Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powtórka na 50 elektrobusów dla MZA Warszawa. Przetarg bez Yutonga? Analiza SWZ

infobus
17.06.2025 08:02
0 Komentarzy

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ponownie szukają dostawców 50 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MEGA.

Wcześniejsze podejście zostało unieważnione i to już po podpisaniu umowy z Solarisem. O przyczynach powyższego więcej piszemy tutaj. O ogłoszeniu aktualnej powtórki pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Dodajmy, że zakup autobusów finansowany będzie przy wsparciu funduszy unijnych (EFRR). Jak kształtują się wymagania zamawiającego i kto ma szanse na ten kontrakt? Sprawdzamy SWZ.

Rozkład jazdy:

Oto trzy pytania do quizu na podstawie informacji o przetargu MZA Warszawa:

  1. Jakiej klasy i kategorii autobusów dotyczy aktualny przetarg MZA na 50 sztuk?
  2. Jaki minimalny zasięg na jednym ładowaniu wymagany jest dla autobusów w tym postępowaniu?
  3. Który producent może nie złożyć oferty z powodu niespełniania wymagań długości pojazdu?
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ponownie szukają dostawców 50 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MEGA.
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ponownie szukają dostawców 50 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MEGA.

Kryteria oceny ofert

MZA wyodrębniło dwa kryteria oceny ofert: cenę (75%), parametry techniczno-eksploatacyjne (25%). W „technice” najwięcej punktów można zdobyć za:

  • trwałość baterii trakcyjnych do poziomu niemniejszego niż 70% pojemności w stosunku do wartości jej początkowej w okresie od 10 roku do 15 roku eksploatacji – 10 pkt,
  • panele fotowoltaiczne, umieszczone na dachu, włączone w instalację elektryczną autobusu o mocy powyżej 1,21 kWp – 2 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich 120 lub większa – 2 pkt,
  • poszycia zewnętrzne ścian bocznych podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 1 pkt,
  • rozwiązanie techniczne z drugą i trzecią z osią napędową – 2 pkt,
  • aktywne zawieszenie kompensujące pracę nadwozia podczas jazdy, niwelujące przechyły boczne i wzdłużne pojazdu poprzez zastosowanie amortyzatorów z elektrozaworami regulującymi w sposób automatyczny siłę tłumienia – 1 pkt,
  • system wykrywający zagrożenia na drodze przed pojazdem i w zależności od warunków i sytuacji drogowej zmniejszający lub redukujący do zera prędkość pojazdu – 1 pkt,
  • gwarancja na cały autobus – 61 miesięcy lub więcej – 2 pkt,
  • największy gwarantowany zasięg – 4 pkt.
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ponownie szukają dostawców 50 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MEGA.
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ponownie szukają dostawców 50 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MEGA.

Kolejne autobusy „High Energy”

Autobusy elektryczne „High Energy” mają mieć długość od 17,5 do 18,2 m. Autobusy mają być napędzane przez silnik elektryczny centralny lub silniki elektryczne zintegrowane z osią napędową. Maksymalna moc netto silnika lub zespołu silników ma być nie mniejsza niż 240 kW. Energia elektryczna magazynowana ma być w bateriach litowo-jonowych o pojemności użytkowej min. 600 kWh. Wymagany zasięg na jednym ładowaniu to minimum 300 km. Baterie będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in.

MZA ma rygorystyczne wymagania względem siedzeń pasażerskich. Fotele mają mieć ściśle określone nachylenie – tj. siedzisko z minimalnym spadkiem siedziska ku części tylnej o 4° i z odpowiednio nachylonym oparciem – minimalne pochylenie oparcia ma wynosić 17°. Pokrycie foteli będzie wykonane ze skóry ekologicznej posiadające wierzchnią stronę fakturowaną (zapobiegającą ześlizgiwaniu się z fotela) lub z tapicerki materiałowej. Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz. Warszawskim standardem jest wyposażenie kabiny w urządzenie uniemożliwiające uruchomienie silnika przez osoby znajdujące się pod wpływem alkoholu.

Zamawiający chce, aby nowe elektrobusy były wyposażone w systemy bezpieczeństwa, wspomagające jazdę kierowcy – np. ADAS, MOIS, REIS, DDAW.

Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się tablice – monitory LCD. Chodzi o tablice podsufitowe – których zadaniem będzie wyświetlanie nazwy krańca, do którego zmierza pojazd, trasy przejazdu (ulice z przystankami) oraz reklam i ogłoszeń w dolnej części. Do tego dojdą tablice boczne (o przekątnej minimum 37 cali) wyświetlające trasę przejazdu, prezentowaną w zdefiniowanym układzie graficznym, a także informacje o czasie przejazdu pomiędzy bieżącym przystankiem a każdym kolejnym na trasie.

Przetarg bez Yutonga?

Kryteria oceny ofert tego przetargu są identyczne jak w przetargu na dostawę 89 autobusów (w zadaniu MEGA). Wówczas oferty złożyło trzech producentów: Irizar, Solaris i Daimler Buses. Wszystko wskazuje na to, że w tym przypadku może być podobnie. Ostatnim razem na otwarciu ofert nieoczekiwanie zabrakło firmy Busnex Poland (dealera autobusów Yutong). Prawdopodobnie tak też będzie tym razem, choćby z uwagi na wymaganą długość autobusów – do 18,2 m (Yutong U18 ma długość 18,75 m). To wszystko oczywiście z zastrzeżeniem, że MZA nie zmieni SWZ. Otwarcie ofert odbędzie się 25 czerwca.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/476245/zakup-50-szt-autobusow-elektrycznych

Komentarze