Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Znamy finalistów Sustainable Bus Award 2026. Solaris 10.5 electric w finale

infobus
02.07.2025 17:03
0 Komentarzy

Rozpoczęła się rywalizacja o Sustainable Bus Award 2026 – europejskie wyróżnienie, które kompleksowo ocenia zrównoważony rozwój w branży autobusowej.

Tegoroczna edycja obejmuje trzy kategorie: Urban, Intercity i Coach, a na liście 14 finalistów znalazły się najnowsze konstrukcje wiodących producentów z Europy i Azji. Po raz kolejny w składzie jury zasiada redakcja TransInfo.pl, reprezentując Polskę w międzynarodowym gronie dziennikarzy specjalistycznych z 10 krajów. Dodajmy, że równolegle w tym roku bierzemy udział w Coach Euro Test 2025, który odbędzie się w dniach 8–12 września w Modenie we Włoszech i zgromadzi najnowsze modele autokarów turystycznych walczących o tytuł „Coach of the Year 2026”.

Rozkład jazdy:

  1. W ilu kategoriach przyznawana jest nagroda Sustainable Bus Award 2026?
  2. Który producent zgłosił do konkursu przegubowy autobus elektryczny B18.b?
  3. Gdzie zostaną ogłoszeni zwycięzcy Sustainable Bus Award 2026?
Sustainable Bus Award 2026 – znamy finalistów. TransInfo w jury prestiżowej nagrody
Sustainable Bus Award 2026 – znamy finalistów. TransInfo w jury prestiżowej nagrody

Kategoria Urban – autobusy miejskie

Na samym początku warto zauważyć, że w tegorocznej edycji Sustainable Bus Award 2026 wśród czternastu finalistów tylko jeden pojazd został zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce – to Solaris Urbino 10.5 electric. Tym samym ten premierowy i kompaktowy elektrobus z Bolechowa reprezentuje krajową myśl technologiczną w międzynarodowym gronie najlepszych konstrukcji miejskich i stanowi jedyny polski akcent w konkursie.

Zaczynamy! W kategorii pojazdów miejskich, skupiającej się na maksymalnej zeroemisyjności i adaptacji do realiów aglomeracji, znalazły się:

  • BYD B18.b – przegubowy elektrobus chińskiego producenta z napędem w pełni elektrycznym, z bateriami LFP najnowszej generacji oraz modularną architekturą.
  • IVECO BUS G-Way – w 2022 roku w zakładzie Iveco Bus w Annonay rozpoczęto produkcję midibusa GX 137 CNG, znanego poza Francją jako G-WAY. Pojazd o długości 9,5 lub 10,7 m jest napędzany gazowym silnikiem FPT Tector 7.
  • SOLARIS Urbino 10.5 electric – kompaktowy i premierowy elektrobus z Bolechowa, zaprojektowany do wąskich ulic i trudnych tras, z bateriami Solaris High Energy oraz pantografowym systemem ładowania.
  • YUTONG e7S – mniejszy, w pełni elektryczny autobus klasy midi z Chin, oferowany z pakietem ADAS i systemami oszczędzania energii, idealny do przewozów o niskim natężeniu.
Rozpoczęła się rywalizacja o Sustainable Bus Award 2026 – europejskie wyróżnienie, które kompleksowo ocenia zrównoważony rozwój w branży autobusowej.
Rozpoczęła się rywalizacja o Sustainable Bus Award 2026

Kategoria Intercity – transport międzymiastowy

Wśród kandydatów w segmencie międzymiastowym znalazły się zarówno autobusy BEV, jak i modele hybrydowe oraz CNG, co pokazuje, jak zróżnicowane technologicznie podejście prezentują producenci:

  • BYD 12.b HF – nowy model bateryjny z wysoką podłogą i zasięgiem ponad 500 km, dostosowany do ruchu regionalnego i komunikacji zastępczej.
  • IRIZAR i3 Electric – sprawdzona konstrukcja hiszpańskiego producenta w pełni elektryczna, z nowym interfejsem kierowcy i modularnym układem ładowania.
  • IVECO BUS Crossway NF Elec – nowość w popularnej serii Crossway, po raz pierwszy z napędem BEV i niskiej podłodze – przełom dla rynku autobusów regionalnych.
  • KARSAN e-ATA 12 – turecki autobus elektryczny o długości 12 metrów, już znany z miast Europy Zachodniej, oferujący systemy wspomagania kierowcy i autonomicznego zarządzania energią.
  • MAN Lion's Intercity EfficientHybrid – propozycja hybrydowa dla segmentu regionalnego, wyposażona w system rekuperacji i wsparcia start-stop.
  • SCANIA Fender f1 6x2*4 LE BEV – nowy trójosiowy autobus elektryczny typu low-entry o zwiększonej pojemności baterii i dużej ładowności, adresowany do operatorów dużych flot.
  • YUTONG IC12E – elektryczny autobus z Chin, oferujący układ siedzeń zoptymalizowany pod kątem komunikacji regionalnej oraz technologię wspierającą zarządzanie flotą.
Rozpoczęła się rywalizacja o Sustainable Bus Award 2026 – europejskie wyróżnienie, które kompleksowo ocenia zrównoważony rozwój w branży autobusowej.
Rozpoczęła się rywalizacja o Sustainable Bus Award 2026

Kategoria Coach – autobusy turystyczne

Segment autokarów staje się coraz bardziej otwarty na technologie niskoemisyjne. Finaliści tej kategorii pokazują, że także długodystansowe pojazdy mogą być nowoczesne i przyjazne środowisku:

  • IVECO BUS Evadis – autokar zbudowany z myślą o segmencie ekonomicznym, z dużym naciskiem na TCO i komfort pasażera, dostępny w wersjach hybrydowych.
  • MAN Lion’s Coach E – w pełni elektryczny prototyp autokaru od MAN-a, testowany na trasach dalekobieżnych, z systemem zarządzania trasą oraz nową generacją silników osiowych.
  • YUTONG T12E – elektryczny autokar turystyczny z Chin, oferujący zasięg przekraczający 600 km, z możliwością szybkiego ładowania i wysokim komfortem we wnętrzu.
Rozpoczęła się rywalizacja o Sustainable Bus Award 2026 – europejskie wyróżnienie, które kompleksowo ocenia zrównoważony rozwój w branży autobusowej.
Rozpoczęła się rywalizacja o Sustainable Bus Award 2026

Co dalej?

W nadchodzących miesiącach jury, w którego składzie znajduje się również TransInfo, szczegółowo oceni każdy z pojazdów – nie tylko pod kątem technologii, ale też realnej użyteczności w systemach transportu publicznego. Liczyć się będą m.in. bezpieczeństwo, komfort pasażerów, dostępność serwisowa, recykling komponentów oraz emisja hałasu.

Zwycięzców poznamy 3 października 2025 r. podczas gali Busworld Brussels, największych europejskich targów autobusowych. Tegoroczna edycja konkursu jest wyjątkowo mocna technologicznie – to sygnał, że zrównoważony transport publiczny przestał być tylko wizją przyszłości, a staje się rynkowym standardem.

Rozpoczęła się rywalizacja o Sustainable Bus Award 2026
Rozpoczęła się rywalizacja o Sustainable Bus Award 2026

Komentarze