Historyczny dzień dla komunikacji miejskiej w Bratysławie. Tramwaje dotarły na koniec Petržalki
W niedzielę, 27 lipca 2025 roku, rozpoczęła się nowa era w historii transportu publicznego Bratysławy. Tego dnia po raz pierwszy pasażerowie mogli przejechać się tramwajem aż na południowy kraniec dzielnicy Petržalka.
Rozszerzenie trasy linii tramwajowej nr 3 aż do nowej końcowej stacji Južné mesto to znaczący krok w rozwoju infrastruktury miejskiej stolicy Słowacji.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowe przystanki obsługuje linia tramwajowa nr 3 po przedłużeniu trasy do Južného miasta?
- W jaki sposób zmieniono układ linii autobusowych w związku z uruchomieniem nowej trasy tramwajowej?
- Jakie korzyści dla mieszkańców Petržalki niesie rozbudowa infrastruktury tramwajowej?
Nowa trasa, większa dostępność i krótszy czas przejazdu
Dotychczasowa trasa linii 3 kończyła się na przystanku Jungmannova, ale od teraz tramwaje pojadą dalej przez nowe przystanki: Gessayova, Zrkadlový háj, Pajštúnska, Veľký Draždiak, Lúčanka, aż do Južného mesta. Cała podróż z Južného mesta do centrum, a dokładniej do Šafárikovo námestie, ma trwać zaledwie 12 minut – i to nawet w godzinach szczytu, dzięki zastosowaniu priorytetów na skrzyżowaniach.
Nowe połączenie jest odpowiedzią na potrzeby największej dzielnicy Bratysławy, w której mieszka ponad 100 tysięcy osób. Rozbudowa trasy nie tylko ułatwi codzienne dojazdy, ale też znacząco odciąży ruch samochodowy.
Zmiany w siatce połączeń autobusowych
Wraz z uruchomieniem nowego odcinka trasy wprowadzono szeroko zakrojone zmiany w sieci autobusowej. Kluczowe z nich to:
- likwidacja linii 7, 59 i 95, które były częściowo zdublowane przez nową trasę tramwajową,
- skrócenie linii 192 – jej nowa końcowa to Jungmannova,
- zintegrowane przystanki tramwajowo-autobusowe, umożliwiające wygodny przesiadkowy ruch pasażerski,
- nowe układy przystanków dla linii autobusowych 68, 96, N80 i N99 w rejonie przystanku Zrkadlový háj – zamiast dotychczasowej obsługi przystanku Romanova.
Dodatkowo utworzono nowy węzeł przesiadkowy Farského, gdzie łatwiejsze będą przesiadki między tramwajem a autobusami 84, 99, 192 oraz nocnymi liniami N99 i N80.
Lepsza komunikacja – bardziej dostępna dla każdego
Dopravný podnik Bratislava zadbał o to, by każdy mieszkaniec miał możliwość dogodnego dostępu do nowej trasy. Tam, gdzie nie udało się fizycznie połączyć przystanków tramwajowych i autobusowych, zadbano o ich jak najbliższe rozmieszczenie. Nowoczesne, wysokopojemnościowe tramwaje kursujące z dużą częstotliwością – w porannym szczycie nawet co 2,5 minuty – mają sprostać codziennym potrzebom komunikacyjnym mieszkańców.
Symboliczny początek nowej epoki
Otwarcie trasy do Južného miasta to ważny kamień milowy w rozwoju transportu publicznego Bratysławy. Jak podkreślają przedstawiciele miejskiego przewoźnika, nie jest to koniec, a jedynie początek większych zmian, których celem jest dalsza rozbudowa sieci tramwajowej i zwiększenie udziału transportu zbiorowego w miejskiej mobilności.
Dla mieszkańców Petržalki i całej Bratysławy – to dzień, który z pewnością przejdzie do historii.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze