Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Włocławek unieważnia MAXI zadanie na autobusy elektryczne. W grze zostają MEGA Solarisy i ładowarki

infobus
10.06.2025 16:07
0 Komentarzy

5 czerwca 2025 roku Miasto Włocławek oficjalnie poinformowało o unieważnieniu zadania nr 1 w przetargu na zakup autobusów elektrycznych, obejmującego 14 pojazdów klasy MAXI.

W uzasadnieniu decyzji wskazano, że oferta przekracza dostępne środki, a zamawiający nie ma obowiązku podnoszenia budżetu. W tej sytuacji odstąpiono od dalszej oceny oferty i nie analizowano przesłanek wykluczenia wykonawcy. Decyzję uznano za konieczną z punktu widzenia gospodarności finansowej. O tym zamówieniu (z dofinansowaniem z „Zielonego Transportu Publicznego) pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego Miasto Włocławek unieważniło część przetargu dotyczącą zakupu 14 autobusów klasy MAXI?
  2. Jaka była proponowana cena jednostkowa netto za jeden autobus Solaris Urbino 12 electric?
  3. Która firma złożyła najkorzystniejszą ofertę cenową na 16 ładowarek zajezdniowych?
Miasto unieważnia MAXI zadanie na autobusy elektryczne. W grze zostają przegubowce i ładowarki
Miasto unieważnia MAXI zadanie na autobusy elektryczne. W grze zostają przegubowce i ładowarki

Trzy zadnia

Zamówienie dotyczyło wieloetapowego projektu „Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego we Włocławku poprzez zakup zeroemisyjnego taboru wraz z niezbędną infrastrukturą”. Miasto planowało zakup:

  • 14 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI,
  • 2 przegubowych pojazdów klasy I kategorii MEGA
  • 16 ładowarek zajezdniowych.

Celem inwestycji była modernizacja floty MPK Włocławek z wykorzystaniem środków z programu Zielony Transport Publiczny.

Miasto unieważnia MAXI zadanie na autobusy elektryczne. W grze zostają przegubowce i ładowarki
Miasto unieważnia MAXI zadanie na autobusy elektryczne. W grze zostają przegubowce i ładowarki

MAXI unieważnienie

W pierwszej części postępowania – obejmującej zakup autobusów klasy MAXI – złożono tylko jedną ofertę, która znacząco przekraczała założony budżet. W konsekwencji, miasto zdecydowało się na unieważnienie tej części przetargu.

Spółka Solaris Bus & Coach zaproponowała wykonanie tego zadania za 49.938.000 PLN brutto, co daje 40.600.000 PLN netto. Oznacza to cenę jednostkową netto za jeden autobus Solaris Urbino 12 electric na poziomie 2.900.000 PLN netto. Tymczasem kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 41.328.000 PLN brutto, co odpowiada 33.600.000 PLN netto. Oferta Solarisa przekroczyła więc budżet o ponad 8.600.000 PLN brutto, czyli aż o 120,83% zakładanego limitu. Wobec tak dużej różnicy finansowej, a także braku możliwości dofinansowania z innych źródeł, miasto nie zdecydowało się na zwiększenie środków i – zgodnie z art. 255 pkt 3 ustawy PZP – anulowało postępowanie.

W uzasadnieniu decyzji wskazano, że oferta przekracza dostępne środki, a zamawiający nie ma obowiązku podnoszenia budżetu. W tej sytuacji odstąpiono od dalszej oceny oferty i nie analizowano przesłanek wykluczenia wykonawcy. Decyzję uznano za konieczną z punktu widzenia gospodarności finansowej.

W specyfikacji przetargowej zamawiający dokładnie określił, że autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,5 do 12,5 metra, całkowicie niskopodłogową konstrukcję, system informacji pasażerskiej (LED, LCD), ładowarki USB, klimatyzację z funkcją pompy ciepła oraz magazyny energii o pojemności co najmniej 440 kWh, zapewniające zasięg na poziomie minimum 350 km. Pojazdy miały być przystosowane do ładowania przez złącze plug-in, posiadać centralny silnik o mocy co najmniej 160 kW i spełniać wysokie standardy w zakresie gwarancji – m.in. 96 miesięcy na całość, 120 miesięcy na układ napędowy i 156 miesięcy na baterie. Miasto wymagało także zamkniętej kabiny kierowcy i systemu zliczania pasażerów z czujnikami podczerwieni.

Miasto unieważnia MAXI zadanie na autobusy elektryczne. W grze zostają przegubowce i ładowarki
Miasto unieważnia MAXI zadanie na autobusy elektryczne. W grze zostają przegubowce i ładowarki

Dwa pozostałe zadania

W przypadku zadania nr 2 (dostawa dwóch przegubowych autobusów elektrycznych klasy MEGA), złożono jedną ofertę. Solaris Bus & Coach zaproponował wykonanie zamówienia za 8.855.950 PLN brutto, czyli 7.200.772 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus Solaris Urbino 18 electric na poziomie 3.600.386 PLN netto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 8.364.000 PLN brutto, co oznacza, że oferta zmieściła się w zakładanym budżecie.

Dla zadania nr 3, dotyczącego 16 ładowarek zajezdniowych, wpłynęło aż sześć ofert. Najkorzystniejszą cenowo złożyła Arinea sp. z o.o.2.117.567,61 PLN brutto, podczas gdy budżet wynosił 2.952.000 PLN brutto. Oferowana kwota była niższa o ponad 800.000 PLN, co daje przestrzeń na ewentualne rozszerzenie zakresu projektu lub zwiększenie standardu wyposażenia. Pozostałe oferty pochodziły m.in. od firm AREX, ENIKA, ZPUE i Ekoenergetyka – Polska, przy czym propozycja zielonogórskiej firmy okazała się najdroższa – 2.799.229,08 PLN brutto.

Przy anulowaniu zadania nr 1 wychodzi na to, że dwie pozostałe części zostaną rozstrzygnięte, a dodatkowo we Włocławku czeka nas MAXI powtórka. Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://umwloclawek.logintrade.net/zapytania_email,194034,827798abb16c433d9723858a56d76783.html

Miasto unieważnia MAXI zadanie na autobusy elektryczne. W grze zostają przegubowce i ładowarki
Miasto unieważnia MAXI zadanie na autobusy elektryczne. W grze zostają przegubowce i ładowarki

Komentarze