Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Orlen ma w końcu pierwszą stację wodorową dla wszystkich. Nie tylko dla autobusów MPK Poznań

infobus
27.06.2024 15:01
0 Komentarzy

27 czerwca Orlen uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce ogólnodostępną, całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy.

Wodór do stacji w Poznaniu dostarczany jest z instalacji wytwórczej Grupy we Włocławku. Stacja pozwala na zatankowanie w ciągu doby ponad jednej tony wodoru. To ilość, która pozwala zaspokoić zapotrzebowanie 34 autobusów miejskich, którymi docelowo będzie dysponować MPK Poznań plus kilku pojazdów osobowych. Dodajmy, że ta inwestycja planowo miała być ukończona w październiku 2023 roku.

Spis treści:

  1. Jakie pojazdy mogą tankować na nowo otwartej stacji wodorowej Orlen w Poznaniu?
  2. Gdzie dokładnie zlokalizowana jest nowa stacja wodorowa w Poznaniu?
  3. Ile wynosi dzienne zapotrzebowanie na wodór dla jednego autobusu MPK Poznań?
ORLEN uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodorową

Warszawska 231

Stacja wodorowa zlokalizowana jest przy ul. Warszawskiej 231, w pobliżu pętli tramwajowej Miłostowo. Działa całodobowo i jest dostępna publicznie, co oznacza, że z możliwości tankowania mogą korzystać nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.

Orlen udostępnił kierowcom trzy dystrybutory, w tym:

  • Dwa o ciśnieniu 350 bar służą do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych,
  • natomiast trzeci dystrybutor, o ciśnieniu 700 bar, jest przeznaczony dla samochodów osobowych. 

Cały proces zatankowania autobusu do pełna trwa ok. 15 minut. Jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 30 kg, co umożliwia przejechanie około 350 km. Z kolei czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem o pojemności 5 kg wodoru, wynosi ok. 5 minut. Taka ilość paliwa wystarczy do przejechania około 600 km.

Wodór do stacji w Poznaniu dostarczany jest z instalacji wytwórczej Grupy Orlen we Włocławku. Stacja pozwala na zatankowanie w ciągu doby ponad jednej tony wodoru.

Rozwój zielonego transportu

-„Stacja to milowy krok, dzięki któremu możemy konsekwentnie budować zielony i ekologiczny system transportu – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – W ten sposób po raz kolejny wykorzystujemy najnowsze technologie, by poprawiać jakość powietrza w mieście.

Poznańska stacja jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF oraz krajowych z programu „Zielony transport publiczny”.

-„Produkcja i dystrybucja paliw alternatywnych jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej Grupy Orlen – mówi Artur Osuchowski, członek zarządu Orlenu ds. Energetyki i Transformacji Energetycznej. – Duży potencjał w wykorzystaniu wodoru dostrzegamy szczególnie w transporcie publicznym. Budowa stacji tankowania tego paliwa jest z jednej strony odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie samorządów takich jak Poznań, który rozwija transport miejski w kierunku zeroemisyjności, a z drugiej ważnym elementem realizacji celów strategicznych spółki. Wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii w transporcie, które wpływa na redukcję emisji dwutlenku węgla w miastach. W tym wypadku poprawi jakość życia mieszkańców stolicy Wielkopolski. W trakcie 15-letniej umowy dostarczymy do poznańskich autobusów 1,8 milionów kilogramów wodoru, co pozwoli uniknąć emisji 21 tysięcy ton CO2.

W Polsce funkcjonuje jeszcze stacja H2 Orlenu w Krakowie (na terenie zajezdni MPK bazująca na cystrenach). Natomiast jeszcze w tym roku wodór do pojazdów zatankować będzie można na powstającej stacji ORLEN w Katowicach. Następne stacje wodorowe: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie, będę oddawane do eksploatacji sukcesywnie w kolejnych latach. Obiekty te powstaną w ramach II etapu projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland. W III etapie planowane jest wybudowanie 16 kolejnych stacji, na ten cel ORLEN w kwietniu otrzymał bezzwrotne, rekordowe unijne dofinansowanie w wysokości 62 mln euro.

Do 2030 roku Grupa ORLEN planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany do nich dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tysięcy ton rocznie odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady.

ORLEN uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodorową / fot. MPK Poznań

Poznań stawia na ekologię

Umowę na dostawy paliwa wodorowego, które posłuży do zasilania zeroemisyjnych autobusów miejskich, poznańskie MPK podpisało z Orlenem już w 2022 roku. To największy tego typu projekt wodorowy w Polsce i jeden z nielicznych w Europie. Koncern w najbliższych 15 latach dostarczy na potrzeby poznańskiej komunikacji miejskiej 1,8 mln kg paliwa wodorowego, które będzie produkowane we włocławskim hubie.

We flocie MPK jeździ obecnie 25 autobusów zasilanych wodorem. Dostarczyła je firma Solaris Bus & Coach. To jednaj nie koniec. Obecnie trwa postępowanie  przetargowe dotyczące zakupu kolejnych „wodorowców” dla MPK  Poznań.  Przewoźnik zamierza kupić 5 autobusów standardowej długości ok. 12 metrów z napędem wodorowym, ale zakłada opcję umożliwiającą rozszerzenie zakupu o maksymalnie 4 takie same pojazdy.

-„Wodorowce” są kierowane przede wszystkim na linie funkcjonujące we wschodniej części Poznania. Należy jednak pamiętać, że autobusy z napędem wodorowym charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem, więc mogą kursować na każdej linii komunikacyjnej. To, oprócz bezemisyjności, ogromna  zaleta tych pojazdów – mówi Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.

Poznańska stacja jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF oraz krajowych z programu „Zielony transport publiczny”.

ORLEN uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodorową

Komentarze