Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koszalin wydzierżawi 15 nowych autobusów miejskich. Na 10 lat

infobus
03.10.2025 11:02
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacji w Koszalinie ogłosił przetarg na dzierżawę 15 fabrycznie nowych autobusów miejskich. W ramach zamówienia przewidziano pojazdy diesel Euro 6.

To 13 pojazdów klasy I kategorii MAXI oraz dwa kategorii MEGA. Umowa ma obowiązywać przez 10 lat (120 miesięcy). Ogłoszenie opublikowano 3 października.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów i jakich klas obejmuje koszalińskie postępowanie oraz na jaki okres przewidziano umowę dzierżawy?
  2. Jakie są główne wymagania techniczne i eksploatacyjne wobec oferowanych pojazdów?
  3. Według jakich kryteriów będą oceniane oferty i jaki jest termin ich składania?

Co zawiera koszalińskie zamówienie?

Zamówienie obejmuje:

  • 13 autobusów klasy MAXI (długość 11–12,5 m)
  • 2 autobusy klasy MEGA (długość 17,5–18,75 m)

Wszystkie autobusy mają być:

  • fabrycznie nowe, z roku dostawy
  • niskopodłogowe, zgodne z przepisami krajowymi i regulaminem nr 107 EKG ONZ
  • wyposażone w silniki o minimalnej normie emisji Euro VI
  • przystosowane do polskich warunków klimatycznych i drogowych

Dodatkowo wykonawca ma zapewnić pełne wsparcie techniczne:

✅ autoryzację wewnętrzną ASO dla MZK
✅ dostawę narzędzi specjalistycznych
✅ przeszkolenie mechaników i kierowców
✅ sprzęt diagnostyczny z licencjami (na cały okres dzierżawy)

MZK oczekuje, że wszystkie autobusy będą identyczne (jedna marka, typ, wersja) – zarówno pod względem konstrukcji, wyposażenia, jak i kolorystyki. Wymagane są gwarancje:

  • 60 miesięcy na pojazd, nadwozie i powłokę lakierniczą
  • 120 miesięcy na szkielet i ramę podwozia

Oprócz samych pojazdów, wykonawca ma dostarczyć m.in. dokumentację techniczną, instrukcje, schematy instalacji, katalogi części i pendrive’y z materiałami.

Jakie kryteria?

Oferty zostaną ocenione według trzech głównych kryteriów:

  • Cena – 80%
  • Parametry techniczne – 15% (ochrona antykorozyjna, moc silnika, liczba miejsc z niskiej podłogi)
  • Skrócenie terminu dostawy – 5%

Wymagane jest również wniesienie wadium w wysokości 200.000 zł. Termin składania ofert: 5 listopada 2025, godz. 13:00 Platforma zakupowa: https://mzk-koszalin.logintrade.net

W ostatnich latach MZK Koszalin realizowało głównie zakupy taboru używanego. Na początku 2022 roku spółka podpisała umowę leasingu finansowego na 7 niskopodłogowych autobusów marki Scania Citywide LF 12, wcześniej eksploatowanych przez firmę Warbus z Jastrzębia-Zdroju. Pojazdy musiały spełniać konkretne parametry techniczne, m.in. długość 11–12,5 metra i maksymalną wysokość 3,3 metra wraz z klimatyzacją. Równolegle unieważniono inne postępowanie na leasing 9 używanych autobusów – z uwagi na brak ofert spełniających warunki oraz przekroczenie budżetu.

Obecnie MZK prowadzi testy pojazdów zeroemisyjnych – do 25 września w Koszalinie kursuje elektryczny autobus MAN, który jest elementem analizy rynkowej przed kolejnymi inwestycjami. Miasto zapowiada, że nowe autobusy pojawią się dopiero w 2026 roku, kiedy to wejdą w życie zaostrzone przepisy obligujące do zakupu taboru nisko- lub zeroemisyjnego. Koszalin planuje pozyskać zarówno autobusy 12-metrowe, jak i przegubowe, jednak finansowanie pozostaje wyzwaniem. Wcześniejsze wnioski do programów Zielony Transport Publiczny i FEnIKS nie uzyskały do tej pory wsparcia lub trafiły na listy rezerwowe.

Komentarze