MZK Toruń zamawia kolejne autobusy hybrydowe. Osiem z opcją
Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu ogłosił przetarg na dostawę 8 hybrydowych autobusów niskopodłogowych klasy I kategorii MAXI zasilanych olejem napędowym.
Postępowanie obejmuje także opcję zakupu maksymalnie 7 dodatkowych pojazdów o identycznych parametrach. Ogłoszenie opublikowano 4 listopada 2025 r. O wcześniejszym zamówieniu na pojazdy używane (także z napędem spalinowym) pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile hybrydowych autobusów planuje kupić MZK Toruń i na jakich warunkach przewidziano opcję rozszerzenia zamówienia?
 - Jakie są główne wymagania techniczne i kryteria oceny ofert w toruńskim przetargu?
 - W jaki sposób obecne zakupy wpisują się w szerszą strategię odnowy taboru MZK Toruń, w tym planowane dostawy elektrobusów z KPO?
 
Toruńskie hybrydy
Ogłoszony 4 listopada 2025 r. toruński przetarg dotyczy dostawy 8 sztuk fabrycznie nowych hybrydowych autobusów niskopodłogowych klasy I kategorii MAXI z opcją zakupu do 7 kolejnych. Wszystkie pojazdy muszą być tej samej marki i identyczne konstrukcyjnie. Wymagana jest możliwość przewozu osób z niepełnosprawnościami, obecność klimatyzacji, systemu monitoringu, systemu sprzedaży biletów oraz instalacji detekcji i gaszenia pożaru komory silnika.
Dostawy zaplanowano w etapach:
- 6 autobusów do 18 miesięcy od podpisania umowy,
 - 2 kolejne do 30 miesięcy od podpisania umowy (nie wcześniej niż 31.01.2028),
 - maksymalnie 7 autobusów opcjonalnych do 18 miesięcy od złożenia oświadczenia o skorzystaniu z opcji.
 
Przetargowe wymagania
Wymagana minimalna zdolność finansowa lub kredytowa wykonawcy to 7.500.000 PLN. Warunkiem udziału jest również posiadanie referencji z realizacji co najmniej jednej dostawy 5 hybrydowych autobusów miejskich MAXI z silnikiem diesla w ciągu ostatnich 3 lat.
Zastosowanie ma dyrektywa 2014/25/UE, a udział produktów pochodzących z UE musi przekraczać 50% wartości oferty.
Na oferty zamawiający czeka do 4 grudnia 2025 r. do godz. 11:30, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ cena (waga: 70%)
✅ parametry techniczne i eksploatacyjne (23%)
✅ koszt emisji CO2 (3%)
✅ koszt emisji NOx, PM, THC (2%)
✅ koszt zużycia energii (2%)
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://mzk-torun.ezamawiajacy.pl/pn/mzk-torun/demand/244910/notice/public/details
Zakupowe tło:
Przypomnijmy, że równolegle MZK Toruń prowadzi przetargi dotyczące dzierżawy i zakupu autobusów używanych klasy I kategorii MAXI. Jak informowaliśmy w TransInfo, jedno z postępowań zakończyło się wyborem wykonawcy. Firma LS Sp. z o.o. z Nowego Sącza złożyła jedyną ofertę w przetargu na dzierżawę pięciu autobusów miejskich i wygrała postępowanie, oferując 129.150 PLN brutto (czyli ok. 105.000 PLN netto) za trzy miesiące użytkowania pięciu pojazdów. Daje to miesięczny koszt dzierżawy jednego autobusu na poziomie 7.000 PLN netto, co zostało ocenione jako atrakcyjna stawka na obecnym rynku.
Z kolei drugi przetarg – na zakup 12 używanych autobusów z silnikami diesla – nie przyniósł jeszcze rozstrzygnięcia, ponieważ obie oferty przekroczyły zaplanowany budżet, który wynosił 5.904.000 PLN brutto. Najtańsza propozycja wpłynęła od konsorcjum Miko i MAG (za 6.302.520 PLN brutto, czyli 5.123.187 PLN netto, co daje 427.000 PLN netto za pojazd), natomiast Rafatex zaoferował 6.951.960 PLN brutto (5.652.813 PLN netto, czyli 471.000 PLN netto za pojazd). Obecnie trwa analiza ofert. Tabor objęty przetargiem musi spełniać normy emisji Euro VI, mieć długość 11,5–12,5 m, pełną niskopodłogowość, układ drzwi 2-2-2 oraz klimatyzację, rampy dla osób z niepełnosprawnością i minimum 25 miejsc siedzących.
Te zakupy mają charakter pomostowy – do czasu planowanej dostawy nowych elektrobusów z KPO.
Szerzej – w marcu 2024 r. MZK Toruń zamówił 4 autobusy hybrydowe i 2 pojazdy techniczne od firmy Solaris za ok. 7,96 mln zł brutto. W lutym 2025 r. podpisano największy kontrakt w historii spółki – 35 autobusów elektrycznych od Solarisa za ok. 110 mln zł brutto, z dostawą do lutego 2026 r. Projekt obejmuje także 36 ładowarek wolnych i 5 szybkich.
Dodatkowo, w grudniu 2024 r. zamówiono kolejne 10 elektrobusów w ramach funduszy UE. w tej sytuacji zakupy używanych pojazdów czy hybryd to etap przejściowy w pełnej modernizacji i elektryfikacji toruńskiego taboru. Kluczowe będzie teraz monitorowanie postępów w e-dostawach oraz uruchamianiu infrastruktury ładowania.





                            
                            
                            
			
			
			
			
			





Komentarze