Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Habas na Busworld 2025: Kolejny gracz z Turcji celuje w Europę elektrobusami i wodorowcami

infobus
13.11.2025 09:06
0 Komentarzy

Turecka firma Habas, znana dotąd z działalności przemysłowej i energetycznej, po raz drugi zaprezentowała się na autobusowych targach Busworld Europe 2025.

Zgodnie z zapowiedzią z komunikatu prasowego z 30 września 2025 r., firma pokazała cztery modele autobusów, w tym dwa nowo opracowane pojazdy zeroemisyjne: AlfaCity-e oraz ComfortCity–H2.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy i gdzie firma HABAŞ zaprezentowała swoje nowe modele autobusów?
  2. Jakie kluczowe cechy techniczne wyróżniają modele AlfaCity-e i ComfortCity–H2?
  3. Jaką rolę odgrywa debiut HABAŞ w kontekście rosnącej pozycji tureckiego przemysłu autobusowego na Busworld Europe 2025?
Habas ComfortCity–H2
Habas ComfortCity–H2

Nowa inwestycja – nowe ambicje

HABAŞ, działająca od 1956 r. i w 100% oparta na krajowym kapitale, weszła na rynek motoryzacyjny z inwestycją o wartości około 1 miliarda euro. W Manisie powstał nowoczesny zakład produkcyjny o powierzchni 100 tys. m² i rocznej zdolności produkcyjnej 25 tys. pojazdów.

Model AlfaCity-e, zaprezentowany po raz pierwszy w Brukseli, został zaprojektowany z myślą o gęsto zabudowanych i trudnodostępnych obszarach miejskich.
Wyróżnia go:

  • długość: 8,2 m
  • trzydrzwiowa konstrukcja: przód, środek, tył (unikatowa w tym segmencie)
  • elektryczny napęd: 250 kW mocy i 2805 Nm momentu obrotowego
  • zaawansowane systemy: kamery zamiast lusterek, nowoczesne baterie
Habas ComfortCity–H2
Habas ComfortCity–H2

ComfortCity–H2: wodorowy autobus z zasięgiem 1000 km

Drugą nowością była premiera ComfortCity–H2 – 12-metrowego autobusu miejskiego z ogniwami paliwowymi i bateriami LFP.
Kluczowe dane techniczne:

  • wodorowe ogniwo paliwowe: 80 kWh
  • bateria LFP: 140 kWh
  • zbiornik: 1424 litrów / 35 kg wodoru
  • zasięg: ponad 1000 km
  • czas tankowania: poniżej 10 minut

Pojazd wyróżnia się bezemisyjną pracą – emituje jedynie parę wodną. Dzięki hybrydowemu systemowi (ogniwo + bateria), autobus oferuje elastyczność operacyjną oraz maksymalny czas dostępności na trasie.

Turcja rośnie w siłę

Obecność HABAŞ wpisuje się w szerszy trend – według danych Busworld 2025, Turcja była największym krajem pod względem liczby wystawców, reprezentowana przez 107 firm. HABAŞ był częścią tej silnej reprezentacji

Komentarze