Znamy finalistów Sustainable Bus Award 2026. Solaris 10.5 electric w finale
Rozpoczęła się rywalizacja o Sustainable Bus Award 2026 – europejskie wyróżnienie, które kompleksowo ocenia zrównoważony rozwój w branży autobusowej.
Tegoroczna edycja obejmuje trzy kategorie: Urban, Intercity i Coach, a na liście 14 finalistów znalazły się najnowsze konstrukcje wiodących producentów z Europy i Azji. Po raz kolejny w składzie jury zasiada redakcja TransInfo.pl, reprezentując Polskę w międzynarodowym gronie dziennikarzy specjalistycznych z 10 krajów. Dodajmy, że równolegle w tym roku bierzemy udział w Coach Euro Test 2025, który odbędzie się w dniach 8–12 września w Modenie we Włoszech i zgromadzi najnowsze modele autokarów turystycznych walczących o tytuł „Coach of the Year 2026”.
Rozkład jazdy:
- W ilu kategoriach przyznawana jest nagroda Sustainable Bus Award 2026?
- Który producent zgłosił do konkursu przegubowy autobus elektryczny B18.b?
- Gdzie zostaną ogłoszeni zwycięzcy Sustainable Bus Award 2026?
Kategoria Urban – autobusy miejskie
Na samym początku warto zauważyć, że w tegorocznej edycji Sustainable Bus Award 2026 wśród czternastu finalistów tylko jeden pojazd został zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce – to Solaris Urbino 10.5 electric. Tym samym ten premierowy i kompaktowy elektrobus z Bolechowa reprezentuje krajową myśl technologiczną w międzynarodowym gronie najlepszych konstrukcji miejskich i stanowi jedyny polski akcent w konkursie.
Zaczynamy! W kategorii pojazdów miejskich, skupiającej się na maksymalnej zeroemisyjności i adaptacji do realiów aglomeracji, znalazły się:
- BYD B18.b – przegubowy elektrobus chińskiego producenta z napędem w pełni elektrycznym, z bateriami LFP najnowszej generacji oraz modularną architekturą.
- IVECO BUS G-Way – w 2022 roku w zakładzie Iveco Bus w Annonay rozpoczęto produkcję midibusa GX 137 CNG, znanego poza Francją jako G-WAY. Pojazd o długości 9,5 lub 10,7 m jest napędzany gazowym silnikiem FPT Tector 7.
- SOLARIS Urbino 10.5 electric – kompaktowy i premierowy elektrobus z Bolechowa, zaprojektowany do wąskich ulic i trudnych tras, z bateriami Solaris High Energy oraz pantografowym systemem ładowania.
- YUTONG e7S – mniejszy, w pełni elektryczny autobus klasy midi z Chin, oferowany z pakietem ADAS i systemami oszczędzania energii, idealny do przewozów o niskim natężeniu.
Kategoria Intercity – transport międzymiastowy
Wśród kandydatów w segmencie międzymiastowym znalazły się zarówno autobusy BEV, jak i modele hybrydowe oraz CNG, co pokazuje, jak zróżnicowane technologicznie podejście prezentują producenci:
- BYD 12.b HF – nowy model bateryjny z wysoką podłogą i zasięgiem ponad 500 km, dostosowany do ruchu regionalnego i komunikacji zastępczej.
- IRIZAR i3 Electric – sprawdzona konstrukcja hiszpańskiego producenta w pełni elektryczna, z nowym interfejsem kierowcy i modularnym układem ładowania.
- IVECO BUS Crossway NF Elec – nowość w popularnej serii Crossway, po raz pierwszy z napędem BEV i niskiej podłodze – przełom dla rynku autobusów regionalnych.
- KARSAN e-ATA 12 – turecki autobus elektryczny o długości 12 metrów, już znany z miast Europy Zachodniej, oferujący systemy wspomagania kierowcy i autonomicznego zarządzania energią.
- MAN Lion's Intercity EfficientHybrid – propozycja hybrydowa dla segmentu regionalnego, wyposażona w system rekuperacji i wsparcia start-stop.
- SCANIA Fender f1 6x2*4 LE BEV – nowy trójosiowy autobus elektryczny typu low-entry o zwiększonej pojemności baterii i dużej ładowności, adresowany do operatorów dużych flot.
- YUTONG IC12E – elektryczny autobus z Chin, oferujący układ siedzeń zoptymalizowany pod kątem komunikacji regionalnej oraz technologię wspierającą zarządzanie flotą.
Kategoria Coach – autobusy turystyczne
Segment autokarów staje się coraz bardziej otwarty na technologie niskoemisyjne. Finaliści tej kategorii pokazują, że także długodystansowe pojazdy mogą być nowoczesne i przyjazne środowisku:
- IVECO BUS Evadis – autokar zbudowany z myślą o segmencie ekonomicznym, z dużym naciskiem na TCO i komfort pasażera, dostępny w wersjach hybrydowych.
- MAN Lion’s Coach E – w pełni elektryczny prototyp autokaru od MAN-a, testowany na trasach dalekobieżnych, z systemem zarządzania trasą oraz nową generacją silników osiowych.
- YUTONG T12E – elektryczny autokar turystyczny z Chin, oferujący zasięg przekraczający 600 km, z możliwością szybkiego ładowania i wysokim komfortem we wnętrzu.
Co dalej?
W nadchodzących miesiącach jury, w którego składzie znajduje się również TransInfo, szczegółowo oceni każdy z pojazdów – nie tylko pod kątem technologii, ale też realnej użyteczności w systemach transportu publicznego. Liczyć się będą m.in. bezpieczeństwo, komfort pasażerów, dostępność serwisowa, recykling komponentów oraz emisja hałasu.
Zwycięzców poznamy 3 października 2025 r. podczas gali Busworld Brussels, największych europejskich targów autobusowych. Tegoroczna edycja konkursu jest wyjątkowo mocna technologicznie – to sygnał, że zrównoważony transport publiczny przestał być tylko wizją przyszłości, a staje się rynkowym standardem.
Komentarze