Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity podpisały umowę na najem lokomotyw

inforail
12.11.2025 08:30
0 Komentarzy

PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg i podpisało umowę na najem osiemnastu lokomotyw elektrycznych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania.

Zwycięzcą wszystkich trzech części postępowania została spółka CARGOUNIT z Wrocławia, a łączna wartość zawartych umów wynosi 50 064 000 euro. Postępowanie prowadzono w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie Prawa zamówień publicznych jako zamówienie sektorowe.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne założenia i warunki umów zawartych przez PKP Intercity na najem 18 lokomotyw elektrycznych?
  2. Dlaczego wszystkie trzy części przetargu wygrała spółka CARGOUNIT i jakie znaczenie ma to dla rynku kolejowego w Polsce?
  3. W jaki sposób nowy tabor ma wpłynąć na rozwój połączeń międzynarodowych i krajowych obsługiwanych przez PKP Intercity?
Umowa na serwisowanie lokomotyw Cargounit
Lokomotywa Cargounit

Zakres i wartość kontraktów

Pierwsza część obejmuje najem ośmiu lokomotyw o prędkości eksploatacyjnej co najmniej 200 km/h, przystosowanych do prowadzenia pociągów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach i na Węgrzech. Jej wartość wynosi 22 464 000 euro, a umowę podpisano 8 października 2025 r., po wyborze oferty 11 września. W tej części złożono dwie oferty w formie elektronicznej.

Druga część dotyczy czterech lokomotyw rozwijających co najmniej 160 km/h do pracy w Polsce i Czechach; wartość kontraktu to 11 040 000 euro, wybór nastąpił 11 września, a podpisanie 8 października; złożono cztery oferty.

Trzecia część, również na kierunki polsko-czeskie i prędkość nie mniejszą niż 160 km/h, obejmuje sześć lokomotyw za 16 560 000 euro; umowa, z tym samym kalendarzem wyboru i podpisania co w części drugiej; także tu wpłynęły cztery oferty. We wszystkich częściach przewidziano podwykonawstwo, którego udział określono na 26 procent.

Warunki najmu i utrzymania

Kontrakty zostały zawarte na okres podstawowy trzydziestu sześciu miesięcy. Zamawiający zastrzegł prawo opcji polegające na wydłużeniu najmu o maksymalnie dwanaście miesięcy bezpośrednio po zakończeniu okresu podstawowego, tak aby łączny czas obowiązywania umowy nie przekroczył czterdziestu ośmiu miesięcy. Każda lokomotywa będzie objęta limitem eksploatacyjnym dwudziestu pięciu tysięcy kilometrów miesięcznie.

Jeżeli w danym miesiącu którakolwiek jednostka przekroczy ten dystans, uruchamiana będzie automatycznie opcja zwiększająca limit o kolejne pięć tysięcy kilometrów dla tej lokomotywy w tym miesiącu. Nieskorzystanie z opcji, zarówno dotyczącej wydłużenia czasu najmu, jak i dodatkowych kilometrów, nie będzie rodzić roszczeń po stronie wykonawcy.

Pociąg PKP IC
Lokomotywa Cargounit

Kryteria wyboru ofert

Kryteria oceny ofert zostały ukształtowane tak, by dominowała cena stała. O wyniku decydowała w 95 procentach wysokość miesięcznej opłaty ryczałtowej, a w pozostałych 5 procentach stawka za kilometr w ramach opłaty zmiennej. Szczegółowe zasady ocen opisano w Specyfikacji Warunków Zamówienia, gdzie doprecyzowano również, że termin związania ofertą liczony jako 120 dni oznaczał datę 24 listopada 2025 r.

Znaczenie kontraktu dla rynku

Zamówienie ma charakter transgraniczny w sensie eksploatacyjnym, ponieważ część taboru o prędkości nie mniejszej niż 200 km/h będzie mogła prowadzić pociągi nie tylko na sieci polskiej, lecz także w Niemczech, Austrii, Czechach i na Węgrzech. To istotne z punktu widzenia elastycznego planowania pracy taboru na połączeniach międzynarodowych i krajowych o podwyższonych prędkościach oraz bilansowania przepływów między rynkami. Jednoczesne powierzenie dostawy wraz z utrzymaniem ogranicza ryzyka dostępności operacyjnej, a stały komponent kosztowy stabilizuje budżet w trzy- lub czteroletnim horyzoncie.

Komentarze