Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Historyczny dzień dla komunikacji miejskiej w Bratysławie. Tramwaje dotarły na koniec Petržalki

infotram
27.07.2025 18:30
0 Komentarzy

W niedzielę, 27 lipca 2025 roku, rozpoczęła się nowa era w historii transportu publicznego Bratysławy. Tego dnia po raz pierwszy pasażerowie mogli przejechać się tramwajem aż na południowy kraniec dzielnicy Petržalka.

Rozszerzenie trasy linii tramwajowej nr 3 aż do nowej końcowej stacji Južné mesto to znaczący krok w rozwoju infrastruktury miejskiej stolicy Słowacji.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe przystanki obsługuje linia tramwajowa nr 3 po przedłużeniu trasy do Južného miasta?
  2. W jaki sposób zmieniono układ linii autobusowych w związku z uruchomieniem nowej trasy tramwajowej?
  3. Jakie korzyści dla mieszkańców Petržalki niesie rozbudowa infrastruktury tramwajowej?

Nowa trasa, większa dostępność i krótszy czas przejazdu

Dotychczasowa trasa linii 3 kończyła się na przystanku Jungmannova, ale od teraz tramwaje pojadą dalej przez nowe przystanki: Gessayova, Zrkadlový háj, Pajštúnska, Veľký Draždiak, Lúčanka, aż do Južného mesta. Cała podróż z Južného mesta do centrum, a dokładniej do Šafárikovo námestie, ma trwać zaledwie 12 minut – i to nawet w godzinach szczytu, dzięki zastosowaniu priorytetów na skrzyżowaniach.

Nowe połączenie jest odpowiedzią na potrzeby największej dzielnicy Bratysławy, w której mieszka ponad 100 tysięcy osób. Rozbudowa trasy nie tylko ułatwi codzienne dojazdy, ale też znacząco odciąży ruch samochodowy.

Zmiany w siatce połączeń autobusowych

Wraz z uruchomieniem nowego odcinka trasy wprowadzono szeroko zakrojone zmiany w sieci autobusowej. Kluczowe z nich to:

  • likwidacja linii 7, 59 i 95, które były częściowo zdublowane przez nową trasę tramwajową,
  • skrócenie linii 192 – jej nowa końcowa to Jungmannova,
  • zintegrowane przystanki tramwajowo-autobusowe, umożliwiające wygodny przesiadkowy ruch pasażerski,
  • nowe układy przystanków dla linii autobusowych 68, 96, N80 i N99 w rejonie przystanku Zrkadlový háj – zamiast dotychczasowej obsługi przystanku Romanova.

Dodatkowo utworzono nowy węzeł przesiadkowy Farského, gdzie łatwiejsze będą przesiadki między tramwajem a autobusami 84, 99, 192 oraz nocnymi liniami N99 i N80.

Nowa linia tramwajowa w Bratysławie
Nowa linia tramwajowa w Bratysławie

Lepsza komunikacja – bardziej dostępna dla każdego

Dopravný podnik Bratislava zadbał o to, by każdy mieszkaniec miał możliwość dogodnego dostępu do nowej trasy. Tam, gdzie nie udało się fizycznie połączyć przystanków tramwajowych i autobusowych, zadbano o ich jak najbliższe rozmieszczenie. Nowoczesne, wysokopojemnościowe tramwaje kursujące z dużą częstotliwością – w porannym szczycie nawet co 2,5 minuty – mają sprostać codziennym potrzebom komunikacyjnym mieszkańców.

Symboliczny początek nowej epoki

Otwarcie trasy do Južného miasta to ważny kamień milowy w rozwoju transportu publicznego Bratysławy. Jak podkreślają przedstawiciele miejskiego przewoźnika, nie jest to koniec, a jedynie początek większych zmian, których celem jest dalsza rozbudowa sieci tramwajowej i zwiększenie udziału transportu zbiorowego w miejskiej mobilności.

Dla mieszkańców Petržalki i całej Bratysławy – to dzień, który z pewnością przejdzie do historii.

Komentarze