Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autokarowa mapa Polski się zmienia: S1 na południe Europy, S3 nad sam Bałtyk

infobus
24.10.2025 08:01
0 Komentarzy

W ostatnich dniach Polska zyskała dwa nowe, strategiczne odcinki dróg ekspresowych – S1 na południu i S3 na północy kraju.

Razem tworzą kluczowy fundament nowoczesnej infrastruktury, która realnie poprawia jakość i opłacalność dalekobieżnego transportu autobusowego – zarówno w segmencie turystycznym, jak i komercyjnym.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwa odcinki dróg ekspresowych zostały ostatnio otwarte w Polsce?
  2. Jakie znaczenie ma trasa S1 dla przewoźników autobusowych?
  3. Co daje pełne otwarcie trasy S3 dla transportu turystycznego i komercyjnego?
1. Jakie dwa odcinki dróg ekspresowych zostały ostatnio otwarte w Polsce?
2. Jakie znaczenie ma trasa S1 dla przewoźników autobusowych?
3. Co daje pełne otwarcie trasy S3 dla transportu turystycznego i komercyjnego?
Nowe ekspresówki, nowe trasy: S1 i S3 otwierają drzwi dla autokarów turystycznych i linii dalekobieżnych / fot. Paweł Klarecki - GDDKiA

S1 – wygodny wjazd do Europy Południowej

Nowo otwarty fragment S1 (obwodnica Węgierskiej Górki) to 8,5 km nowoczesnej trasy z tunelami, estakadami i mostami, która łączy Bielsko-Białą z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Dla przewoźników autokarowych to oznacza:

  • płynne przejazdy w kierunku Słowacji, Austrii, Węgier i Chorwacji,
  • mniej korków, większą punktualność i oszczędność paliwa,
  • bezpieczniejszy przejazd dla dużych pojazdów przez trudny dotąd odcinek w Beskidach,
  • większy komfort dla pasażerów – mniej wstrząsów i nerwowych postojów.

To także szansa na rozwinięcie nowych tras autokarowych, w tym sezonowych linii do kurortów, term słowackich czy regionów południowej Europy. Inwestycja o wartości 1,65 mld zł jest elementem VI korytarza TEN-T i kluczem do integracji z południem kontynentu.

1. Jakie dwa odcinki dróg ekspresowych zostały ostatnio otwarte w Polsce?
2. Jakie znaczenie ma trasa S1 dla przewoźników autobusowych?
3. Co daje pełne otwarcie trasy S3 dla transportu turystycznego i komercyjnego?
Nowe ekspresówki, nowe trasy: S1 i S3 otwierają drzwi dla autokarów turystycznych i linii dalekobieżnych / fot. Paweł Klarecki - GDDKiA

S3 – północny kręgosłup dla autobusów wzdłuż Bałtyku

Z kolei oddany kilka dni wcześniej fragment drogi ekspresowej S3 między Świnoujściem a Międzyzdrojami zamyka kluczowy szlak od Bałtyku do granicy z Czechami. W praktyce oznacza to:

  • pełną przejezdność trasy Świnoujście – Lubawka,
  • płynne skomunikowanie polskich portów z południem kraju i dalej z Europą Centralną,
  • duży potencjał dla autokarowych tras wakacyjnych, wycieczek szkolnych i przewozów sezonowych wzdłuż wybrzeża,
  • nowe możliwości dla przewoźników planujących linie transgraniczne na osi północ–południe (np. z Czech przez Dolny Śląsk do Bałtyku).

S3 wpisuje się w strategię poprawy dostępu do portów morskich i może wzmocnić ofertę autobusowych przewozów turystycznych na Pomorzu Zachodnim, gdzie dotąd infrastruktura bywała wąskim gardłem.

Nowe ekspresówki, nowe trasy: S1 i S3 otwierają drzwi dla autokarów turystycznych i linii dalekobieżnych / fot. Paweł Klarecki - GDDKiA
Nowe ekspresówki, nowe trasy: S1 i S3 otwierają drzwi dla autokarów turystycznych i linii dalekobieżnych / fot. Paweł Klarecki - GDDKiA

Nowe trasy = nowe szanse dla branży autobusowej

Zarówno S1, jak i S3 mają bezpośredni wpływ na sektor przewozów autokarowych:

  • Lepsza logistyka dla linii komercyjnych i turystycznych (mniej objazdów, większa przewidywalność),
  • Możliwość otwierania tras sezonowych i okazjonalnych z mniejszych miejscowości do zagranicznych lub nadmorskich celów podróży,
  • Większy komfort jazdy – trasy ekspresowe to nie tylko czas, ale też wyższy standard podróży,
  • Zmniejszenie ruchu ciężarówek w centrach miejscowości – szczególnie w przypadku S1, co podnosi bezpieczeństwo i skraca czasy przejazdu autokarów.

Obie trasy tworzą także nowy potencjał dla intermodalnych rozwiązań:

  • S1 łączy się z A1 w pobliżu lotniska Katowice,
  • S3 integruje się z ruchem portowym w Świnoujściu, co może przyciągnąć firmy oferujące przewozy door-to-door lub shuttle busy lotniskowe i promowe.
Nowe ekspresówki, nowe trasy: S1 i S3 otwierają drzwi dla autokarów turystycznych i linii dalekobieżnych / fot. Paweł Klarecki - GDDKiA
Nowe ekspresówki, nowe trasy: S1 i S3 otwierają drzwi dla autokarów turystycznych i linii dalekobieżnych / fot. Paweł Klarecki - GDDKiA

Komentarze