Powtórka na 50 elektrobusów dla MZA Warszawa. Przetarg bez Yutonga? Analiza SWZ
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ponownie szukają dostawców 50 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MEGA.
Wcześniejsze podejście zostało unieważnione i to już po podpisaniu umowy z Solarisem. O przyczynach powyższego więcej piszemy tutaj. O ogłoszeniu aktualnej powtórki pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Dodajmy, że zakup autobusów finansowany będzie przy wsparciu funduszy unijnych (EFRR). Jak kształtują się wymagania zamawiającego i kto ma szanse na ten kontrakt? Sprawdzamy SWZ.
Rozkład jazdy:
Oto trzy pytania do quizu na podstawie informacji o przetargu MZA Warszawa:
- Jakiej klasy i kategorii autobusów dotyczy aktualny przetarg MZA na 50 sztuk?
- Jaki minimalny zasięg na jednym ładowaniu wymagany jest dla autobusów w tym postępowaniu?
- Który producent może nie złożyć oferty z powodu niespełniania wymagań długości pojazdu?
Kryteria oceny ofert
MZA wyodrębniło dwa kryteria oceny ofert: cenę (75%), parametry techniczno-eksploatacyjne (25%). W „technice” najwięcej punktów można zdobyć za:
- trwałość baterii trakcyjnych do poziomu niemniejszego niż 70% pojemności w stosunku do wartości jej początkowej w okresie od 10 roku do 15 roku eksploatacji – 10 pkt,
- panele fotowoltaiczne, umieszczone na dachu, włączone w instalację elektryczną autobusu o mocy powyżej 1,21 kWp – 2 pkt,
- liczba miejsc pasażerskich 120 lub większa – 2 pkt,
- poszycia zewnętrzne ścian bocznych podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 1 pkt,
- rozwiązanie techniczne z drugą i trzecią z osią napędową – 2 pkt,
- aktywne zawieszenie kompensujące pracę nadwozia podczas jazdy, niwelujące przechyły boczne i wzdłużne pojazdu poprzez zastosowanie amortyzatorów z elektrozaworami regulującymi w sposób automatyczny siłę tłumienia – 1 pkt,
- system wykrywający zagrożenia na drodze przed pojazdem i w zależności od warunków i sytuacji drogowej zmniejszający lub redukujący do zera prędkość pojazdu – 1 pkt,
- gwarancja na cały autobus – 61 miesięcy lub więcej – 2 pkt,
- największy gwarantowany zasięg – 4 pkt.
Kolejne autobusy „High Energy”
Autobusy elektryczne „High Energy” mają mieć długość od 17,5 do 18,2 m. Autobusy mają być napędzane przez silnik elektryczny centralny lub silniki elektryczne zintegrowane z osią napędową. Maksymalna moc netto silnika lub zespołu silników ma być nie mniejsza niż 240 kW. Energia elektryczna magazynowana ma być w bateriach litowo-jonowych o pojemności użytkowej min. 600 kWh. Wymagany zasięg na jednym ładowaniu to minimum 300 km. Baterie będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in.
MZA ma rygorystyczne wymagania względem siedzeń pasażerskich. Fotele mają mieć ściśle określone nachylenie – tj. siedzisko z minimalnym spadkiem siedziska ku części tylnej o 4° i z odpowiednio nachylonym oparciem – minimalne pochylenie oparcia ma wynosić 17°. Pokrycie foteli będzie wykonane ze skóry ekologicznej posiadające wierzchnią stronę fakturowaną (zapobiegającą ześlizgiwaniu się z fotela) lub z tapicerki materiałowej. Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz. Warszawskim standardem jest wyposażenie kabiny w urządzenie uniemożliwiające uruchomienie silnika przez osoby znajdujące się pod wpływem alkoholu.
Zamawiający chce, aby nowe elektrobusy były wyposażone w systemy bezpieczeństwa, wspomagające jazdę kierowcy – np. ADAS, MOIS, REIS, DDAW.
Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się tablice – monitory LCD. Chodzi o tablice podsufitowe – których zadaniem będzie wyświetlanie nazwy krańca, do którego zmierza pojazd, trasy przejazdu (ulice z przystankami) oraz reklam i ogłoszeń w dolnej części. Do tego dojdą tablice boczne (o przekątnej minimum 37 cali) wyświetlające trasę przejazdu, prezentowaną w zdefiniowanym układzie graficznym, a także informacje o czasie przejazdu pomiędzy bieżącym przystankiem a każdym kolejnym na trasie.
Przetarg bez Yutonga?
Kryteria oceny ofert tego przetargu są identyczne jak w przetargu na dostawę 89 autobusów (w zadaniu MEGA). Wówczas oferty złożyło trzech producentów: Irizar, Solaris i Daimler Buses. Wszystko wskazuje na to, że w tym przypadku może być podobnie. Ostatnim razem na otwarciu ofert nieoczekiwanie zabrakło firmy Busnex Poland (dealera autobusów Yutong). Prawdopodobnie tak też będzie tym razem, choćby z uwagi na wymaganą długość autobusów – do 18,2 m (Yutong U18 ma długość 18,75 m). To wszystko oczywiście z zastrzeżeniem, że MZA nie zmieni SWZ. Otwarcie ofert odbędzie się 25 czerwca.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/476245/zakup-50-szt-autobusow-elektrycznych
Komentarze