Wrocław z tramwajem-opryskiwaczem
W zeszłym roku zakończył się remont zabytkowego wagonu tramwajowego G-061. Wagon-opryskiwacz odzyskał sprawność, ale z generalną „mokrą” próbą trzeba było zaczekać na lepszą pogodę.
W nocy z środy na czwartek 11 kwietnia wagon przeszedł testy – działa jak należy.
O wagonie
– Dziś w nocy wykonaliśmy próbę wagonem opryskiwaczem G-061. Podczas prób sprawdzaliśmy zachowanie wagonu zatankowanego do pełna wodą oraz wydajność systemu nawadniania. Próby „wodne” wykonaliśmy dopiero teraz – czekaliśmy na lepszą pogodę. Próby wypadły pomyślnie – w przyszłości planuje się wykorzystywać wagon do podlewania zielonych torowisk – napisał w mediach społecznościowych Klub Sympatyków Transportu Miejskiego (KSTM), remontujący wagon na zlecenie miasta.
Wybudowany w 1927 roku wagon, pierwotnie był jeżdżącą szlifierką, służącą do szlifowania szyn. W połowie lat 70. przebudowany został na wagon-opryskiwacz, wykorzystywany do zwalczania roślinności rosnącej na międzytorzu. W latach 2021–2023 przeszedł kompleksowy remont. Ale nie będzie już pryskał chemikaliami. Przystosowany został do nowej funkcji – podlewania zielonych torowisk.
Prace konserwatorskie podzielone były na cztery etapy. Pierwszy obejmował remont podwozia, regenerację silników oraz naprawę hamulców ręcznych. Drugi – naprawę nadwozia do stanu surowego. Trzeci – odtworzenie instalacji elektrycznej wraz z uruchomieniem. Ostatni etap, realizowany w 2023 r., obejmował budowę instalacji do podlewania zielonych torowisk, wykonanie poszycia wraz z lakierowaniem oraz prace wykończeniowe.
Zabytkowa polewaczka torowa jest gotowa do służby. Plan jest taki, by wykorzystać odrestaurowany zabytek do podlewania wodą zielonych torowisk. A tych we Wrocławiu jest coraz więcej. Powstały i powstają m.in. wzdłuż Legnickiej, Starogroblowej, Popowickiej czy Kosmonautów.
Pomysł ponownego uruchomienia wagonu-opryskiwacza zrodził się w Wydziale Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia, który od kilku lat opiekuje się wrocławską kolekcją zabytkowych tramwajów oraz dawną zajezdnią przy ulicy Legnickiej. (Z budżetu Wydziału corocznie przeznaczane są środki na remonty kolejnych zabytkowych pojazdów.)
Jak informuje Michał Maliczkiewicz z Wydziału Partycypacji Społecznej, to nie koniec „wodnych” przedsięwzięć. Teraz planowane jest stworzenie systemu odzyskiwania tzw. szarej wody z dachów starej zajezdni. Deszczówka z dachów przyda się w polewaczce.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze