Ze Starachowic do Zagrzebia: 4 autobusy MAN Lion`s City E na początek. 70 w drodze
21 października nowe autobusy elektryczne MAN Lion’s City 12E, wyprodukowane w zakładach w Starachowicach, oficjalnie dołączyły do floty Zagrebačkog električnog tramvaja (ZET).
Tym samym zakończono pierwszy pilotażowy etap elektryfikacji miejskiego transportu publicznego w stolicy Chorwacji. To nie tylko sukces technologiczny i logistyczny, ale też wyraźny sygnał o rosnącym znaczeniu produkcji autobusów zeroemisyjnych w Polsce na europejskim rynku.
Rozkład jazdy
- Jakie autobusy elektryczne dołączyły do floty ZET w Zagrzebiu i gdzie zostały wyprodukowane?
- Ile pojazdów planuje zakupić Zagrzeb w ramach programu do 2026 roku i z jakich środków będzie to finansowane?
- Jakie działania towarzyszą zakupowi elektrobusów w ramach transformacji transportu publicznego w stolicy Chorwacji?
Cztery na początek, siedemdziesiąt w drodze
Nowe autobusy z zakładu MAN Bus Starachowice są częścią umowy na cztery pojazdy, a Zagrzeb już zapowiada ofensywę: do lata 2026 roku do stolicy Chorwacji trafi aż 70 kolejnych elektrycznych autobusów, w tym klasycznych, przegubowych i midi.
Wartość całej inwestycji to 50 mln euro, z czego aż 90% środków zostanie pokryte z funduszy unijnych w ramach Narodowego Planu Odbudowy i Odporności (NPOO).
— „To dopiero początek. Naszym celem jest, aby w ciągu najbliższych 10 lat cały tabor ZET składał się z 500 autobusów elektrycznych” — powiedział burmistrz Zagrzebia, Tomislav Tomašević, podczas prezentacji pojazdów w zajezdni Remiza.
Prezentowane modele MAN Lion’s City 12E to standardowe miejskie autobusy niskopodłogowe o długości 12 metrów. Napędzane są silnikiem elektrycznym o mocy 160 kW, a ich litowo-jonowe baterie o pojemności 480 kWh pozwalają na przejechanie do 330 kilometrów na jednym ładowaniu. Są przystosowane do przewozu 71 pasażerów (35 miejsc siedzących, 36 stojących).
Na pokładzie nie brakuje udogodnień: klimatyzacja, ładowarki USB, system monitoringu z czterema kamerami oraz rampa dla osób z niepełnosprawnościami. Autobusy będą obsługiwać linie 117 i 118 w dni robocze oraz 113 i 140 w weekendy, kursujące m.in. wokół jeziora Jarun i na trasie Mihaljevac–Sljeme.
Infrastruktura ładowania i szersza transformacja
ZET nie poprzestaje na zakupach pojazdów – równolegle rozwija infrastrukturę ładowania. Podpisana we wrześniu umowa z chorwackim Ministerstwem Gospodarki i Funduszem Ochrony Środowiska opiewa na ponad 27 mln euro i zakłada stworzenie 62 dwustanowiskowych stacji ładowania. Uruchomienie całości zaplanowano na czerwiec 2026 roku.
Oprócz autobusów, zaprezentowano również nowe pojazdy techniczne, w tym nowoczesną holownicę Mercedes-Benz, która zastąpi 30-letni sprzęt i przyspieszy usuwanie awarii w ruchu miejskim.
Zagrzeb stawia na pełną transformację transportu publicznego. Oprócz autobusów, modernizowana jest także flota tramwajowa – już 14 niskopodłogowych tramwajów KONČAR TMK 2400 jeździ po mieście, a do końca roku flota powiększy się do 20 sztuk. Równolegle odnawiana jest też infrastruktura torowa i energetyczna.
W październiku Zagrzeb został uhonorowany przez Komisję Europejską tytułem „Klimatycznie neutralnego i inteligentnego miasta” (EU Mission Label) – jako jedyne miasto w Chorwacji.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok











Komentarze