowaniu ruchu pociągów, aby nie zakłócać bieżącego transportu towarowego.
Komentarze